ماهنامه «سرزمین‌من» منتشر شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، در این شماره، «سرزمین‌من» در گزارش‌ها و مقاله‌هایی به بررسی سرگذشت تخت مرمر مجموعه جهانی کاخ گلستان، مشاغل سنتی زنان در سراسر ایران، سفرهای جاده‌ای آنه‌ماری شوارتسنباخ در ایران، ماجراجویی در غار صعب‌العبور قلعه‌کرد، زیورآلات سلجوقی موزه متروپولیتن، سفری اختصاصی به زنوز آذربایجان شرقی، بررسی شباهت منظومه عاشقانه «تریستیان و ایزوت» و «ویس و رامین»، پلنگ ایرانی، نخستین‌ عطرفروشی‌های تهران، راز تندیس‌های پنج هزار ساله منطقه خبیص شهداد، دیروز و امروز بنای تاریخی مسجد جامع ساری و پیشنهادهایی برای سفری خنک در دل تابستان در بخش راهنمای سفر پرداخته است.  

 سرزمین سیب و عسل

در بخش «طبیعت» این شماره، گزارشی اختصاصی از سفر به «زنوز» آذربایجان شرقی منتشر شده است؛ جایی که به پایتخت سیب ایران معروف است و با انبوهی از درختان سیب و زردآلو و آب‌وهوای خوشش، پیشنهادی وسوسه‌انگیز برای سفر در روزهای گرم و تب‌دار تابستانی است. سفر به زنوز پیشنهاد کاملی است برای یک طبیعت‌گردی بکر، از باغات منطقه گرفته تا آبشارهای خروشان، سد دیدنیش و روستای پلکانی «زنوزق» قابی کامل برای یک سفر به یاد ماندنی را پیش رویتان می‌گذارند.

میراث تاج ‌و تخت

در بخش «میراث»، سرگذشت یکی از مهم‌ترین اشیای تاریخی دو قرن اخیر ایران مورد بررسی قرار گرفته است؛ تخت مرمر در مجموعه تاریخی و جهانی کاخ گلستان که حکایات زیادی را از سر گذرانده و بیش از ۲۳۰ سال شاهد روزهای مهم و تاریخی پایتخت بوده است و هنوز مثل نگینی در قلب ارگ تهران می‌درخشد.

زنان مشغول کارند

در بخش «مردم ایران» این شماره به دیدار زنان این سرزمین و تلاش در مشاغل سنتی‌شان می‌رویم که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران مشغول به کار و زندگیند.

ژنو-تهران؛ یک نفر

در بخش «تاریخ»، گزارشی از سفرهای جاده‌ای «آنه‌ماری شوارتسنباخ» روزنامه‌نگار و عکاس سوئیسی به ایران منتشر شده است که حدود ۸۰ سال پیش سه بار به ایران آمد، در جاده‌های ایران سفر کرد و به اصفهان، ری، تهران و شیراز رفت. این سیاح جوان شرح سفرهایش به ایران را در کتابش با نام «مرگ در ایران» آورده است.

زیبای پنهان

ماجراجویان «سرزمین‌من» این بار به غار صعب‌العبور «قلعه‌کرد» قزوین رفته‌اند که گزارش اختصاصی این فرود و غارنوردی سخت را در بخش «ماجراجویی» این شماره می‌خوانید.

به زردی خورشید

در «نگارخانه» این شماره به تماشای فلزکاری و زیورآلات سلجوقی بنشینید که در ظرافت و بدعت مانندی ندارند؛ از آن‌جا که سلجوقیان در ساختن زیورآلات بی‌همتا بودند این مقاله به بررسی این هنر دست صنعتگران سلجوقی پرداخته؛ آثاری که بیشتر از نواحی مرکزی ایران چون ری و اصفهان و شهرهای شمالی مانند گرگان به دست آمده‌اند و امروز در موزه متروپولیتن نگهداری می‌شوند.

