شور و شعور حسینی امروز در زنجان متبلور می‌ شود/ ناگفته های حسینیه

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما» امروز و همزمان با یوم العباس در زنجان، حسینیه اعظم زنجان دسته روی داشته و مردم این دیار شور و شعور حسینی خود را برای جهانیان به نمایش می گذارند.

محمدجواد غم‌پرور  رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما»، با بیان اینکه آسیب‌شناسی نقاط ضعف و قوت، همواره یکی از رویکردهای اصلی در برگزاری برنامه‌های دهه اول محرم بوده است، افزود: سعی داریم که امسال بعد از دهه محرم بر روی چشم‌انداز ۲۰ ساله برنامه‌ریزی شود، از وجود مشاوران امین بتوانیم استفاده کنیم، چینش نیروی انسانی و برنامه‌های آتی را نیز بر اساس این چشم‌انداز انجام دهیم. در برهه کنونی سعی داریم که نقاط قوت و ضعف خود را در برنامه‌های دهه محرم آسیب‌شناسی کنیم.

مسئولان شهر زنجان آن‌گونه که باید جایگاه حسینیه را درک نکرده‌اند

وی در خصوص توسعه حسینیه اعظم زنجان با یادآوری اینکه چند سالی است که بر روی این موضوع کار کرده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان شهر زنجان آن‌گونه که باید جایگاه حسینیه را درک نکرده‌اند.

غم پرور افزود: حسینیه زنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین حرکت دسته‌های عزاداری نه تنها در ایران، بلکه در دنیا زبان‌زد شده است و به عنوان دهمین میراث معنوی کشور شناخته شده و نیاز است که مسئولان امر در این زمینه پیش‌قدم شده و نسبت به ثبت جهانی این موضوع اقدام کنند.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه با توجه به اینکه دهه محرم از امسال تا چند سال آینده در تابستان خواهد بود و شاهد خیل عظیم زائران و گردشگران مذهبی در زنجان خواهیم بود، باید زیرساخت‌های شهرمان را آماده کنیم و باید ببینیم توانمندی شهر در میزبانی این تعداد زائر و گردشگر مذهبی را دارد که این مهم اشتغال‌زا و درآمدزا خواهد بود، ادامه داد: ظرفیت اسکان استان ۱۳۰۰ تخت است و این در حالی است که تا به امروز ستاد اسکان حسینیه اعظم موفق به اسکان بیش از ۳۰۰ نفر شده است.

فضای فیزیکی موجود پاسخ‌گوی استقبال مردم نیست

غم‌پرور اظهار کرد: این میراث امروز در دستان ما است، میراثی که زنجان را به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی معرفی کرده است و باید در حفظ و صیانت از آن همه مشارکت داشته باشند.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت:  متاسفانه فضای محدودی در حسینیه اعظم داریم و فضای فیزیکی موجود پاسخ‌گوی استقبال مردم نیست، معتقدیم میراث‌فرهنگی باید در این زمینه ورود پیدا کند.

غم پرور با اشاره به برنامه‌های حسینیه اعظم زنجان در بخش‌های مختلف، از برگزاری ۱۱۷ برنامه برای خواهران و برادران در طول سال گذشته خبر داد و گفت: جمع‌خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان که ۳۰ روز به طول انجامید شامل یکی از این برنامه‌ها است.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: همچنین ۹۰ روز برنامه اوقات فراغت جوانان و نیز ۱۳ روز برنامه ایام محرم از جمله این برنامه‌ها است که نزدیک به ۷۰۰ نفر در این برنامه‌ها شرکت کرده‌اند.

غم پرور یادآور شد: هر سال برنامه اوقات فراغت برای دانش‌آموزان داریم. علاوه بر اینکه یک فوق‌برنامه در طول تابستان داریم، بحث اوقات فراغت دانش‌آموزان در طول سال برگزار می‌شود. این برنامه در طول سال با همکاری پایگاه مقاومت به اجرا گذاشته شده و در قالب آن از خانواده دانش‌آموزان نیز دعوت به عمل می‌آید تا از مشارکت و همراهی خانواده‌ها نیز در این برنامه‌ها استفاده شود.

نذورات ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی  به حسینیه اعظم طی ماه محرم سال گذشته

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان در خصوص پیش‌بینی میزان نذورات حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: پارسال در مجموع ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان درآمد نذورات از بخش‌های مختلف بود.

غم پرور افزود: در سال‌های گذشته بحث تورم و گرانی وجود داشت و هر سال پیش‌بینی کاهش حدود ۲۰ درصد نذورات را داشتیم که این اتفاق تا سال گذشته رخ نداده است و امیدواریم که امسال هم این اتفاق رخ ندهد و اگر هم این اتفاق رخ دهد، مردم با شرایط فعلی اقتصاد کشور، حق دارند، به همین خاطر تدابیر لازم اندیشیده شده است تا مراعات مردم را در این زمینه به عمل آوریم تا بتوانند نذر خود را ادا کنند.

