خانه تاریخی «افتخار الاسلام» بروجرد موزه «عاشورایی» می شود

به گزارش خبرنگار تاریخ ما، حجت یار محمدی در حاشیه بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از خانه تاریخی «افتخارالاسلام» بروجرد در سخنانی، اظهار داشت: برخی محلات تاریخی بروجرد طی این سال ها به دلایلی تجدید بنا شده اند و یکی از قطعاتی که کمترین تغییرات را داشته است و خانه های با کیفیت تری در آن ایجاد شده مجموعه فرهنگی تاریخی طباطبایی است که به طور عمده سادات طباطبایی بروجرد در این محله ساکن بوده اند.

وی ادامه داد: به طور تقریبی در این قطعه یک هکتاری که یکی از زیر محلات، محله صوفیان بروجرد است حداقل ۳۰ عنصر ارزشمند تاریخی مسکونی داریم و در کنار آن مسجد تاریخی، آب انبار تاریخی و مقبره تاریخی و بناهای دیگر عام المنفعه و حمام تاریخی وجود دارد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد با بیان اینکه در بروجرد و در این بافت تاریخی ۲۰ مسجد تاریخی وجود دارد، ادامه داد: مسجد امام(ره) و مسجد «جامع» کارکرد شهری دارند و مابقی کارکرد محله ای دارند.

یارمحمدی با تاکید بر اینکه از محله طباطبایی بروجرد سه خانه به هم پیوسته وجود دارد که یکی از آنها خانه تاریخی «افتخار الاسلام» است، گفت: از این خانه ها برخی تملک شده، برخی وضعیت خوبی ندارند و نیازمند ترمیم هستند.

وی با بیان اینکه خانه تاریخی «افتخار الاسلام» به عنوان موزه «عاشورایی» پیش بینی شده است، عنوان کرد: خان های طباطبایی در گذشته در ماههای محرم و صفر مراسم کاملا منضبط و منسجمی داشتند و از بین اشیایی تاریخی که در این خانه وجود داشت تقریبا ۵۰ قلم مربوط به مراسم محرم را خریداری کرده ایم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.