سرویس های غیرمجاز چالش دانش آموزان گلستانی/ نظارت ها بیشتر شود

سایت «تاریخ ما»، گروه استان‌ها- اعظم محبی: صدای بوق جلوی در خانه؛ ساعت هفت صبح. این یکی از تصاویری است که سرویس‌ مدارس در ذهن‌ها به وجود می‌آورد.

روزهای پایانی ماه شهریور است و بوی مهر به مشام می‌رسد، بی‌شک یکی از دغدغه‌های مهمی که ذهن اولیاء دانش آموزان را به خود مشغول ساخته جابجایی فرزندانشان توسط سرویس مدارس است.

امروزه برخلاف سالیان گذشته کمتر دانش‌آموزی است که مسیر خانه تا مدرسه را با پای پیاده طی کند، ضمن این‌که وسواس خانواده‌ها در انتخاب مدارس باعث شده که مسیر خانه تا مدرسه برای بسیاری از محصلان دور باشد و به این دلیل استفاده از سرویس برای رفت و آمد امری الزام‌آور است.

ساماندهی بر عهده شهرداری است

حمل و نقل بیش از ظرفیت خودرو، مباحث ایمنی دانش آموزان در زمان جابجایی، هزینه سرویس و غیره از جمله مباحثی است که باید به آن دقت کرد. به این منظور با احمدعلی سالاری، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان گفتگو کردیم، وی به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: به استناد ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزی مدارس که در هیئت دولت تصویب و براساس نامه‌ای که در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به شهرداری‌ها ابلاغ شده ساماندهی و نظارت سرویس مدارس بر عهده‌ شهرداری‌های شهرها و در خارج از محدوده شهر بر عهده بخشداری‌ها است.

وی افزود: مجوز فعالیت سرویس‌های مدارس در قالب شرکت‌های حقوقی توسط شهرداری صادر و شرکت‌های دارای صلاحیت می‌توانند برای جابجایی دانش آموزان اقدام کنند.

۱۱ شرکت فعال در گرگان

سالاری گفت: در شرایط فعلی در گرگان ۱۱ شرکت در زمینه سرویس مدارس فعال هستند و حدود ۶۵۰ الی ۸۰۰ خودرو کار جابجایی دانش آموزان را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: حداقل ظرفیت تعریف شده برای این ناوگان برای هر خودرو چهار نفر است که باید آن را رعایت کنند.

 ۱۱ شرکت فعال در زمینه سرویس مدارس در گرگان وجود دارد و حدود ۶۵۰ الی ۸۰۰ خودرو کار جابجایی دانش آموزان را انجام می‌دهندسالاری اظهار کرد: قیمت‌گذاری سرویس مدارس توسط کارگروهی که به استناد ماده ۱۸ آیین‌نامه تشکیل شده، انجام می‌شود و در آن نماینده شهرداری، نماینده آموزش و پرورش و نماینده انجمن و اولیا شرکت می‌کنند و براساس تجربیات، بازدیدهای میدانی و گزارش‌های واصله و تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و درآمدها قیمت را مشخص و به شورای شهر ارسال می‌کنند.

وی ادامه داد: در شورای شهر قیمت بررسی و بعد از تصویب به فرمانداری ارسال تا مغایر با قانون نباشد و پس از ابلاغ قیمت به همه شرکت‌ها جهت اجرا ارسال می‌شود.

نظارت با همکاری پلیس راهور

سالاری تأکید کرد: نظارت مستمری بر کار شرکت‌ها و راننده‌ها با کمک پلیس راهور انجام می‌شود و راننده‌ها موظف هستند با استفاده از علائم و آرم تعریف شده و لوگوی سازمان حمل و نقل فعالیت خود را در سطح شهر انجام دهند.

وی بیان کرد: هیچ مدیر مدرسه‌ای حق ندارد مستقیم برای انعقاد قرارداد با سرویس مدارس برای جابجایی دانش آموزان اقدام کند و هر چیزی خارج از آن خلاف است و از طریق آیین‌نامه‌های نظارتی برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

سالاری اضافه کرد: شرکت‌هایی هم که به عنوان مجاز تعریف می‌شوند باید مجموعه اقداماتی را رعایت کنند.