دانستنی‌های ایران

بخش «دانستنی‌های ایران» ماهنامه «سرزمین‌من»، در مطالب کوتاه و خواندنیش این‌بار در بخش «عجایب ایران‌زمین» و در مطلب «زنان و مردان خبیص» به سراغ راز ۲۴ تندیس پنج‌هزار ساله کشف شده از منطقه خبیص شهداد رفته که هنوز سربسته باقی مانده است و همین‌طور فتوحات و لشکرکشی‌های محمود غزنوی به هند و فتح سومنات را در مطلب «غزوه غزنوی» بررسی کرده است. دو مطلب تهران‌شناسی بخش دانستنی‌های این شماره یکی با عنوان «خون مشروطه در مسجد تاریخی» به بررسی یکی از وقایع مهم مشروطه در مسجد جامع تهران که قدیمی‌ترین مسجد پایتخت است پرداخته است و دیگری با عنوان «بوی خوش عطر» نخستین‌ عطرها و عطرفروشی‌ها در تهران را بررسی کرده است.  مطلب «گور افراسیاب» در بخش «اسرار طبیعت» به روند تشکیل و تاریخ حضور دریاچه هزاران ساله ارومیه پرداخته و «کمین گربه‌سان بزرگ» در بخش «اسرار حیات‌وحش» پلنگ ایرانی و نحوه استتار این جانور رو به انقراض ایرانی را بررسی کرده است. «یک عاشقانه آرام» در بخش «ایران و جهان» شباهت‌های منظومه عاشقانه ایرانی «ویس و رامین» با منظومه غم‌انگیز اروپایی «تریستیان و ایزوت» بررسی شده و سرانجام بخش «دیروز و امروز»، تاریخ و بنای ارزشمند مسجد جامع ساری را که در ماه اخیر طعمه حریق شد و خسارات زیادی دید، در مطلب «حریق تاریخ» بررسی می‌کند.

راهنمای سفر در مردادماه

راهنمای سفر این شماره «سرزمین من» پیشنهادهایی کاربردی را برای خنک‌گردی در گرم‌ترین ماه تابستان ارائه کرده است. در بخش «استان‌گردی» مطلب «استان مطبوع» راهنمای کاملی برای گشت‌وگذار در استان کردستان است و «میوه پلوی تابستان» در بخش «شکم‌گردی» برای پختن آلبالوپلوی شیرین و مجلسی راهنماییتان می‌کند. برای تهران‌گردی این شماره، مطلب «با صفای مردمی» راهنمای گردش در پارک محبوب ملت تهران را ارائه کرده است و مطلب «در مسیر آبشاران» راهنماییست برای آبشارگردی در مسیر زیبای زیرآب به لفور در سوادکوه استان مازندران؛ در بخش «دوچرخه‌سواری»، مطلب «دره تابستان دره»  مسیری را برای دوچرخه‌سواری در منطقه دشت‌مزار شهرستان دماوند معرفی می‌کند.  

در بخش «طبیعت»، مطلب «همپای رودخانه» برای گشت‌وگذار در میان تنگِ دار نوشهر راهنماییتان می‌کند؛ «برگی دیگر از اصفهان» در بخش «میراث» به معرفی خانه تاریخی و تازه مرمت‌شده معتمدی(ملاباشی) اصفهان پرداخته و معرفی روستای باصفای شیله‌وشت تالش در مطلب «زیبای جنگلی» و معرفی اقامتگاه بومگردی آرتین دینور در مطلب «ماندنِ ناب» آمده که از دیگر مطالب منتشر شده در صد و چهارمین شماره «سرزمین‌من» هستند. در بخش «از دست ندهید» این شماره «سرزمین‌من» هم، شش پیشنهاد ویژه دیگر از طبیعت‌گردی و میراث‌گردی و روستاگردی، این‌بار برای سفر در مرداد ماه به مخاطبان ارائه شده است.

این نشریه در ۱۰۰ صفحه به سردبیری رضا مختاری و با قیمت ۱۰ هزار تومان در مرداد ۹۷، به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.