از وزارت جدید گردشگری در دولت دوازدهم تا وعده تعیین تکلیف ارز سفر

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، تقریبا هر هفته مسئولان از تعیین تکلیف نرخ ارز تا آخر همان هفته خبر می دهند و هیچ اتفاقی هم نمی افتد این بار هم علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از تدوین بسته جدید ارزی از سوی دولت تا پایان هفته خبر داد و گفت: موضوع تبدیل ارز گردشگران ورودی و خروجی در این بسته جدید، تعیین تکلیف می شود.

او این سخنان را در حاشیه بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکامپ در محل نمایشگاه های بین المللی تهران اعلام کرد و گفت:در سه ماهه اول امسال شاهد افزایش ۳۰ درصدی ورود گردشگر به کشور بودیم، تفاوت های نرخ ارز باعث کاهش هزینه های بسته خدمات گردشگری شده و برای گردشگر خارجی اکنون شرایط سفرهای ارزان تری فراهم شده است، اگرچه مشکلاتی نیز ایجاد شده که به عنوان مثال کنسل شدن یا محدود شدن پروازهای مستقیم به کشور است، اما به دنبال مهار عوارض این موضوع هستیم تا بتوانیم حداکثر بهره را ببریم.

یک خبر مهم در حوزه وزارتخانه دولت دوازدهم

خبری که این هفته در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خیلی مهم بود مربوط می شد به تصویب جزئیات طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی. این طرح توسط نمایندگان مجلس رای آورد و قرار شد که این سازمان پس از تایید شورای نگهبان به وزارتخانه تبدیل شود و البته ساختار و نیروی انسانی آن نیز افزایش پیدا نکند.

حالا باید منتظر تایید شورای نگهبان بود تا پس از آن در مدت سه ماه دولت دوازدهم فرصت داشته باشد تا یک وزیر برای این بخش از دولت انتخاب کند. فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چشم به تدبیر دولت برای انتخاب وزیر مناسب دوخته اند.

جزئیات نمایشگاه لوور در ایران 

این هفته با پایان مهلت بازدید از نمایشگاه آثار تاریخی موزه لوور در ایران، سایت «تاریخ ما» در گزارشی اعلام کرد که این هفته آثار تاریخی موزه لوور فرانسه پس از ۵ ماه به کشورشان برمی گردند نمایش این آثار که تهرانی ها برای دیدنشان رکورد بازدید از نمایشگاههای موزه ملی را شکستند؛ یکی از مهمترین رویدادهای میراثی بود.

در مدت برپایی نمایشگاه افراد و شخصیت های زیادی از نمایشگاه دیدن کردند به نحوی که صد هزار نفر در طول یک ماه اول از نمایشگاه لوور کوچک در تهران دیدن کردند و به زعم متولیان موزه داری در ایران رکورد بازدید از موزه ملی با این نمایشگاه شکسته شد. چرا که در ایام تعطیلات عید نیز این موزه میزبان افراد زیادی بود که برای دیدن نمایشگاه در صف های طولانی می ایستاندند.

 اکنون بعد از ۵ ماه محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه های کشور خبر از فروش ۲۵۰ هزار بلیت توسط بازدیدکننده ها به قیمت ۵ هزار تومان می دهد و می گوید که این آمار تنها آمار فروش بلیت است چون غیر از این، افراد زیادی هم بودند که از نمایشگاه دیدن کردند ولی مهمان موزه بودند و یا با تسهیلاتی که بانک خصوصی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می داد امکان تهیه بلیت رایگان نیز وجود داشت بنابراین آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه لوور بیشتر از ۲۵۰ هزار نفر بوده است. درآمد حاصل از فروش بلیت این نمایشگاه نیز به خزانه دولت واریز خواهد شد تا پس از بررسی بخشی از آن به موزه دوباره برگردد که موزه داران در این باره امیدوارند بتوانند حداقل ۷۰ درصد این مبلغ از خزانه دولت برگشت داده شود.

