جادوگر نیستم/ با سه سال آخر قضاوتم نکنید/ آبادان مردم بزرگی دارد

سایت «تاریخ ما»، گروه استان ها- عـلی نواصـر: پائولو سرجیو بنتو بریتو سال قبل برای مربیگری تیم فولاد خوزستان حتی قدم روی سنگ فرش های پایتخت گذاشت ولی در نهایت هدایت فولاد به سید سیروس پورموسوی سپرده شد ولی او یک سال منتظر ماند تا هدایت تیمی در همسایگی فولاد یعنی صنعت نفت آبادان را به دست بگیرد.

سرجیوی پرتغالی که بی شک برخلاف عکس هایش، بسیار جوان تر به نظر می رسد، تاکنون سابقه مربیگیری در تیم های باشگاهی از کشورهای پرتغال، اسکاتلند، قبرس، رومانی و امارات را دارد. او با این امید پا به سرزمین فوتبال در ایران گذاشت که سابقه ۳۰ بار مربیگری در بزرگترین فستیوال فوتبال باشگاهی جهان، یعنی جام باشگاه های اروپا و شکست دادن منچستریونایتد با سرالکس فرگوسن بزرگ و منچسرسیتی با هدایت مانچوی خوش پوش، رمز خوشبختیش در ایران باشد ولی این کارنامه نسبتا قوی هم باعث نشد او در هفته های نخست لیگ برتر، هلهله را با سکوهای آتشین ورزشگاه تختی آبادان هدیه کند.

سرجیو در ۶ هفته نخست لیگ برتر فوتبال ایران در حالی با یک شکست و پنج تساوی از هواداران آبادان راضی است که به زودی متوجه خواهد شد سکوهای آبادان چندان به مربیان وقت نمی دهند و اکنون این سکوهای نسبتا آرام چون خاکستر زیر آتش است و به زودی ققنوس اعتراضات و شعارها از این خاکستر به پرواز درخواهد آمد هر چند کسب یک پیروزی هم می تواند این ورق را به سود سرجیو برگرداند.

بازیکنان صنعت نفت از تمرین های حرفه ای سرجیو همانند اخلاق خوبش، راضی هستند و او توانسته برخلاف سال قبل، صمیمت، اخلاق مداری و جدیت در تمرینات را در تیم نهادینه کند و این امر دستاورد ارزشمندی برای بازیکنان به شمار می رود.

این گفتگو قبل از آغاز یکی از تمرینات عصرگاهی صنعت نفت در زمین پیروز آبادان در اتاق مربیان و در حضور همه اعضای کادرفنی تیم گرفته شد ولی قبل از آن سرجیو قول گرفت که مصاحبه به گونه ای باشد که تمریناتش به موقع آغاز شود و وقتی پنج دقیقه قبل از زمان آغاز تمرینات قصد پایان مصاحبه را داشتم او با نگاهی به ساعتش گفت که هنوز پنج دقیقه وقت مانده است و این نشان از وقت شناسی این مربی بود.

گفتکویی که  در ادامه می خوانید، حاصل مصاحبه با سرمربی است که می گوید از سئوالات چالشی خوشش می آید در حالی که در ایران همه از رنگ پیراهن و غذای مورد علاقه اش سئوال کرده اند.

با گذشت ۶ هفته از آغاز رقابت های لیگ برتر، این حق را به مردم آبادان می دهید که از تیمشان ناامید شوند؟

این حق را به آنها می دهم ولی می دانم آنها از تیمشان ناامید نمی شوند. آنها مردمی بزرگ هستند که در این مدتی که در کنارشان بودم به وضوح این امر را لمس کرده ام. شاید ۳۰ تا ۴۰ نفر در فضای مجازی مطالب ناامید کننده علیه صنعت نفت می نویسند ولی اینها همه مردم آبادان نیستند.

اینگونه که شما صحبت می کنید، ظاهر از تیمی که در ۶ هفته اول یک شکست و پنج تساوی کسب کرده است، راضی هستید؟

من به خاطر امتیازات کسب شده راضی نیستم ولی با این کیفیت که تیم نفت دارد، راضی هستم. نوع فوتبالی که تیم ما ارائه می دهد رضایت بخش است و من از بچه های تیم خود راضی هستم؛ حتی حمایت هواداران از تیم را هفته به هفته می بینم.

