راه اندازی مجهزترین و استانداردترین مرکز اوتیسم در کشور

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، کیوان دواتگران در مراسم بازدید از مراکز تخصصی توانبخشی آرمان شایان گفت: این مرکز از سوی خیرین احداث شد و زیر نظر سازمان بهزیستی در حال حاضر فعالیت می کند که تجهیز آن را نیز سازمان انجام داده است.

وی افزود: این مرکز براساس نیت خیرین که ارائه خدمات به افراد نیازمند، آسیب پذیر، معلول و سالمند است، خدمات ارائه می دهد و در حال حاضر به صورت هیئت امنایی اداره می شود.

مدیر مرکز تخصصی توانبخشی یادآور شد: امروزه در کل استان تهران مرکزی به جامعیت این مرکز توانبخشی وجود ندارد چرا که تمامی خدمات توانبخشی مورد نیاز به اقشار مختلف ارائه می شود.

دواتگران با اشاره به این که این مرکز حتی یک ریال اعتبار دولتی برای خدماتی از دولت دریافت نمی کند تصریح کرد: کاملا به صورت خودگردان اداره می شود و با کمک دادگستری بخش های مختلف آن را به اعضای هیئت علمی دانشگاه ها واگذار کرده ایم.

به گفته وی مددجویان بهزیستی با ارائه معرفی نامه از این سازمان به صورت رایگان از خدمات توانبخشی بهره مند می شوند و افراد نیازمندی که واحد مددکاری مرکز آنها را تأیید کند نیز می تواند بدون پرداخت هزینه خدمت بگیرند.

مدیرکل سابق سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه برای انعقاد قرارداد با بیمه ها نیاز به مجوز وزارت بهداشت داریم، تصریح کرد: در حال حاضر تعامل لازم با دانشگاه علوم پزشکی ایران برقرار کرده ایم و امیدواریم در آینده ای نزدیک مجوز از وزارت بهداشت را نیز بگیریم.

وی به واحدهای فعال در این مرکز توانبخشی اشاره کرد و گفت: واحدهای درمانگاهی، آزمایشگاه و داروخانه (در این واحد به افراد نیازمند و معلول ۲۰ درصد پائین تر از تعرفه وزارت بهداشت، دارو و آزمایش تشخیص طبی ارائه می دهیم)، واحد فیزیوتراپی (سرویس رایگان به بیماران ms به شرط معرفی نامه از انجمن ms)، واحد کاردرمانی، واحد گفتار درمانی، واحد ارتوپدی فنی که ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر خدمت هلال احمر خدمات با کیفیت به متقاضیان ارائه می شود، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، دندان پزشکی، مشاوره و روان شناختی از جمله بخش هایی است که به متقاضیان و  افراد نیازمند، معلول و کارمند خدمات ارائه می شود.

دواتگران با اشاره به اینکه در واحدهای شنوایی سنجی و بینایی سنجی باتوجه به ظرفیت بالایی که داریم می توانیم فعالیت پیشگیرانه و غربالگری را راه اندازی کنیم. همچنین این مرکز یکی از مراکز پزشکی مورد اعتماد هواپیمایی کشور است.

وی افزود: در واحد دندان پزشکی قصد داریم با استفاده از متخصصین، دندانپزشکی تحت بیهوشی برای افراد معلول داشته باشیم که این موضوع نیازمند همکاری وزارت بهداشت است.

مدیر مرکز تخصصی توانبخشی تصریح کرد: یکی از واحدهای مورد استقبال سالمندان، مرکز روزانه سالمندان است. به طوری که روزانه ۵۰-۶۰ سالمند روزانه به این مرکز مراجعه و از خدمات مختلف مانند چکاپ، آشنایی با دوره سالمندی، تقویت حافظه، غربالگری آلزایمر، مشاوره و روان شناسی و آموزش سبک زندگی برخوردار می شوند.

وی افزود: سازمان بهزیستی قول داده که برای ۲۰ سالمند یارانه ماهیانه ۲۸۰ هزار تومانی به ما پرداخت کند.

دواتگران به راه اندازی واحد اوتیسم در این مرکز اشاره کرد واظها رداشت: قسمت های مختلف این واحد آماده بهره برداری است و به زودی برای استفاده کودکان اوتیسم آماده خواهد بود.

به گفته مدیر مرکز تخصصی توانبخشی در این واحد که مجهز ترین و استانداردترین مرکز اوتیسم در کشور است، علاوه بر کودکان به والدین نیز آموزش داده می شود و تمام هزینه ها به صورت رایگان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هزینه یک بیمار اوتیسم یک میلیون تومان در ماه است، خاطرنشان کرد: تمامی خدمات در این مرکز بدون دریافت هزینه ای از والدین به کودکان ارائه می شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.