گفتگو کردن و داشتن منطق می تواند مشکل گشای جامعه کنونی باشد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، حجت الاسلام محمد رضوی روز پنجشنبه در کارگروه توسعه مدیریت و منابع انسانی استان قزوین که در استانداری برگزار شد اظهارداشت: جهان کنونی به جای پرخاشگری و جنگ بیش از هر زمانی به گفتگو و تبادل نظر نیاز دارد تا در این روش بتواند دیدگاههای خود را منتقل کرده و با ایده های دیگران نیز اشنا شود.

وی افزود: در شرایطی که دین مبین اسلام به گفتگو و مشورت و تبادل نظر تاکید فراوانی دارد معلوم نیست چرا برای حل مشکلات خود از این ظرفیت استفاده نمی کنیم.

رضوی بیان کرد: اگر بتوانیم فرهنگ گفتگو را در میان گروههای مختلف مردم نهادینه کرده و رواج دهیم قادر خواهیم بود بسیاری از مشکلات خود را حل کنیم.

رئیس انستیتو علوم اسلامی و انسانی هامبورگ یادآورشد: اگر فضای گفتگو در جامعه مهیا شود دیگر کسی برنده و یا بازنده نیست و در بستری شفاف می توان ضمن آشکار کردن حقایق و واقعیتها از نواقص و کاستی ها نیز مطلع شد.

وی اضافه کرد: باید بپذیریم که با گفتگو میتوان حقانیت خود را ثابت و افکار و اندیشه های درست خود را نیز منتقل کرد و روی دیگران تاثیر گذاشت.

رضوی اظهارداشت: امروزه نا امیدی و یاس یک نوع بیماری مهم در جوامع بشری است که بسیاری از کشورها با استفاده از کارشناسان و روان پزشکان برای رفع آن هزینه می کنند و بهترین روش آن گفتگوست.

وی گفت: اگر به نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه ارزشمند اهمیت ندهیم باید هزینه های زیادی را دراینده متحمل شویم و اتکا به منابع خدادادی طبیعی ما را به سرمنزل مقوص نمی رساند.

رضوی اظهارداشت: با انتشار مجله ای با عنوان گفتگو در انستیتو علوم اسلامی و انسانی هامبورگ توانستیم نظر مخاطبان را جلب کرده و بیش از سه هزار دانشگاهی را مشترک کنیم.

رئیس انستیتو علوم اسلامی و انسانی هامبورگ گفت: با توجه جدی به تحقیقات توانستیم ۱۶۴ پروژه مطالعاتی را به کتاب تبدیل کنیم و مجله تخصصی گفتگو به صورت مستمر منتشر می شود.

رضوی بیان کرد: با اجرای برنامه های اسلامی در مساجد، حسینیه ها، تکایا و جمعیت های اسلامی در اروپا در سال ۱۹۹۴ فقط در کشور آلمان ۲۷۰۰ مجوز به مجموعه های اسلامی داده شد.

وی اظهارداشت: با همکاری یک هیئت موسس آلمانی مرکز مطالعاتی و یک واحد دانشگاهی مستقل خودگردان را در این کشور تاسیس کردیم تا زمینه تحصیل علاقمندان در رشته های علوم اسلامی مهیا شود.

رضوی اضافه کرد: در حال حاضر  ۲۷ روحانی آلمانی از اسلام شناسان محلی در دانشگاه ها و مراکز علمی فعالیت می کنند و توانستیم شعبه ای در اتریش و سوئیس تاسیس کرده و با سه واحد دانشگاهی مستقل و خودگردان در سه کشور آلمانی زبان ارتباط برقرار کنیم.

وی اظهارداشت: در این مراکز حتی افراد غیر مسلمان می توانند در رشته های اسلام شناسی تحصیل کنند و در حال حاضر ۲ نفر از شهرداران شهرهای آلمان و برخی ازافراد برجسته مسیحی و کاتولیک دانشجوی اسلامی شناسی ما هستند.

رضوی در ادامه تصریح کرد: امروز نسل جوان ما را درک نمی کتد و ماهم او را نمی فهمیم چون باب گفتگو را باز نکرده ایم.

وی اضافه کرد: جوان امروز دین گریز نیست اما روش برخورد با وی را نمی دانیم به همین دلیل گاهی جوانان را جور دیگر تصور می کنیم و روش برخورد با این گروه را اشتباه انتخاب می کنیم.

رضوی بیان کرد: جوان امروز حرف نادرست را از والدین و روحانی و معلم هم نمی پذیرد و ما نباید در جاده یک طرفه گام برداریم و فقط ایده خود را تزریق کنیم.

وی اظهارداشت: باید همه افراد فرصت پیدا کنند تا حرف بزنند و منطق و تحلیل ارایه کنند و اگر ذهنی به شبهات درگیر شد نگران نشویم بلکه پاسخگو باشیم.

رضوی تصریح کرد: در جامعه ما برخی تکالیف شرعی در حال فراموش شدن است و باید نگران باشیم و تدبیر کنیم و بدانیم که گر کارها زیرزمینی شود اسیبهای ما بیشتر خواهد شد.

وی افزود: اگر فهم قرآنی داشته باشبم مشکلات کمتر می شود و برای سلامت اخلاقی جوامع باید به قرآن نزدیک شویم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.