آگانزانا، شهر «مردان نمکی»

به گزارش «تاریخ‌ما»، برخی تاریخ‌نگاران، شهر زنجان را با شهر «آگانزانا»که بطلمیوس از آن نام برده است، یکی دانسته‌اند. آثار باستانی متعددی که در این منطقه وجود دارد بهترین گواه قدمت و پیشینه تاریخی این خطه از استان زنجان است.

 به‌نظرمی‌رسد شهرستان زنجان مکان خوبی برای گردشگری باشد؛ ضمن اینکه بسیاری از ساکنان زنجان نیز می‌توانند در ایام تعطیلات نوروز از مناطق دیدنی این شهرستان دیدن کنند.

برخوردار بودن از امکانات رفاهی و آسایشی یکی از ملاک‌های مهم برای جذب مسافر و توریست در ایام نوروز است. در همین خصوص فرماندار شهرستان زنجان به چگونگی فراهم کردن امکانات رفاهی برای مسافران و توریست‌ها پرداخته و می‌گوید: سعی شده است تا امکانات رفاهی برای مسافران زنجان فراهم شود.

«رضا عسگری» در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ‌ما»، با اشاره به این‌که در جلسات ستاد نوروزی مصوبات خوبی تصویب شد، می‌گوید: امسال، پیش از هر چیزی سعی شد نقاط ضعف و قوت سال‌های قبل مورد بررسی قرار گیرد تا نقاط ضعف برطرف شود و نقاط قوت با قوت بیشتری ادامه یابد.

  وی ادامه داد: برای اقشار مختلف مکان‌های خاصی جهت اسکان در نظر گرفته شده است تا مسافرانی که در حال گذر از زنجان هستند و یا مقصد نهایی آنها زنجان است از لحاظ امکانات رفاهی در آسایش باشند. از همین جهت هتل‌ها و مراکز رفاهی مورد بازرسی قرار گرفتند و پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام گرفت و حداکثر ظرفیت برای مسافران تعبیه شد.

فرماندار شهرستان زنجان خاطرنشان می‌کند: مطابق سابق نیز مکانی برای برپایی کمپ‌های مسافرتی پیش‌بینی شد و بنا بر این است که یک نقطه در سطح شهر برای ایجاد کمپ‌ها تعبیه شود و دیگر ورودی شهر را برای این کار در نظر نگیرند؛ چرا که علاوه بر خطرناک بودن ورودی شهر برای مسافران، از نظر منظر شهری نیز مکان مناسبی برای مسافران نخواهد بود.

عسگری می‌گوید: سعی شده است این کمپ‌ها از امکانات خوبی نظیر سرویس بهداشتی و حتی دوش حمام و آب گرم برخوردار باشد.

 وی با اشاره به تعطیلی بازار در سنوات گذشته، خاطرنشان می‌کند: امسال سعی شده تا برخلاف سال‌های گذشته در مرکز شهر بازار باز باشد، چون علاوه بر اینکه بازار فرصتی است برای شناساندن صنایع‌دستی زنجان، جزو جاذبه‌های گردشگری استان محسوب می‌شود و از همین رو سعی شده است با واگذاری مدیریت بازار به بازاریان، فرصت بزرگی که با بسته بودن بازار از دست می‌رفت را مغتنم بشماریم.

فرماندار شهرستان زنجان می‌افزاید: سعی شده است تا بر روی تعمیرگاه‌ها نظارت کامل داشته باشیم و دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر هلال‌احمر، بیمارستان‌ها، پلیس در ایام تعطیل کشیک داشته باشند.

 این مسئول اظهار می‌کند: بانک‌ها نیز در ایام عید باید کشیک داشته باشند و دستگاه‌ خودپردازها در زمینه پول نباید مشکل خاصی داشته باشند.

 عسگری می‌افزاید: گذر نوروزی نیز امسال مطابق سال‌های گذشته برگذار خواهد شد؛ چرا که در سال‌های گذشته استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته است. همچنین سعی شده است مسیرهای استان از مناطق مناسب و جذاب گردشگری تابلوگذاری شود تا مسافران از مکان‌هایی که چشم‌انداز بهتری دارد عبور کنند و نسبت به جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی این شهرستان آگاهی یابند.

 همچنین در ادامه، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای اسکان فرهنگیان طبق روال هر سال 14 پایگاه با 50 مدرسه و 439 کلاس که 244 مورد آن کلاس ویژه و 215 مورد آن کلاس رده الف است برای اسکان پیش‌بینی شده است، می‌گوید:250 نفر نیز به عنوان عوامل اجرایی در این ایام خدمات ارائه خواهند کرد.

  «یعقوب‌علی عبادی» ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش استان زنجان این توانایی را دارد که هر شب به 2200 نفر مسافر خدمات ارائه کند. همچنین برای افزایش ماندگاری مسافر در استان با هماهنگی ستاد خدمات سفر تصمیماتی گرفته شده که از جمله آن می‌توان به ایجاد سفره هفت‌سین در مدارس، ایجاد فضای بانشاط در مدارس، آشنا ساختن مسافران با اماکن تاریخی، سیاحتی، گردشگری استان و … اشاره کرد.

