فراخوان اولین سوگواره عکس «اشک و شمشیر» در خوزستان منتشر شد

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در گفت وگو با خبرنگار «تاریخ ما» با بیان اینکه در نظر داریم؛ اولین سوگواره عکس «اشک و شمشیر» را برگزار کنیم، گفت: این سوگواره عکس با هدف آشنایی بیشتر عکاسان با انسان‌شناسی تصویری، تولید محتوای تصویری در راستای جذب «گردشگر مذهب» راه اندازی می شود.

پیمان نبهانی از دیگر اهداف برگزاری این سوگواره را آشنایی هنرمندان و فعالان این عرصه با رویکرد جدید عکاسی یعنی عکاسی انسان شناسی (مردم شناسی) برشمرد و افزود: در این رویکرد، دوربین بیشتر بر مناسک، آداب و رسوم باریک می شود و سعی می کند فرهنگ مردمی را به بهترین شکل از مجرای تصویر به مخاطب معرفی کند.

وی بیان کرد: از آنجایی که «تفاوت» یکی از عوامل اصلی جذب «گردشگر» به حساب می آید، عکاسان می توانند بر نشان دادن تفاوت های آداب و رسوم مردم در ایام محرم در مناطق مختلف استان بیشتر تمرکز کنند.

نبهانی توضیح داد: تاکید این سوگواره بر به تصویر کشاندن باورها و اعتقادات خاص مردم هر منطقه است. همچنین نشان دادن مناسک به عنوان «جاذبه های گردشگری مذهبی»، به تصویر کشاندن حس مشارکت اجتماعی و فرهنگ تعاون میان مردمان روستا و شهرهای مختلف استان در ایام محرم و صفر از دیگر اهداف سوگواره است. در واقع در این رویداد داستان و ماجراهای اجتماعی و ارزشی بسیاری اتفاق می افتد که در قالب مجموعه عکس می توان آنها را به تصویر کشاند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان موضوع‌ سوگواره‌ عکس را مناسک و باورهای عامه در ماه محرم و صفر با هدف ایجاد جاذبه برای گردشگران مذهبی معرفی کرد و گفت: ساکنان خوزستان دارای فرهنگ های متنوع هستند که هر کدام به سبک و سیاق خود مراسم هایی برای ماه محرم و سفر دارند. تاکید در این بخش توجه ویژه به انعکاس باورها و آداب و رسوم خاص هر منطقه در اجرای برنامه های سوگواری به منظور تعریف و ایجاد جاذبه با هدف جذب گردشگران خارجی و داخلی و کلیه کسانی که راغب به مشاهده و بررسی رویداد فوق الذکر با همه جذابیت‌هایش هستند.

 وی با بیان اینکه شرکت همه عکاسان در این جشنواره، آزاد است، بیان کرد:  آثار ارسالی به‌صورت «تک عکس» و «مجموعه عکس» پذیرفته می‌شوند. در بخش تک عکس هر عکاس می‌تواند با ارسال پنج عکس در جشنواره شرکت کند.

نبهانی با بیان اینکه عکاس می تواند در هر دو بخش مجموعه عکس و تک عکس شرکت کند، گفت: در بخش مجموعه عکس نوشتن «استیتمنت» برای مجموعه الزامی است. همچنین عکاس می تواند در بخش «مجموعه عکس» حداکثر ۱۰ عکس و در بخش مجموعه عکس دو مجموعه را ارسال کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان  با بیان اینکه آثار باید در محرم و صفر امسال ۱۳۹۷ تولید شده باشند، تأکید کرد: تنها تصاویری که در محدوده استان خوزستان گرفته شده باشند در سوگواره پذیرفته می شوند.

وی اظهار کرد: از نظر هیئت داوران عکاسی با موبایل یا دوربین تفاوتی ندارد و مسائل پیش بینی نشده بر عهده دبیر جشنواره است.

نبهانی گفت: اصلاح رنگ، کنتراست، تیرگی و روشنی و کراپ در عکس‌ها، در حدی که اصالت عکس را تغییر ندهد، قابل‌ قبول است؛ از عکس‌های راه‌ یافته به جشنواره، با ذکر نام عکاس، در نشریات سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استفاده می شود.