یک مسجد تاریخی در ارجان بهبهان کشف شد

یکی از اخبار در حوزه باستان شناسی کشف مسجدی مدفون‎شده متعلق به اوایل دوره اسلامی بود که در متون و اسناد تاریخی از آن به عنوان مسجد ارجان یاد شده است این مسجد توسط کاوشگران میراث فرهنگی در محوطه تاریخی ارجان بهبهان از دل خاک بیرون آمد.

احسان یغمایی سرپرست هیئت کاوش های باستان‌شناسی ارجان در این باره گفت: در عکس‎های هوایی و تصاویر ماهواره‎ای تهیه شده از این منطقه، طرح یک مسجد دیده می‎شد؛ این در حالی است که بررسی متون تاریخی نیز وجود یک مسجد در این شهر را تایید می‎کند.»

سرپرست هیئت کاوش ارجان با بیان این‎که براساس مطالعات اولیه روی تصاویر هوایی، آشکار شد که این بخش از شهر ممکن است آن‎چیزی باشد که در متون تاریخی از آن به عنوان مسجد ارجان یاد شده است افزود:  برای تطبیق متون تاریخی و داده‎های باستان‎شناختی، دست به کاوش‎های باستان‎شناختی در ناحیه گفته‎شده زدیم. در همین راستا، دو ترانشه‎ را در محل ایجاد کردیم که در یکی از ترانشه‎ها، وضعیت حیاط مسجد و ارتباط آن با رواق‎های پیرامونی مسجد را بررسی کردیم که خوشبختانه در این بررسی در وسط مسجد، فضای مربعی شکلی با دو ورودی به سمت شمال و جنوب به دست آمد که درون این فضای مربعی شکل، فضای مربعی شکل دیگری وجود دارد که هنوز ماهیت این سازه مشخص نیست.

داستان جدید خانه پدری فروغ

خانه ای که این هفته خبرساز شد خانه پدری فروغ فرخزاد بود که تنها 13 سال در آن زندگی می کرده و پس از نقل و انتقال مالکیت آن به افراد دیگر حالا خبر رسید که قرار است این خانه تخریب و به جایش یک آپارتمان ساخته شود، این موضوع توسطاداره کل میراث فرهنگی استان تهران پیگیری شد و مدیرکل آن نیز اعلام کرد که  ارزش نگهداری و ثبت خانه پدری فروغ فرخزاد را بررسی می کند.

این خانه با قدمتی حدود ۸۰ تا ۹۰ ساله یکی از خانه های قدیمی شهر تهران است که برخی از علاقه مندان به شعرهای او هر از چندگاهی در این خانه را می زندند تا اتاق فروغ را که شکل و شمایلش دست نخورده باقی مانده را ببینند و مالک هم این اجازه را به آنها می داد.

اکنون برخی از فعالان میراث فرهنگی دست روی این خانه گذاشته اند که چون فروغ چند سالی در آن زندگی کرده نباید تخریب شود بلکه باید از آن نگهداری کنیم. استدلال آنها نیز این است که در کشورهای دیگر هر کجا نویسنده ای شاعری و یا بازیگری یک خاطره ای ولو ثابت نشده به جای گذاشته را به یک جاذبه گردشگری و فرهنگی و تاریخی تبدیل کرده و به ارزش های شهری شان افزوده اند حالا ما که از این نوع خانه ها و بناهای ارزشمند داریم چرا باید اجازه تخریب این بنا را بدهیم؟ و چرا نباید این خانه را به عنوان خانه ای که روزی یکی از شاعران مشهور ایرانی در آن زندگی می کرده را نگه داریم؟

گویا اداره کل میراث فرهنگی تهران قصد دارد تا این خانه را در فهرست میراث ملی ثبت کند باید دید در هفته پیش رو چه خبرهای جدیدی از این خانه به گوش می رسد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.