خودباوری را در کشور گم کرده‌ایم

به گزارش «تاریخ‌ما»، حمیدرضا طیبی در آئین اختتامیه دوازدهمین طرح «ایران، مرز پرگهر» که عصر امروز – یکشنبه ۶ اسفند- در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت توسعه علم و فناورانه و نقش خودماهرانه در تحقق توسعه همیشه مورد توجه بوده است؛ امروز توسعه دانش فناوری به ابزار قدرت اقتصادی و نظامی و دفاعی کشورها تبدیل شده است، همچنین ابزار قدرتِ علمی، سیاسی و تحریم‌ها از ابزارهایی بوده‌اند که برای اهدافی حاکم شده بودند.

او با بیان این‌که امروز شاهد سرعت توسعه علم و فناورانه به ویژه تحقیقات توسعه فناورانه هستیم، افزود: تغییر فناورانه باعث شد تا مشکلات کسب و کار  تغییر کند، خدمات در حوزه پزشکی افزایش پیدا کرده و سفر در خانواده مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این‌که تأثیر شگرف فناوری در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، کشاورزی به شدت در حال توسعه است، به نقش جهاددانشگاهی در علوم مختلف مانند پزشکی، انرژی و فنی اشاره کرد و گفت: علیرغم مشاهده اهمیت توسعه علم و فناورانه و تغییرات این توسعه در دنیا، اگر به این روند رو به رشد توجه نکنیم با توجه به حضور رقبای جدید و منابعِ محدودِ دنیا، رقابت برای‌مان سخت‌تر می‌شود.

او در ادامه با بیان این‌که اگر توسعه را محدودتر کنیم به مرور با بازار محدودتری مواجه می‌شویم که تبعات دیگری به دنبال دارد، افزود: ایجاد ده‌ها ناهنجاری اجتماعی و بروز مشکلات در حوزه امنیت ملی از جمله‌ی این تبعات است، بنابراین باید به توسعه علمی و فناورانه اهمیت داد.

طیبی موتور محرک توسعه‌ی علمی و فناورانه را خودباوری دانست و گفت: اگر به خودباوری برسیم، اراده بر تغییر به وجود می‌آید. اگر این خودباوری و اراده بر تغییر بر تمام سلایق سیاسی کشور حاکم شود حتما یک مورد مشترک برای اداره امور کشور داریم و آن برنامه‌ریزی بلندمدت است، چیزی که امروز آن را در کشور گم کرده‌ایم.

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه با تاکید بر این‌که هیچ دولتی نمی‌تواند در فاصله چهار یا هشت سال مشکلات کشور را حل کند، ادامه داد: به همین دلیل است که دولت‌ها معمولا چشم‌اندازهای ۲۰ یا ۴۰ ساله برنامه‌ریزی می‌کنند.

او افزود: جهاد دانشگاهی اگر امروز مدعی است که توانسته به خودباوری نسل جوان کمک کند و اثبات کند که کشور حرکت در مرزهای علمی را پیش رو دارد، یعنی به آن رسیده است. این از وظایف اساسنامه است که ایجاد خودباوری در نسل جوان را در رأس کارش قرار دهد.

وی تاکید کرد: اقداماتی که در مراکزی مانند «رویان» و دفاتر فنی جهاد دانشگاهی انجام داده‌ایم به ایجاد خودباوری کمک کرده است، همچنین در حوزه‌های فرهنگی طراحی اردوهای مختلف و به ویژه طرح «ایران، مرز پرگهر» بسیار مورد اهمیت بوده است. این موارد را می‌توان در ایجاد خودباوری قابل تأکید دانست.

او اضافه کرد: معتقدم خودباوری علمی بین مردم و جوانان ایجاد شده و کارهای بزرگ و ارزنده‌ای را به ثمر رسانده است، اکنون نیاز داریم تا از این فناوری‌ها استفاده کنیم.

خودباوری بین دانشجویان از اهداف “ایران، مرز پرگهر”

رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران نیز در سخنانی با اشاره به عملکرد این مرکز در برگزاری ۱۲ دوره طرح ایران مرز پرگهر و آغاز سیزدهمین دوره آن، گفت: این طرح از سال ۸۴ آغاز به کار کرد و در سطح ملی و سراسر کشور با همکاری نهادهای مختلف و جهاد دانشگاهی ۹۰ هزار دانشجو را در بیش از دو هزار سفر تا پایان ۱۲ دوره دانشجویی همراهی کرد.

او همچنین به بیان برخی از اهداف و نتایج این طرح اشاره کرد و گفت: خودباوری بین دانشجویان و اعتماد به نفس ملی در کنار آشناسازی آن‌ها با میراث فرهنگی و تمدنی غنی مورد توجه بوده است.

یعفوب‌زاده افزود: همچنین ایجاد یک کد ارتباطی بین دانشگاه‌ها و صنعت از جمله توانمندسازی‌ها و ظرفیت‌های کشور است تا هر سال از نظر کمی و کیفی استقبال از دانشجویان و وزارتخانه‌ها رشد داشته باشد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.