اجرای متفاوت سنگفرش غرب و شرق چهارباغ اصفهان

به گزارش «تاریخ‌ما»، پیمایش‌های میدانی خبرنگار «تاریخ‌ما» نشان می‌دهد بخش غربی پیاده راه چهارباغ عباسی که در روزهای پیش رو برای رسیدن به جشنواره بین‌المللی فیلم‌ها کودکان و نوجوانان با سرعت در حال اجرا است هم‌سطح و هم‌تراز با ارتفاع فعلی خیابان اجرا شده است.

این در حالی است که شرق این محور با کاهش ارتفاعی که در برخی مناطق به بیش از 60 سانتی متر هم می‌رسد اجرا شده بود. مدیران شهری دلیل این اقدام و تغییرات ارتفاع در طول بخش شرقی چهارباغ عباسی را درخواست سازمان میراث فرهنگی برای رسیدن به ارتفاع زمان صفوی این محور بیان کرده بودند.

در مقابل کارشناسان این اقدام را بی دلیل و غیر حرفه‌ای می‌دانستند. اختلاف ارتفاع خلق شده که به بهانه رسیدن به ارتفاع صفوی انجام شده است ارتباط محور پیاده را با واحدهای تجاری چهارباغ قطع می‌کند. همچنین رفت و آمد گروه‌های توانخواه را حتی با وجود طراحی شیب با مشکل رو به رو می‌کند چرا که ویلچرنشینان باید برای گذر از پیاده رو به واحدهای تجاری تا اولین شیب از مقصد خود دور شده و مسیر را بعد از بالا رفتن از شیب بازگردند.

این اقدام همچنین آسیب‌های زیبایی شناسی نیز به این محور وارد کرده است. تغییرات این ارتفاع با تغییرات ارتفاع جدول‌های کنار پیاده‌رو برا حفظ باغچه‌ها جبران شده است که جدول‌های نا متناسبی که ارتفاع‌های متفاوتی دارند کاملا به چشم می‌آیند. همچنین کنترل روان‌آب‌های سطحی نیز با چالش رو به رو خواهد شد. همه این مسائل در حالی است که بازگشت ارتفاع خیابان به زمان صفوی هیچ ارزش و جذابتی ایجاد نمی‌کند.

حالا پیمایش‌ها نشان می‌دهد بخش غربی چهارباغ عباسی، طرح بخش شرقی را نادیده گرفته و همسطح با ارتفاع فعلی خیابان در حال اجرا است؛ اقدامی که علمی، منطقی و کارشناسان بوده و باید از بخش شرقی به همین صورت آغاز می‌شد. سوال این است که تیم کارشناسی و مشاوران طرح که سال‌ها بر روی این پروژه مطالعه داشته‌اند چرا چنین خطایی را در کفسازی مهمترین خیابان ایران مرتکب شده‌اند که تا یک قرن به جز با هزینه سنگین قابل اصلاح نیست؟

آیا اختلاف نظر میان دستگاهی عامل این اتفاق است که در حال حاضر در تعجیلی که شاید برای چهارباغ زیبنده نباشد در حال اجرا است؟

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.