بخشی از هویت یزد با ایجاد اولین خیابان از بین رفت

«حسین مسرت» پژوهشگر یزدی در گفت ‎‎ و‏‏گو با خبرنگار «تاریخ‌ما».، در رابطه با تاریخچه خیابان امام به عنوان اولین خیابان یزد، اظهار کرد: این خیابان در سال 1310 در زمان رضاشاه از میدان فعلی شهید بهشتی تا ساعت مسجد جامع ایجاد شد.

وی در مورد علت ایجاد این خیابان در یزد تصریح کرد: در زمان پهلوی اول «نهضت راه» متشکل از تعدادی فرد غیرمتخصص تشکیل شد که برنامه ایجاد خیابان‏‏ها را در شهرهای بزرگ و کوچک برنامه‏‏ریزی کردند و به صورت علامت ضرب و جمع و بدون هیچ مطالعه‌ای خیابان ایجاد می‏‏‌کردند.

این پژوهشگر یزدی با اشاره به نارضایتی مردم جهت ایجاد خیابان امام، بیان کرد: رضاخان برخی از املاک در محل خیابان مذکور که به عنوان خیابان پهلوی نامگذاری شد را در عین نارضایتی مالکان آنها تحت تصرف خود در آورد .

وی ادامه داد: در این میان آثاری باستانی متعلق به زمان صفویه و قاجاریه نیز از بین رفت و میدان شهید بهشتی نیز به عنوان اولین میدان مدرن یزد به شیوه دایره‌ای ساخته شد .

مسرت در مورد تاثیر نهضت راه در تخریب دیگر آثار تاریخی ارزشمند یزد نیز گفت: این نهضت در همان سال به صورت مجدد بدون هیچ‌گونه تخصصی دست به ایجاد خیابان قیام کنونی زد که در حد فاصل میدان امیرچخماق تا میدان بعثت کنونی قرار گرفت .

وی با اشاره به تخریب بخشی از بازار زرگری در حین ایجاد این خیابان، بیان کرد: بخشی از بازار زرگری در این حین از بین رفت و علاوه برآن نیز بخش اعظم قرینه میدان امیرچخماق ملقب به میدان شاه عباسی از بین رفت .

این پژوهشگر افزود: مدرسه علمیه دو منار در مسیر خیابان سید گل سرخ تا بلوار امام زاده جعفر نیز که یک مدرسه تاریخی بود، از میان رفت .

وی در مورد تخریب حسینیه تاریخی شاه عباسی و تبدیل آن به میدان بعثت کنونی، بیان کرد: در سال 1310 همزمان با ایجاد خیابان قیام کنونی، بخش اعظم حسینیه بعثت تخریب و در سال 1350 به دستور پهلوی دوم جهت ایجاد بلوار امام زاده جعفر، تکیه‏‏‌ها و بخش دیگری از حسینیه شاه عباسی به طور کامل از بین رفت .

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.