جای هولوکاست ایرانی در کتاب‌های درسی کجاست؟

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»،  آذرماه ۱۳۸۴ دکتر احمد سوداگر با حکم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح وقت به ریاست پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس  منصوب شد؛ نگاه او این بود که آموزه‌های دفاع مقدس، به صورت علمی تدوین شود و به فضای آموزش کشور، چه عمومی چه عالی، راه پیدا کند. تیرماه ۱۳۸۸،  نتیجه تلاش‌های او به تصویب یک ماده واحده و سه بند در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌انجامد و موجب می‌شود تا ارزش‌ها و آموزه‌های دفاع مقدس به کتاب‌های درسی  و دانشگاهی راه پیدا کند.  

همچنین  از سال ۸۴ تاکنون، بخش آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس که از زیرمجموعه‌های بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس است به تربیت استادان در این رشته و آموزش مفاهیم به دانشجویان،  کارمندان دولت، طلبه‌ها و مهم‌تر از آن دانش‌آموزان پرداخته است.

«چرادرس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها «مازاد بر سقف» است؟»، عنوان بخش نخست گفتگوی خبرنگار «تاریخ ما» با احمد یارمحمدی، مدیر این بخش بود که در آن به تدوین یک کتاب با ۱۶ سرفصل درسی و همچنین ۲۱  لوح فشرده برای آموزش به استادان و صدور ۱۶۰۰ مجوز تدریس اشاره شده بود.  

شرایط شرکت در کارگاه‌های آموزشی و پروسه صدور مجوز تدریس در دانشگاه‌ها، همچنین آموزش مفاهیم دفاع مقدس به کارکنان دولت،  به ویژه معلمان آموزش و پرورش و همچنین انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به طلاب از دیگر مواردی بود که در بخش  اول به آن اشاره شد. در قسمت دوم به ارتباط میان آموزش و پرورش و بخش آموزش بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس توجه شده است.

چرا داستان شهید فهمیده از کتاب‌های درسی حذف می‌شود؟

احمد یارمحمدی در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» از انعقاد سه تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش خبر می‌دهد و می‌گوید:بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش از ورود مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس به کتاب‌های درسی حمایت کرده و ما باید از این امکان و ظرفیت بالای این نهاد حمایت کنیم. چراکه یک میلیون معلم و ۱۳ میلیون دانش آموز داریم که اگر این تعداد را در چهار ضرب کنیم(متوسط تعداد افراد یک خانواده)، را اگر در سه ضرب کنیم بیش از نیمی از مردم کشور مرتبط با وزارت آموزش و پرورش هستند.

چرا داستان شهید حسین فهمیده را از کتاب‌های درسی حذف کردند؟ مگر نمی‌گویند ما ۳۶ هزار رزمنده دانش آموز داشته‌ایم. چرا داستان رشادت‌های آنان را به دانش‌آموزان منتقل نمی‌کنند؟!

مدیر آموزش بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، گفته‌های خود را با این پرسش ادامه می‌دهد: چرا داستان شهید حسین فهمیده را از کتاب‌های درسی حذف کردند؟ چه درس دیگری از دفاع مقدس، جایگزین آن شد؟ مگر نمی‌گویند ما ۳۶ هزار رزمنده دانش آموز داشته‌ایم. چرا داستان رشادت‌های آنان را به دانش آموزان منتقل نمی‌کنند؟! اصلا مسئولان مملکتی و امرای ارتش و سپاه،  چند بار کتاب های درسی را مرور کرده اند؟ خود من هم اگر این کار را انجام داده‌ام به خاطر این بوده که ۱۰ سال است نماینده بنیاد در آموزش و پرورش هستم  و بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب درسی را ورق زده‌ام.

باید از امکانات شبکه‌های مجازی بهره ببریم

به گفته یارمحمدی، ما باید امکانات موجود خود را بشناسیم و از ظرفیت شبکه‌های مجازی بهره ببریم همچنان که باید بسته‌های دیداری و نوشتاری و گفتاری طراحی کنیم و در اختیار مدارس بگذاریم. این بسته‌ها بر اساس کتاب‌های درسی تالیف شده‌اند و از این متون تغذیه می‌کنند. یعنی همکاران ما در بنیاد، باید کتاب‌های درسی را ورق بزنند؛ یا در این کتاب‌ها به مواردی اشاره شده که ما فیلم و داستان و پویانمایی مرتبط با آن داریم و می‌توانیم این بسته‌ها را در اختیار مدارس بگذاریم یا براساس موضات مطرح شده در کتاب، به تولید بسته‌های مرتبط می‌پردازیم؛ حالت سوم هم زمانی است که به ظاهر به جنگ و دفاع مقدس اشاره نشده اما می‌توان بسته‌هایی تولید کرد که مرتبط با مفاهیمی اخلاقی چون نوعدوستی و فداکاری و ویژگی‌هایی این‌چنین باشد.