  وی در رابطه با رتبه‌بندی کلاس‌هایی که برای اسکان در نظر گرفته شده است، تصریح می‌کند: این مدارس در دو سطح ویژه الف و ب هستند که در مدارس ویژه تختخواب، پتو، یخچال، تلویزیون، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سرویس‌های بهداشتی و حمام پیش‌بینی شده و در مدارس به صورت الف و ب تخت وجود ندارد.

  رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز می‌گوید: ما در این ایام برنامه‌های بسیار فشرده‌ای داریم و دانشگاه علوم‌پزشکی تمام واحدها اعم از اورژانس پیش بیمارستانی، اوژانس هوایی و تمامی بخش‌ها مثل سابق، بلکه تقویت شده به خصوص در بخش فوریت‌ها در حال فعالیت خواهند بود.

 وی ادامه می‌دهد: بخش‌های بیمارستانی نیز با نیروهای موجود فعالیت خود را ادامه می‌دهند و با توجه به اینکه ایام تعطیل است، هیچ خللی در فعالیت این بخش‌ها و ارائه خدمت به مردم نخواهد بود.

 رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان می افزاید: همچنین در چند سال اخیر، به ویژه امسال از بخش خصوصی نیز مدد خواهیم گرفت و با توجه به اینکه پیش از این گاها در بخش دندانپزشکی نیز مشکل داشتیم، امسال به این موضوع توجه شده است و ما در بیمارستان‌ها کشیک داریم و باید اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه شود تا در صورت بروز مشکل مردم نسبت به این مورد آگاهی داشته باشند.

  علاوه بر تمامی امکانات رفاهی مناسب تامین شده، وجود ابنیه‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی این شهرستان عامل دیگری برای جذب مسافر و گردشگر خواهد بود.

  از جمله ابنیه تاریخی این شهرستان می‌توان به مجموعه بازار زنجان، بنای رختشویخانه، عمارت و باغ معین، عمارت ذوالفقاری و عمارت دارایی، مسجد جامع زنجان یا مسجد سید، مسجد خانم، مسجد میرزایی، مسجد قلابر، مسجد عباسقلی‌خان، مسجد چهل ستون، مسجد آقا شیخ فتح‌الله، مسجد و مدرسه ملا، بنای مسجد و گرمابه حسینیه اعظم، گرمابه حاج داداش، گرمابه میربها، گرمابه قیصریه، بقعه امام زاده سید ابراهیم (ع)، امامزاده ام‌البنین، آرامگاه میرزا ابوالقاسم، کاروان سرای نیک‌پی، کاروان سرای سنگی، کاروان سرای قره بلاغ، سرای دخان، قلعه یا حصار زنجان، قلعه قمچی، قلعه قلایر، پل میر بهاءالدین، پل سردار و پل حاج سید محمد برخی از مکان‌های تاریخی و دیدنی این شهرستان اشاره کرد.

  در زمینه جاذبه‌های طبیعی نیز زنجان از مناطق قابل توجه استان و ایران است. زنجان از نظر امکانات و تاسیسات مناسب گردشگری از دیگر شهرستان‌های استان وضعیت بهتری دارد و از اقامتگاه‌ها و رستوران‌های نسبتاً مناسبی برخوردار است.

  بازار تاریخی زنجان

  ساختن بازار زنجان در دوران آقامحمدخان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته و مساجد و سراها و گرمابه‌ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شده است. مجموعه بازار قدیمی به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. این بازار طویل‌ترین بازار ایران است.

  موزه رختشویخانه

 بنای رخت‌شوی‌خانه یا مجموعه تاریخی رخت‌شوی‌خانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان احداث شده ‌است. مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌شسته‌اند. این بنا در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمین این بنا توسط علی اکبر خان توفیقی اولین شهردار وقت زنجان خریداری شد و در سال ۱۳۴۵ ه‍. ق توسط او ساخته شده است.

  حسینیه اعظم زنجان

  حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان است که در جنوب شهر زنجان واقع شده ‌است. قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد این حسینیه توسط دو نفر به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شد.

مجموعه ائل داغی

 مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل داغی زنجان یا مجموعه تفریحی گاوه‌زنگ زنجان در شمالی‌ترین نقطه زنجان و در دامنه کوه گاوازنگ قرار دارد. آلاچیق‌های چوبی، رستوران، آسیاب، آبشار مصنوعی و غیره از جمله تسهیلات موجود در این مجتمع است.

  موزه مردان نمکی

مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده‌ است. در میان آن‌ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامه کار معدن، به‌شدت آسیب دیده‌اند.

  از میان مردان نمکی یافت شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلادی) هستند.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.