مجوز فعالیت یک ساله است

وی افزود: پروانه فعالیت رانندگان یک سال بوده و اگر تخلفی توسط راننده صورت گیرد در آیین نامه انضباطی سازمان حمل و نقل بررسی و بعضاً ممکن است منجر به ابطال مجوز فعالیت شود.

سالاری تأکید کرد: استفاده از علائم، رعایت مسائل ایمنی و رعایت ظرفیت اسمی توسط پلیس راهور کنترل می‌شود و ما هر ساله ارتباط خوب و تنگاتنگی با پلیس راهور در زمینه نظارت و ساماندهی خودروها داریم.

وی گفت: موارد تخلفی در سنوات گذشته از خودروهای فاقد مجوز داشتیم که حتی منجر به درگیری‌های لفظی و فیزیکی بین عوامل نظارتی و خودروی مورد نظر شد.

عدم رعایت ظرفیت اسمی؛ بیشترین تخلف راننده‌ها

سالاری اظهار کرد: بیشترین تخلفی هم که در راننده‌ها دارای مجوز مشهود بوده عدم رعایت ظرفیت اسمی تعریف شده در خودروها است و خانواده‌ها می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند و زمان مذاکره با شرکت و خودرو حتماً به ظرفیت آن توجه کنند.

وی گفت: قیمت‌ها نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است، پژو، سمند و ال ۹۰ در سال ۱۳۹۶ حدود ۸۲ هزار تومان بود که در سال ۹۷ به ۹۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

سالاری افزود: پراید و پیکان در سال گذشته حدود ۷۵ هزار تومان بود که اکنون ۹۰ هزار تومان شده و ون هم از ۶۳ هزار تومان به ۷۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. همچنین قیمت مینی‌بوس ۵۰ هزار تومان بود که ۶۰ هزار تومان شده است.

شرکت‌های مجاز در سطح شهر اطلاع‌رسانی شده است

وی با بیان این‌که اسامی شرکت‌های دارای مجوز در سطح شهر اعلام شده، اضافه کرد: این اسامی به اداره آموزش و پرورش شهرستان هم ابلاغ و باید آن را به همه مدارس اعلام کنند. لیست شرکت‌ها به همه مدارس داده می‌شود و آن‌ها موظف هستند آن را در محلی که در منظر عمومی باشد نصب کنند تا خانواده‌ها با شناخت کامل نسبت به انتخاب خودروها و شرکت‌های مورد نظر اقدام کنند.

سالاری در خصوص سوار کردن خارج از ظرفیت اسمی خودروها گفت: حتماً با متخلفان برخورد می‌شود هرچند که در سال گذشته نسبت به سنوات اخیر به دلیل افزایش نظارت این مورد به حداقل رسیده بود اما امسال هم سعی می‌کنیم نظارت خود را بر خودروهای دانش‌آموزان بیشتر کنیم.

سالاری به هوشمند شدن سرویس مدارس هم اشاره کرد و گفت: براساس نرم‌افزار تعریف شده خانواده‌ها می‌توانند از تعداد دانش آموزان، میزان توقف، مدت زمان رفت و برگشت اطلاع حاصل کنند.

سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی

در خصوص محاسن هوشمند شدن سرویس مدارس با مسعود بیدلی نامنی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان گلستان گفتگو کردیم، وی خبرنگار «تاریخ ما» گفت: سامانه‌ای توسط وزارت کشور با همکاری وزارت راه و ترابری و آموزش و پرورش طراحی و جهت اجرا ارسال شده است.

هر شرکتی که در مدرسه‌ای بیشترین تعداد دانش آموزان را داشته باشد عهده‌دار ساماندهی آن مدرسه شده و کار پذیرش و هماهنگی را انجام می‌دهدبیدلی نامنی توضیح داد: این سامانه با سامانه قبلی تفاوت دارد و فرآیند آن به گونه‌ای است که سازمان تاکسیرانی پیش ثبت نام از راننده‌ها و شرکت‌های مجوز دار را انجام می‌دهند. بعد از تأیید راننده توسط شهرداری این امر باید توسط آموزش و پرورش برای شهرستان‌ها تعریف و مدارس و خانواده‌ها به سامانه ورود پیدا کنند و ثبت نام اولیه از دانش آموزان انجام شود و در نهایت شرکت پیمانکار انتخاب شود و البته تأیید نهایی با آموزش و پرورش است.

