ثبت جهانی شیخ اشراق و دانشگاه جندی‌شاپور

به گزارش «تاریخ‌ما»، «سعدالله نصیری‌قیداری» ظهر امروز در آیین گرامی‌داشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۵ تصمیمی مبنی بر این موضوع گرفته شد که در سال ۲۰۱۷ برنامه ثبت جهانی شیخ شهاب‌الدین سهروردی و دانشگاه جندی‌شاپور را داشته باشیم.

عضو کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به این‌که معیارهای ثبت جهانی سخت و سنگین است و هر پرونده‌ای نمی‌تواند وارد آن شود، مگر این که دارای خصلت‌های خاص باشند، عنوان کرد: فیلسوف نامدار ایرانی شیخ شهاب‌الدین سهروردی و دانشگاه جندی‌شاپور به عنوان دو رویداد و شخصیت بزرگ موفق شدند در فهرست آثار جهانی جای گیرند.

وی خاطرنشان کرد: باید در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای معرفی این فیلسوف بزرگ و دانشگاه جندی‌شاپور آثاری را در بخش ساخت فیلم، چاپ کتاب و ثبت آثار و رویدادها به یونسکو گزارش دهیم.

این مسئول با اشاره به تشکیل کارگروهی در یونسکو و درخواست کمک از ۲۴ دستگاه، یادآور شد: دانشگاه جندی‌شاپور ۱۷۵۰ سال پیش به‌عنوان نخستین دانشگاه به دست ایرانی‌ها تاسیس شد و در آغاز راه معرفی این دانشگاه و شیخ شهاب‌الدین سهروردی به دنیا بار سنگینی بر دوش دانشگاه خوزستان و استان زنجان است.

نصیری‌قیداری، فلسفه را برای توسعه تفکر بشری مهم خواند و گفت: باید آثار گذشتگان و فلاسفه را به جامعه به ویژه نسل جوان معرفی کنیم تا دنیا با اهمیت این موضوع آشنا شود.

این مسئول به تصویب بنیاد اشراق در کمیته تاریخ تمدن شورای عالی فرهنگی اشاره کرد و گفت: از مسئولان استان زنجان به ویژه استاندار درخواست حمایت داریم تا ترجیحاً در خود شهر سهرورد اقداماتی را در راستای اهداف این کمیته انجام دهند.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.