می خواهم با شما صریح باشم. شما در سه سال گذشته در کارنامه مربیگری خود حتی یک پیروزی هم کسب نکرده اید. آخرین بار هم در الفجیره امارات بعد از ۱۱ بازی بدون پیروزی، اخراج شده اید. آیا نفت با وجود شما طلسم شده است و قرار نیست پیروزی را با شما تجربه کند؟

من ۱۵ سال است که مربیگری می کنم. شما وقتی در موردم قضاوت می کنید باید ۱۵ سال مربیگری من را در نظر بگیرید نه اینکه فقط به سه سال آخر نگاه کنید. در امارات من شرایطی داشتم که باعث کسب این نتایج شد که شاید لازم نباشد آنها را توضیح بدهم.

یعنی فکر می کنید می توانید طلسم نبردن را با صنعت نفت بشکنید و رضایت هواداران را جلب کنید؟

بازم هم می گویم مردم آبادان افتخار می کنند به تیمشان و یک عده ای که نمی شود اسم آنها را هوادار گذاشت دارند تیم را تخریب می کنند؛ برای همین اعتقاد دارم که نمی توان دل همه هواداران را به دست آورد ولی چیزی که می توانم با قاطعیت بگویم این است که ما یک مجموعه هستیم، سخت کار می کنم و من تمام قلب و وجودم را برای موفقیت تیم می گذارم. آدمی نیستم که دروغ بگویم و کاملا با انگیزه هستم برای اینکه با این تیم که چنین هوادارانی دارد، به موفقیت برسم.

نفت آبادان تا ۶ هفته نخست ۵ تساوی کسب کرده است، به نظر شما علت این همه تساوی چیست؟

اگر بخواهیم فوتبالی آنالیز کنیم، دلیل این تساوی ها ساده است. هم اکنون ما به تعداد تیم صدرنشین، شکست داریم و هر دو تنها یک بار باخته ایم. اگر عادلانه قضاوت کنیم ما در برابر گسترش فولاد، استقلال خوزستان و سپیدرود مستحق پیروزی بودیم و به علت جزئیاتی اندکی پیروزی را از دست دادیم. امیدوارم ما بتوانیم این جزئیات کوچک را اصلاح کنیم تا بتوانیم به موفقیت برسیم. یادتان نرود تیمی که در اختیار دارم نسب به سال قبل جدید و ۹۰ درصد تیم تغییر کرده است.

هم اکنون ما با مشکلاتی مواجه شده ایم که تیم سال قبل با آنها مواجه نشد. برای نمونه افزایش قیمت ارز ما را اذیت کرد و باعث شده ما مشکلات بی شماری را تجربه کنیم.

یعنی کیفیت پائین بازیکنان خارجی نفت برخلاف سال قبل که ستون اصلی تیم بودند به دلیل گرانی دلار است؟

این یکی از مشکلات بود ولی بازیکنان جذب شده ما بد نبودند. برای مثال پلاتینی که از تیم جدا شد، بازیکنی خوبی بود ولی نتوانست خودش را با شرایط ما وفق دهد. همین بازیکن آنقدر کیفیت داشت که به تیم سابق خود در رومانی برگشت. در مورد بالوتلی هم نمی شود از هم اکنون قضاوت کرد این بازیکن تازه به جمع ما پیوسته است و برای هماهنگی با تیم به زمان نیاز دارد.

یک نکته تاریخی را به شما بگویم. بهترین نتیجه تیم صنعت نفت آبادان در بعد از انقلاب اسلامی یعنی در ۴۰ سال گذشته در سال ۱۳۷۵ به دست آمد که نفت در آن سال به مقام پنجم دست یافت. می دانید همه آن تیم را بازیکنان آبادانی و چند بازیکن خوزستانی تشکیل می دادند و حتی یک غیر خوزستانی در تیم حضور نداشت. سرمربی تیم هم علیرضا فیروزی بازیکن سابق صنعت نفت بود. مردم آبادان فوتبال را می فهمند و برای همین است که دوست دارند تیمشان از بازیکنان آبادانی بیشتری استفاده کند. شما چه دیدگاهی در خصوص استفاده از بازیکنان آبادانی دارید؟

در استفاده از بازیکنان بومی کاملا با شما موافق هستم ولی خود شما هم می گوئید ستون اصلی تیم سال قبل را بازیکنان خارجی تشکیل می دهد.

