برنامه‌های اقتصادی استان سمنان با آمایش سرزمین منطبق می‌شود

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، حشمت‌الله عسگری صبح دوشنبه در جلسه کارگروه اقتصادی تولید استان سمنان به میزبانی سالن مدیریت بحران استانداری ضمن بیان اینکه وظیفه ما در این کارگروه رصد شاخص‌های کلان است، ابراز داشت: هر از چند گاهی برنامه‌های حوزه اقتصادی باید میزان انطباق آن‌ها با آمایش سرزمین سنجیده شود تا ببینیم آیا در مسیر توسعه حرکت می‌کنیم و جایگاه ما در کشور کجا است.

وی بابیان اینکه سمت‌وسوی برنامه‌های اقتصادی استان سمنان باید مشخص شود، افزود: در این راستا نیاز به تحلیل دقیق از درآمدهای خانوارهای شهری و روستایی و تأمین و تجهیز منابع اقتصادی داریم در کارگروه اقتصادی چقدر منابع برای رساندن ما به سقف توسعه نیاز است تا بتوانیم پاسخگوی نیاز استان باشیم.

لزوم رفع موانع توسعه اققصادی استان سمنان

معاون استاندار سمنان بابیان اینکه در بخش تعاون و تعاونی‌ها عملکرد موفقی در کشور نداشتیم، ابراز داشت: موانع توسعه باید آسیب‌شناسی شود و همه نهادهای درگیر بر بهره‌وری سرمایه و نیروی کار می‌بایست مشارکت داشته باشند تا خلأ بهره‌وری جبران شود.

عسگری با تاکید بر اینکه باید دید که نرخ انباشت سرمایه ما در استان چقدر است، تصریح کرد: با توجه به قدیمی بودن و عمر بالای ۱۰ سال واحدهای تولیدی، درصد قابل توجهی از آن‌ها نیاز به بازسازی دارند، لذا کارخانه‌های قدیمی باید به‌روز شوند تا صنایع از فنّاوری جدید استفاده کنند.

وی بابیان اینکه باید مصرف و تولید انرژی در استان مورد بررسی قرار گیرد، افزود: سیمای انرژی استان باید مشخص شود که از کجا تأمین می‌شود و کمبودها کجاست و چقدر توانستیم از انرژی‌های نو استفاده کنیم که انتظار می‌رود طی جلسات بعدی مدیران شرکت‌های آب و برق پاسخ‌های شفافی در این زمینه ارائه کنند.

ریل‌گذاری تصمیم‌ها در کارگروه اقتصادی استان سمنان

معاون استاندار سمنان ضمن بیان اینکه در استان از زمان ابلاغ سیاست‌های کاری در حوزه‌های مختلف چه مواردی واگذار شده است، ابراز داشت: باید دید چقدر در این واگذاری‌ها موفق عمل کردیم و حرکت در دولت به سمت بخش خصوصی به کدام سو بوده است و در ادامه چه مواردی برای واگذاری در استان وجود دارد.

عسگری با تأکید بر اینکه همکاری‌های بین بخشی باید افزون‌تر شود، تصریح کرد: حجم بسیاری ظرفیت نسبتاً آماده را واگذار اما کاری روی آن انجام نشده است که باید دید در بخش صنعت موافقت اصولی و صدور پروانه‌ها چه میزان بوده است، ۲۰ مورد مجوز نیروگاه خورشیدی ارائه شده اما در عمل هیچ کاری صورت نگرفته است که در این کارگروه باید برای تصمیم‌ها ریل‌گذاری شود.

وی با انتقاد از اینکه رانت را برای عده‌ای درست کرده و قادر به بازپس‌گیری آن نیستیم، افزود: در حوزه کشاورزی باید واگذاری زمین‌ها تعیین و تکلیف و سهم صنعت و کشاورزی از ابتدای انقلاب تاکنون در استان مشخص شود و قطعاً اگر به تک‌تک این موارد به‌صورت جزء رسیدگی کنیم نگاه ما به اقتصاد استان عوض خواهد شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.