تکمیل و تجهیز زیرساخت های گردشگری ملکان با اعتبار۳۷ میلیارد ریالی

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، مرتضی آبدار شامگاه دیروز شنبه در جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی شهرستان ملکان گفت: با پیگیری های نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار ملکان، ۳۷ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات رویداد تبریز ۲۰۱۸ جهت تکمیل و تجهیز زیرساخت های گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان ملکان در سالجاری اختصاص یافت.

وی افزود:۱۳ میلیارد از این مبلغ جهت کاوش های باستان شناسی و ژئوفیزیک و سامان دهی و مرمت قلعه تاریخی بختک لیلان و مابقی جهت ایجاد کمپ های گردشگری در منطقه گردشگری علی بلاغی آقمنار، مرمت پل های تاریخی قلی کندی و لیلان و تکمیل ساختمان اطلاع رسانی گردشگری و موزه مردم شناسی شهرستان ملکان هزینه خواهد شد.

آبدار قلعه بختک لیلان را در کشور منحصر به فرد ذکر کرد و گفت: با اعتبارات اختصاص یافته فاز اول مرمت و بهسازی این قلعه بخصوص اسکن و نقشه برداری و کاوش ها در پیرامون قلعه انجام خواهد شد.

ایجاد پایگاه ملی پژوهشی کشور در قلعه بختک لیلان

وی همچنین از ایجاد پایگاه ملی پژوهشی کشور در قلعه بختک لیلان خبر داد و گفت:البته سال گذشته در همین راستا اقداماتی در این راستا صورت گرفت ولی با توجه به فعالیت های پژوهشی ضعیف این اقدام میسر نشد ولی اداره کل میراث فرهنگی استان تصمیم داد در سال ۹۷ نیز با افزایش فعالیت ها و اقدامات پژوهشی ایجاد این پایگاه را در کارگروه کشوری پیگیری نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و وجود جاذبه های گردشگری و آثار طبیعی و صنایع دستی ملکان این شهرستان را محل مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دانست و گفت:با همکاری شهرداری ملکان و سایر دستگاههای مربوطه، نمایشگاه صنیع دستی استان در ورودی این شهر ایجاد خواهد شد.

آبدار توسعه بوم گردی روستایی و عشایری را از برنامه های این سازمان طی سال جاری ذکر کرد و افزود:این طرح ها نقش بسزایی در اشتغال زایی و معرفی پتانسیل های روستایی دارد.

صدور ۶۰ مجوز بوم گردی در سطح استان

وی از صدور ۶۰ مجوز بوم گردی در سطح استان خبر داد و اظهار کرد:بمنظور اجرای موفق این طرح هدف های محلی شناسایی و  آموزش های لازم به شاغلین در این طرح انجام می شود.

آبدار درآمدهای گردشگری را خوب توصیف کرد و افزود: طی سال گذشته میزان گردشگران داخلی در کشور ۴۶ درصد رشد داشته است.

وی افزود: هر گردشگری خارجی می تواند برای ۱۲ نفر و گردشگر داخلی برای ۵ نفر اشتغال زایی داشته باشد.

وی ادامه داد: با همکاری استانداری و سازمان راهداری استان تابلوهای راهنمای گردشگران در جاده های برون شهری و روستایی نصب خواهد شد.

تصویب پرداخت ۸۲ میلیارد و ۴۵ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی

رئیس اداره میراث فرهنگی ملکان نیز در این جلسه از تصویب پرداخت ۸۲ میلیارد و ۴۵ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی و توسعه روستایی در سال جاری خبر داد و گفت: ۶۷ میلیارد ریال از این اعتبار جهت ایجاد کارگاه های صنایع دستی در روستای ملاسراب و مجتمع بین راهی خدماتی،رفاهی و گردشگری در جاده ملکان به میاندوآب و ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال جهت پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی اختصاص خواهد یافت.

وحید خادمی افزود: با پرداخت ۵۴۵ میلیون تومان جهت تسهیلات مشاغل خانگی زمینه اشتغال برای ۹۷ نفر به طور مستقیم فراهم خواهد شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.