وی گفت: سامانه سپند «سامانه پایش ناوگان دانش آموزی» محاسن زیادی دارد و تصویر راننده و ماشین وی در سامانه می‌آید و همچنین از لحظه ورود دانش‌آموز به سرویس تا زمانی که به مدرسه می‌رود و برعکس ماشین قابل رصد است.

بیدلی نامنی افزود: از محاسن دیگر می‌توان به محدودیت در تعداد سرنشین‌ اشاره کرد که با استفاده از این سامانه راه تخلف بسته می‌شود.

نزدیک‌ترین شرکت معرفی می‌شود

وی ادامه داد: شناسایی، تأیید یا رد راننده هم توسط سامانه قابل انجام است. همچنین اولیا در تماس مستقیم با راننده برای واریز وجه قرار نمی‌گیرند و باید پول به حساب مدرسه واریز و پس از کسورات قانونی به حساب شرکت واریز می‌شود.

بیدلی نامنی گفت: بعد از تعریف آدرس مدرسه و خانه سیستم نزدیک‌ترین سرویس و شرکت را به خانواده‌ها معرفی می‌کند و از طریق نقشه‌های اینترنتی قابل رصد است.

تقسیم‌بندی مدارس توسط شرکت‌ها صورت می‌گیرد

محمود آذرخش، مسئول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش گرگان هم درباره  روند ثبت نام راننده‌ها و خانواده‌ها در گرگان به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: با برگزاری جلسات متعددی با مدیران شرکت‌ها و سازمان و حمل و نقل مقرر شد تقسیم‌بندی مدارس توسط شرکت‌ها صورت گیرد.

وی توضیح داد: هر شرکتی که در مدرسه‌ای بیشترین تعداد دانش آموزان را داشته باشد عهده‌دار ساماندهی آن مدرسه شده و کار پذیرش و هماهنگی را انجام می‌دهد.

آذرخش گفت: سامانه سرویس مدارس در چند شهر بزرگ کشور اجرایی و با توجه به کیفیت آن به کل کشور تعمیم داده شد.

وی بیان کرد: دستورالعمل و راهنمای سرویس به مدارس اعلام شده و مطابق با آن باید با شرکت‌ها قرارداد ببندند و یک نسخه از قرارداد را به آموزش و پرورش بفرستند و ما آن را با پلیس راهور و سازمان حمل و نقل بار و مسافر هماهنگ کنیم.

آذرخش گفت: بازید از مدارس شروع شده تا فرایند پذیرش و خدمات‌دهی به اولیا رصد شود که در این بازدید نماینده شرکت و مسئول بازرسی سازمان حمل و نقل حضور دارند.

سرویس غیرمجاز بزرگ‌ترین معضل گرگان

وی بیان کرد: سرویس‌های غیرمجاز بزرگ‌ترین معضل شهر گرگان برای شرکت‌های دارای مجوز است و مشکلات زیادی را ایجاد و انگیزه کار کردن در آن‌ها را پایین می‌آورد بنابراین دستگاه‌های نظارتی و دادستانی باید در این زمینه ورود کنند.

آذرخش افزود: برای دانش آموزان دختران مخصوصاً در مقطع دبیرستان تأکید شده که راننده خانم باشد و درون مینی‌بوس هم باید مراقب خانم که توسط شرکت معرفی شده، وجود داشته باشد.

با توجه به این‌که دانش آموزان در سنی قرار دارند که همه مسائل بر روحیه و آینده آن‌ها تأثیر می‌گذارد نظارت بیشتر بر فعالیت سرویس‌های مدارس از سوی مسئولان از ضروریات است و باید در پایان هر سال آسیب‌شناسی صورت گیرد تا مسائل و مشکلات سال قبل به سال جدید منتقل نشود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.