نشست تخصصی گروه حفاظت و مرمت ایکوم در سعدآباد برگزار شد

به‌گزارش «تاریخ ما» به نقل از میراث‌آریابه‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه سعدآباد، این نشست با همکاری واحد حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری سعدآباد و با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، رسول وطن دوست رئیس کمیته حفاظت ایکوم ایران، محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران و جمعی از اعضای گروه حفاظت ایکوم برگزار شد و طی آن سایر اعضاء و کارشناسان این گروه در نقاط مختلف ایران و جهان نیز از طریق مجازی با جلسه در ارتباط بودند.

در ابتدای این نشست کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، ضمن خوش آمدگویی  و معرفی مجموعه سعدآباد به ارائه گزارشی در خصوص فعالیتهای حفاظت و مرمت و حفاظت‌های پیشگیرانه انجام شده در این مجموعه پرداخت.

او ضمن ابراز تمایل به برقراری روابط گسترده تر میان سعدآباد و ایکوم، خواستار برپایی کارگاه‌های آموزشی حفاظت و مرمت مردمی، کارگاه های آموزشی نگهداری آثار تاریخی برای مجموعه داران خصوصی جهت آشنایی با حفظ اشیاء تاریخی، انعقاد تفاهم نامه میان مجموعه سعدآباد و ایکوم، و همچنین برگزاری برنامه های مشترک تخصصی شد.

احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز به فعالیتهای حفاظتی صورت گرفته در ایکوم ایران و اهمیت گروه حفاظت و برنامه های آن اشاره کرد و بر لزوم حمایت ایکوم در اجرایی کردن برنامه های مدون تاکید نمود و سپس گزارش های از  فعالیتهای این گروه در سال گذشته، توسط پریسا عبد الهی ارائه شد.

این جلسه با ارائه گزارش های از  فعالیت‌های واحد حفاظت و مرمت سعدآباد در شاخه های مدیریت حفاظتی، حفاظت پیشگیرانه و حفاظت و مرمت آزمایشگاهی و کارگاهی  توسط فاطمه محسنی مسئول  واحد حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری سعد آباد ادامه یافت.

وطن دوست رئیس کمیته حفاظت ایکوم نیز ضمن ابراز خشنودی از برگزاری این نشست و همچنین  قدردانی از همکاری مدیریت مجموعه سعدآباد، خواستار نظرسنجی پیرامون کارگروه ها و سرگروه های پیشنهادی، تدوین سند  راهبردی حفاظت و همچنین دستورالعمل ها و استانداردهای  اقدامات حفاظت و مرمت شد.

این نشست با سخنرانی محمد حسین طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، پیرامون اهمیت و ضرورت تدوین دستورالعمل ها یا استانداردهای حفاظت و مرمت آثار و ارایه های معماری توسط کمیته حفاظت ایکوم  و اعلام  حمایت  همه جانبه سازمان  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از اینگونه طرح ها پایان یافت.

ایکوم بزرگ‌ترین خانواده جهانی موزه شناسان و سازمان‌هایی است که به نحوی با تعریف موزه در ارتباط هستند و دارای کمیته های متعدد تخصصی بین المللی و از آن جمله کمیته حفاظت است. این کمیته به همراه بیست‌ویک کارگروه خود، به حافظان، دانشمندان، مسئولان و سایر متخصصان این فرصت را می‌دهد که ضمن همکاری و مطالعه، حفاظت و تجزیه و تحلیل فرهنگی آثار تاریخی مهم را ترویج دهند.

اعضای آن در جلسه‌ها بین‌المللی ویژه‌ای شرکت می‌کنند و از طریق نشریات هیئت مدیره و کارگروه ها و نشریاتی که برای جلسه‌ها سه‌سالانه چاپ می‌شوند، در جریان فعالیت‌های کمیته قرار می‌گیرند. در یک دهه گذشته تقریباً هزار مقاله تخصصی از سوی اعضای این کمیته ارائه و چاپ شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.