کشف عاج فیل ماستادون در کوثر/ انتقال فسیل ۲۰میلیون ساله به اردبیل

به گزارش سایت «تاریخ ما»، محمد خداپرست در بررسی کشف فسیل ۲۰ میلیون ساله در کوثر تاکید کرد که دو قطعه فسیل مربوط به گروه فیل سانان از دوره زمین شناسی میوسن در پروژه زیرسازی راه آهن میانه – اردبیل واقع در شهرستان کوثر کشف شد.

وی با بیان اینکه فسیل های کشف شده شامل دو نمونه عاج فیل با طول یک متر و احتمالا مربوط به گروه فیل سانان (ماستادون) است، یادآور شد: طبق بررسی های اولیه کارشناسی این فسیل ها مربوط به دوره زمین شناسی میوسن می باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: نمونه های فسیل در طی سه روز حفاری، خاکبرداری، فیکس کردن و جداسازی از لایه ها دیواره ترانشه با رعایت اصول حفاری گروه فسیلی مهره دار استخراج شده است.

به گفته وی این فسیل ها جهت معالعات تکمیلی به موزه تاریخ طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل انتقال داده شده است.

خداپرست متذکر شد: علاوه بر کسف جدید، طی دو سال گذشته در محل سایت پروژه راه آهن میانه – اردبیل در شهرستان کوثر فسیل های دندان، استخوان فک، استخوان کف پا، خانواده زرافه، اسب سانان، گاوسانان و فیل ها کشف و ثبت شده است.

وی با بیان اینکه این آثار از سوی جعفرزاده دیرینه شناس کشف، استخراج و با تدوین مقالات علمی پژوهشی ثبت شده است، بیان داشت: هر دو نمونه فسیل در سایت پروژه راه آهن میانه – اردبیل نیز توسط وی مشاهده و استخراج شده است.

شهر گیوی مرکز شهرستان کوثر در جنوب غربی استان اردبیل و کیلومتر ۸۰ شهر اردبیل قرار دارد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.