آمار بالای حوادث ترافیکی درون شهری در قم

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، ابوالفضل ایرانی خواه در جلسه امنیت غذایی استان قم که شامگاه دوشنبه در سالن جلسات امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت مجمع سلامت در سطح کشور، اظهار کرد: مجمع سلامت در کشور به ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود و این نشان از اهمیت این مجمع است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد عملکرد این مجمع در استان قم، افزود: به نوعی در قم تنها استانی هستیم که در نقطه صفر حرکت این مجمع قرار گرفته‌ایم و این موضوع به دلیل عدم اشراف دستگاه‌ها به موضوع سلامت و عدم همکاری بوده است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ نهاد و سازمانی به اندازه خود فرد در سلامت وی نقش ندارند، تصریح کرد: دلیل اینکه استانداران رئیس مجمع سلامت در استان‌ها انتخاب شده‌اند این است که این موضوع به درستی در بین دستگاه‌ها تدوین شود که همه در تأمین سلامت استان مسئول هستند.

ایرانی خواه افزود: به شکل منسجم و برنامه‌ریزی شده دو سالی است که به استان‌ها از سوی ریاست جمهور ابلاغ شده است و قرار بر این بود که مقوله پیچیده سلامت ابتدا تبیین شود که ما هنوز در نقطه شروع به این نرسیده‌ایم که همه دستگاه‌ها در مقوله سلامت نقش دارند در حالی که همه استان‌ها این مرحله را پشت سر گذاشته و دستگاه‌ها به این باور رسیده‌اند و حتی نقش دستگاه‌ها هم مشخص شده است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تمامی امکانات و اعتبار و توانی که می‌تواند به کار گرفته شود دستگاه بهداشت و درمان تنها می‌تواند ۲۰ در صد در سلامت فرد نقش داشته باشد، برای تحقق سلامت جامعه باید در مرحله اول خود فرد و بعد همه دستگاه‌ها وارد میدان شوند و این نقش را ایفا کنند.

ایرانی خواه با اشاره به اینکه جلسات شوراهای سلامت و امنیت غذا منجر به تنظیم سند سلامت استان شد، عنوان کرد: منظور این سند بر این است که بار بیماری‌های مختلف در استان‌ها شناسایی شود، سند سلامت استانی ناظر بر این است که هر استانی ممکن است آمار و رقم‌هایی داشته باشد که نشان دهد در یک استان یک موضوع تهدید کننده سلامت اهمیت بیشتری داشته باشد که این موضوع در اولویت اقدام قرار می‌گیرد.

به گفته وی یکی از آسیب‌های کشور ما این است که قائم به شخص است، فعالیت‌هایی تدوین می‌شود و با رفتن فرد این منابع و انرژی‌ها پرت می‌شود و در این طرح این موضوع مد نظر قرار گرفته است که چندان وابسته به افراد نباشد.

به اعتقاد وی مهم‌ترین موضوعاتی که در قم سلامتی را تحت تأثیر قرار داده است، مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها و آسیب‌های ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی و مرگ‌های ناشی از حوادث است.

ایرانی خواه با اشاره به اینکه استان قم را جزو استان‌های پر حادثه جاده‌ای مشخص نکرده‌اند، تأکید کرد: اما مرگ و میر ناشی از حوادث داخل شهری در استان قم شاخص است و شاید در کشور استانی در این رابطه با استان قم رقابت نکند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی به تردد ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در قم اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته طی ۲ روز ۳ مرگ موتورسوار داشتیم، این موضوع باید ابتدا علت یابی شود، می‌توان با برنامه‌ریزی پس از آسیب‌شناسی در فرصت مشخصی بتوانیم آن را به وضعیت قابل قبولی برسانیم.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.