آغاز کاوش اضطراری باستان شناسی در محوطه گنبدهای کبود و مدور مراغه

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، «گنبدهای کبود و مدور» که از آن به عنوان مقبره مادر هلاکوخان نیز یاد می شود از زیباترین و چشم نوازترین بناهای تاریخی شهرستان مراغه برای بازدید علاقمندان به آثار تاریخی و گردشگران به شمار می رود.

این گنبد ها به شکل ۱۰ ضلعی و مدور ساخته شده و تاریخ احداث آن برابر بقایای کتیبه سردر ورودی بنا و ویژگی های معماری آن به دوره سلجوقی باز می گردد.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی ظهر امروز یک شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز کاوش اضطراری باستان شناسی محوطه این مکان تاریخی در مرداد ماه سال جاری، گفت: این گنبد های آجری، سرشار از انواع هنرهای ایرانی هستند که اکنون پس از گذشت دو دهه از عملیات محوطه سازی این مکان تاریخی، کاوش باستان شناسی در این محل مجددا در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه تشریح کرد: با توجه به مصوبه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص کاوش اضطراری محوطه گنبدهای کبود و مدور شهرستان مراغه، موضوع کاوش در دستور کار قرار گرفته و با اخذ مجوز آماده اجرای عملیات کاوش است.

آبدار افزود: این عملیات با مشارکت تیمی متشکل از باستان شناسان زبده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین شهرستان مراغه  به سرپرستی “محمد رحمت پور” به منظور ادامه روند نقشه برداری و گمانه زنی در خصوص وجود آثار باستانی در محوطه تاریخی گنبدهای کبود و مدور آغاز خواهد شد.

آبدار در پایان گفت: اعتبار تخمینی برای فاز نخست کاوش در این محوطه مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال است که در بازه زمانی یک ماهه اجرا خواهد شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.