وی با بیان اینکه حسینیه اعظم زنجان در محدوده جنوب شهر زنجان واقع شده و این نقطه از شهر فاقد امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و غیره است، گفت: با توجه به وضعیت موجود در این منطقه، حسینیه اقدام به ساخت کتابخانه، درالشفاء، داروخانه و نیز برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت برای دانش‌آموزش این منطقه کرده است.

 ۴۰۰۰ نفر خادم در مجموعه حسینیه اعظم زنجان فعالیت می‌کنند

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه حسینیه اعظم زنجان دارای ۲۵ معاونت در بخش‌های مختلف است که زیر نظر هیئت امنا فعالیت می‌کند، افزود: در حال حاضر ۴۰۰۰ نفر خادم در مجموعه حسینیه اعظم زنجان فعالیت می‌کنند.

غم‌پرور با تاکید بر اینکه تدارک برنامه‌های محرم را از چند ماه مانده به این ماه عزیز شروع کرده‌ایم، تصریح کرد: صدها ساعت جلسه برای تدارک برنامه‌های دهه محرم تشکیل شده است که در این برنامه شرح وظایف همه معاونت‌ها به تفکیک مشخص می‌شود.

این مسئول، مساحت ابتدای حسینیه اعظم زنجان را کمتر از ۲۰۰ مترمربع عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به حضور گسترده عزاداران حسینی و ضرورت توسعه فضای مسجد حسینیه اعظم زنجان، بسیاری از واحدهای مسکونی اطراف حسینیه اعظم خریداری شده است که در حال حاضر مساحت فضای مسجد حسینیه اعظم زنجان ۲۰ هزار مترمربع با ۱۵ هزار متربع زیربنا است.

وی از وجود هفت سند تاریخی مربوط به تاریخچه حسینیه اعظم زنجان خبر داد و متذکر شد: هفت سند تاریخی در خصوص تاریخچه حسینیه اعظم زنجان وجود دارد که قدمت تقریبی حسینیه اعظم زنجان را نشان می‌دهد و شامل سه کتاب و چهار شیء و اثر تاریخی است.

به گفته غم‌پرور در یکی از این کتاب‌ها بنا به روایت یک جهانگرد در ۴۰۰ سال پیش اعلام کرده که در ضلع جنوب شهر زنجان حسینیه‌ای وجود دارد و این تنها حسینیه در سطح شهر زنجان است.

ناگفته های حسینیه اعظم زنجان

وی با یادآوری روند برگزاری مراسم دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، افزود: در سال‌های نخست برگزاری حسینیه اعظم زنجان، مسیر دسته عزاداری از داخل بازار بوده و با حرکت دسته‌جات در روز هشتم بازاریان مغازه‌های خودشان را تعطیل می‌کردند و با این حرکت دسته عزاداری، تعطیلات محرم آغاز می‌شد.

غم‌پرور ادامه داد: همچنین در مسیر دسته عزاداری حسینیه اعظم، کلانتری سبزمیدان قرار داشت که عزاداران و سینه‌زنان در مقابل این کلانتری حاضر می‌شدند و به احترام حضور عزاداران حسینی هر سال در زمان برگزاری دسته حسینیه اعظم، چند نفر از زندان آزاد می‌شدند.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان در ادامه اظهار کرد: در مقطعی در حسینیه اعظم زنجان دسته عزاداری به صورت زنجیرزنی بود که بعدها با افزایش جمعیت عزاداران زنجیرزنی حذف شد و سینه‌زنی در عزاداری حسینیه اعظم زنجان تدوام یافت.

غم‌پرور افزود: در گذشته‌های دور دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در طی دو روز برگزار می‌شد که یکی در شب ششم و دیگری در روز هشتم که دسته عزاداری شب ششم محرم با توجه به برخی از ملاحظات از جمله تحت تاثیر قرار دادن برنامه‌ریزی‌ها، دسته عزاداری روز ششم از حدود ۲۰ سال گذشته برگزار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سال نخست برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان تنها چهار راس گوسفند نذری برای این دسته تقدیم شده بود که این تعداد در سال ۱۳۵۶ به سه‌هزار و ۶۰۰ راس رسید، خاطرنشان کرد: روزنامه کیهان در سال ۱۳۵۶ تیتر زد که «سه‌هزار و ۶۰۰ راس گوسفند زیر پای عزاداران حسینی حسینیه اعظم زنجان ذبح شد» در آن زمان همه گوسفندانی که به حسینیه اعظم زنجان اهدا می‌شد، ذبح شده و گوشت آن در سطح شهر زنجان توزیع می‌شده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.