وی در خصوص شرایط ارسال عکس ها بیان کرد: هر اثر باید با حجم حداکثر ۵۰۰ کیلوبایت به دبیرخانه سوگواره ارسال شوند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان اینکه در صورت راهیابی عکس به نمایشگاه، ارسال عکس با اندازه اصلی ضروری است، گفت: ضروری است هر عکاس، نام، نام خانوادگی، شماره تماس، نشانی محل سکونت، کد ملی، نشانی ایمیل، عنوان عکس، محل و تاریخ عکاسی هر عکس را به طور کامل و مطابق با برگه فراخوان تکمیل و به همراه آثار ارسال کند.

نبهانی اظهار کرد: عکاسان همچنین می توانند آثار خود را از طریق ایمیل به آدرس ashk.shamshir@yahoo.com ارسال کنند و در قالب CD به صورت حضوری به دبیرخانه ارائه دهند و مشخصات و راه های تماس با عکاس باید در فایل متنی (WORD) در سی دی ذکر شده باشد.

وی بیان کرد: ارسال اثر توسط عکاس و شرکت در جشنواره به‌منزله اعلام «مالکیت معنوی» عکس است. در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله، عواقب حقوقی و جزایی آن به عهده شرکت کننده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، امتیازهای شرکت در سوگواره اشک و شمشیر را برپایی دو کارگاه آموزشی انسان شناسی عکس و عکاسی برای همه شرکت کنندگان در سوگواره به صورت رایگان با حضور دکتر ناصر فکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جاوید تفضلی از چهره های مطرح عکاسی و مستند در کشور، صدور گواهی شرکت در کارگاه برای عکاسانی که در کارگاه انسان شناسی عکاسی حضور داشته باشند، برپایی نمایشگاه عکس‌های برگزیده، صدور گواهی شرکت در نمایشگاه برای عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یابد، صادر می‌شود، اهدا کتاب در صورت چاپ کتابِ آثار، به هر کدام از راه یافتگان به جشنواره معرفی کرد.

وی، هیئت داوران این جشنواره را «امین نظری»، «محمد رضا فرطوسی» و «سید مدیار شجاعی فرد» و دبیر اجرایی سوگواره را «نجمه همدانی» معرفی کرد و گفت: جوایز «مجموعه عکس» برای نفر اول: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۱.۵ میلیون تومان برای نفر دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی یک میلیون تومان و برای نفر سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی۵۰۰ هزار تومان است. همچنین به پنج نفر در بخش مجموعه عکس به عنوان تقدیر از سوی هیئت داوران جوایزی به رسم یادبود اهدا می شود.

وی ادامه داد: جوایز «بخش تک عکس» برای نفر اول: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی یک میلیون تومان برای نفر دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی ۵۰۰ هزار تومان و برای نفر سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین به ۱۰ نفر در بخش تک عکس به عنوان تقدیر از سوی هیئت داوران جوایزی به رسم یادبود اهدا می شود.

وی آخرین مهلت ارسال آثار ۹ آبان ماه ۹۷ اعلام کرد و گفت: انتخاب و داوری آثار ۱۱ آبان ماه ۹۷ خواهد بود و نمایشگاه ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۷ افتتاح می شود.

نبهانی با بیان اینکه اختتامیه و کارگاه دکتر ناصر فکوهی ۲۳ آبان ماه ۹۷ برگزار و  کارگاه جاوید تفضلی ۲۴ آبان ماه ۹۷ برگزار می شوند، اظهار کرد: دبیرخانه سوگواره عکس “اشک و شمشیر” اهواز، خیابان ۲۴ متری، خیابان وکیلی، نبش خیابان مسلم، پلاک ۱۱۵ کانون تبلیغاتی هدف طبقه اول واحد اول صندوق پستی ۳۳۳۱-۱۵۸۷۵ است و علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۰۹۱۶۹۱۴۵۹۴۴ و ۰۶۱۳۲۲۲۹۰۶۵ تماس بگیرید.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.