مدیر آموزش بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس به شیوه تدوین و نگارش کتاب‌ها اشاره و بیان می‌کند: مابیش از ۵۰۰ عنوان کتاب درسی سال ۹۶ را دانلود کردیم و در اختیار استان‌ها گذاشتیم تا  کتاب‌ها به صورت ملی تدوین و  به شکل بومی تدریس شود. برای مثال ما ۱۷ هزار شهید ترور داریم. پس اگر، برای مثال، در کتاب سبک زندگی به شهید صیاد شیرازی اشاره شده، دانش آموزان هر استان می‌توانند شهید هم استانی خود را جایگزین کنند و درباره او بخوانند و بنویسند. برای مثال،  پایه دهم،  کتاب استان شناسی دارد و درس یازدهم این کتاب، نقش استان در دفاع مقدس است. این کتاب، تنها کتابی است که مولف استانی دارد و دانش‌آموزان با کمک معلم خود می‌توانند شهدا، مکان هر عملیات و هرچه به استان‌شان مربوط می‌شود را شناسایی کنند و درباره اش بنویسند.

بسته‌های آموزشی دفاع مقدس که در اختیار مدارس گذاشته می‌شود مرتبط با کتاب‌های درسی است و از این کتاب‌ها تغذیه می‌کند

هدف از جنگ ایران و عراق، نسل‌کشی ایرانیان بوده است

یارمحمدی، گفته‌های خود را با اشاره به کتاب آمادگی ادامه می‌دهد و می‌گوید: این درس هم دبیر دارد هم مربی؛ مربی  زیرنظر سپاه و دبیر زیر نظر آموزش و پرورش انتخاب می‌شود و فعالیت می‌کند. مباحث دفاع عامل و غیرعامل در این کتاب مطرح و به دو موضوع مهم این روزها یعنی قحطی و تحریم اقتصادی اشاره شده؛ اما در هیچ کتابی، بحث قحطی عمدی و مدیریت شده در جنگ جهانی اول نیامده استغ حال آن‌که هولوکاست واقعی برای ما اتفاق افتاده نه برای یهودیان. آن ۱۰ میلیونی که یهودیان به آن اشاره می‌کنند، سندیت ندارد. در حالی‌که ما در جنگ جهانی اول، بی جهت، بین ۸ تا ۱۰ میلیون تلفات دادیم و  هدف اصلی از اشغال ایران در آن دوره، فقط نسل کشی ما ایرانیان بوده و این همان مطلبی است که معلمان می‌توانند به دانش آموزان خود منتقل کنند.

 این استاد دانشگاه، هشت سال دفاع مقدس را با دوران جنگ جهانی اول مقایسه و بیان می‌کند: ما هشت سال جنگیدیم و تنها ۲۰۰ هزار شهید دادیم در صورتی که ۸۰ کشور دنیا با صدام و علیه ما متحد شده بودند اگر این آمار را با جنگ جهانی اول مقایسه کنیم باید تعداد کشته شده‌های ما به ۴۰ میلیون نفر، یعنی همه جمعیت ایران می‌رسید. چراکه هدف دشمنان ما نابودی ایران، نسل کشی و تجزیه این کشور بود. آنها می‌خواستند کردهای ایران و سوریه و عراق،   بلوچ های ایران و افغانستان و پاکستان و ترک‌های آذربایجان و ترکیه یکی شوند و سرزمین ما به سمت تجزیه برود اما از آنجا که رهبری مملکت ما را یک عاقل برعهده داشت و لطف خدا هم همراه ما بود، از یک هولوکاست قطعی دیگر جلوگیری کردیم.

ما گُمبود الگو داریم نه کمبود

یارمحمدی معتقد است: ما چنان که باید و شاید، قدر دانسته‌های خود را نمی‌دانیم؛ بعضی کشورها نداشته های خود را به رخ ما می‌کشانند برای مثال، کشوری چون آلمان، هنوز با دستمایه های جنگ اول و دوم جهانی، قدرت خود را در قالب هنر به رخ مردم دنیا می‌کشد در حالی‌که مغلوب این دو جنگ بود اما ما قدر داشته‌های خود را نمی‌دانیم. ما کمبود الگو نداریم ما با گُمبود الگو روبه‌رو هستیم.  ما در بحث قهرمان و الگوسازی بسیار ضعیف عمل کرده و تنها به ورزش، خواننده و بازیگر اهمیت داده‌ و به کسانی چون شهید عباس دوران و علی اکبر شیرودی نپرداخته‌ایم.  

ما چنان که باید و شاید، قدر دانسته‌های خود را نمی‌دانیم؛ ما کمبود الگو نداریم ما با گُمبود الگو روبه‌رو هستیم

به گفته مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس،  مدارس و دانشگاه‌ها، فضاهای خوبی هستند تا بچه‌ها را با مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس آشنا کند و حجاب‌ها را از میان بردارد چراکه به گفته امام خمینی(ره)، دو نوع حجاب نورانی و ظلمانی وجود دارد و استادان ما در کلاس‌های خود، حجاب نورانی را کنار می‌زنند مثلا دانشجویی نوشته: من از همه شهدا شرمنده‌ام؛ من در اشتباه و گمراهی بودم و ۲۰ سال تصور می‌کردم شما بازنده بوده‌اید؛ حالا به این نتیجه رسیده‌ام که شما رزمندگان،  برندگان اصلی جنگ ایران و عراق بوده‌اید و این از بین رفتن حجابی است که در ذهن دانشجو بوده و اجازه نمی‌داده واقعیت‌ها را ببیند در حالی که امام، سال ۶۷ در پیام به روحانیون گفتند،  هر روز جنگ برای ما برکت داشت و اسلام‌خواهی مردم دنیا از جنگ هشت ساله ما بود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.