مدرسه غیاثیه خرگرد خواف از تنوع عناصر معماری برخوردار است

مژگان موسی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ‌ما» ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از اساسنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، حفاظت از آثار تاریخی است که اگر برخی از امکانات حفاظتی انجام نشود، کلیه شواهدی به جا مانده از بنای تاریخی همچنین تمامی عناصر و اطلاعات به مرور زمان از بین می‌رود.

وی ادامه داد:  در واقع انجام دادن‌ اینگونه اقدامات حفاظتی می‌تواند به بالا بردن هویت و طول عمر این آثار کمک کند. یکی از اهداف این کار انتقال این آثار سالم به نسل‌های آینده است، زیرا در حین اینکه هویت اصلی خود را حفظ کنند، این حفظ و نگه داری می‌تواند از راه‌های مختلفی از جمله کارهای اجرایی و مطالعاتی که می‌تواند بر روی این آثار دنبال شود، به انجام برسد.

وی ادامه داد: معمولا دستور کارهایی برای تزیینات معماری و مرمت آن‌ها، در قالب چارچوب منشورهای بین‌المللی حرکت و در واقع این منشور در تمام دنیا به صورت یکسان عمل می‌کند که بر اساس کاربری، اهمیت، موقعیت جغرافیایی، سبک تکنیک و دوره‌های بنای مورد نظر امکان دارد یکی از این روش‌ها انتخاب شوند.

مسئول آزمایشگاه مرمت و تزئینات معماری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تزئینات معماری دارای دسته‌های مختلفی است اما با این وجود تنوع فرمی زیادی ندارند؛ اگر رنگ آبی لاجوردی را در نظر داشته باشیم این رنگ شامل چندین ساختار است که در اکثر بناهای یک دوره تاریخی این رنگ به کار برده می‌شود و برای اینکه به اهداف خود نزدیکتر باشد، مطالعات تطبیقی و کتابخانه‌ای کاربرد فراوانی دارد که این کار اصول و قواعد خاص هریک از بناها نیز نکته خاص خود را دارد.

مسئول کارگاه مرمتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی گفت: مقرر شد که این اطلاعات و بررسی‌ها و همچنین کاربرد عناصر معماری و تزئینی بر روی مدرسه غیاثیه خرگرد شهرستان خواف صورت گیرد، چرا که با توجه به اینکه مدرسه غیاثیه یکی از بناهای شاخص دوره تیموریان است، از ارزش بسیار زیادی برخوردار بوده و همچنین یکی از نمونه‌های تاریخی منحصر به فرد در دنیا نیز به شمار می‌رود.

موسی زاده عنوان کرد: البته نوع تزئینات معماری که در آنجا وجود دارد شامل دسته‌های زیادی از جمله کاشی‌کاری، نقاشی، آینه کاری و… با تنوعات مختلف و زیبایی است که هریک به چندین مورد تقسیم می‌شوند و هرکدام نیز انواع خاص خود را دارند و می‌توان این تنوع عناصر معماری را در قسمت پایینی ایوان به یک شکل و در قسم ایوان این اثر نیز به شکلی دیگر مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: در طی سال‌های 84 تا 86 بنا به اولویتی که در تزئینات معماری این بنا وجود داشت، دستور کار تهیه شد و بر اساس اولویتی که مقرر شد، شروع به مرمت هرکدام از قسمت‌های این مدرسه کردند، در این فاصله زمانی در یکی از ایوان‌ها تزئینات معماری و در ایوان دیگری نیز تزئینات حمل‌بندی به کار برده شد. در همین راستا در سال 96 نیز مقرر شد که تزئینات نقاشی قسمت داخلی مدرسه آغاز شود و براساس اولویت‌هایی که در این زمینه قرار دارد، بنا است که هرساله بخشی از این تزیینات بنا به شرایط اعتباری و دستور کاری که در ابتدای فعالیت انجام شده، کار مستندسازی، مطالعات، حفاظت و مرمت آن به ترتیب انجام شود که بخشی از این فعالیت‌ها در حال حاضر در حال انجام است.

مسئول کارگاه مرمتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی  یاد آور شد: حتی تزئینات کاشی کاری که هم اکنون در حال انجام، هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده است چرا که حجم کاشی‌های به کار برده شده در این بنا بسیار زیاد است و پیمانکارهایی هم که مشغول کار هستند باید حتما تجربه و رزومه کاری داشته و همچنین اینگونه سبک را نیز در کارنامه کاری خود داشته باشند و کار آن‌ها نیز باید مورد تایید سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های انجام شده بر روی رنگدانه‌ها مفید و کاربردی است، عنوان کرد: بر همین اساس در مطالعات میدانی و تطبیقی و برای بناهای دیگر و به عنوان مثال بناهای دوره تیموری، می‌توانیم مطالعه میدانی بر روی رنگ‌های آبی این دوره تاریخی در خراسان داشته باشیم. در این راستا نیز می‌توان به پژوهشگران در زمینه مطالعات آزمایشگاهی، فعالیت‌های اجرایی و روند آن کمک کرد که این موضوع می‌تواند در مطالعات کتابخانه‌ای کاربردی و مفید باشد.
انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.