ولی من نگفت که تیم سال قبل بهترین نتیجه تاریخ آبادان را کسب کرد. منظور من این است که بهترین نتیجه تاریخ نفت آبادان در ۴۰ سال اخیر را بومی ها گرفته اند؟

در واقع من قبول دارم که پتانسیل بزرگی در آبادان در زمینه فوتبال وجود دارد. واقعا اعتقاد دارم که کیفیت بازیکنانی آبادان و در کل ایرانی خوب است به خصوص با این گرانی دلار، قطعا جذب بازیکنان ایرانی از خارجی ها منفعت بیشتری به همراه دارد.

ولی شما نگفتید که تا چه اندازه می خواهید از بازیکنان آبادانی در تیم خود استفاده کنید. در واقع این خواسته مردم آبادان است.

با ایده کلی استفاده از بازیکن بومی در تیم خود موافق هستم ولی ما یک تیم هستیم و برای من  فرقی نمی کند که بازیکن از کجا باشد؛ از آبادان باشد یا از بروجرد یا از تهران. اگز زمان به اندازه کافی داشته باشم و قدم به قدم حرکت کنم، می توانم بازیکنان جدید خوبی برای نفت بسازم و به ترکیب تیم اضافه کنم.

یعنی باشگاه هم در مورد استفاده از بازیکنان بومی و آبادانی به شما توصیه ای نکرده است در حالی که این وضع در سایر باشگاه های خوزستان وجود دارد و آنها به سرمربی خود تاکید می کنند که از بازیکنان بومی استفاده کند؟

نیازی نیست باشگاه به من بگوید. اگر خود من متوجه بشوم که بازیکن بومی کیفیت لازم را دارد قطعا از او استفاده می کنم. وقتی شما بازیکن خوبی در خانه داشته باشید قطعا از همسایه نمی گیرد.

شاید هم آکادمی صنعت نفت در سال های اخیر ضعیف بوده که نتوانسته است بازیکن شاخص و با کیفت در حد لیگ برتر تحویل تیم بزرگسالان بدهد؟

شا می دانید اکنون چند بازیکن از تیم های پایه در تیم ما حضور دارند؟

بله، حدود هشت بازیکن

از همان آغاز تمرینات تیم در بروجرد نزدیک به ۱۲ بازیکن را بررسی کردیم. من الان هشت بازیکن از پایه های صنعت نفت را در تیم خود دارم ولی آنها سطح کیفی متفاوتی دارند. در میان این بازیکنان، چهار تا پنج بازیکن سطح خوبی دارند و می تواننند به تیم کمک کنند. مثلا جعفر سلمانی در اغلب بازی ها حضور دارد. غبیشاوی که کاملا در تمرینات ما حضور نداشت. محمد دریس و سید فاخر تهامی هم به زمان بیشتری نیاز دارند. جبیره هم که با تیم ملی امید بود و چند روز است که به تیم ما اضافه شده است. به این هشت بازیکن، طالب ریکانی و حسین بغلانی را اضافه کنید که همه اینها آبادانی هستند. فکر نمی کنم هیچ تیمی به اندازه صنعت نف از بازیکنان آکادمی خودش استفاده کند.

سال قبل حسین صاکی بازیکن صنعت نفت، یکی از پدیده های لیگ برتر لقب گرفت. چقدر امیدوار هستید در پایان این لیگ هم صنعت نفت یک پدیده دیگر معرفی کند؟

من به شدت علاقه مند هستم که بازیکنان جوانی به فوتبال آبادان و ایرانی معرفی کنم ولی منتظرم زمان این کار فرا برسد تا فرصت لازم را به این بازیکنان بدهم تا بتوانند در لیگ برتر خودنمایی کنند. اگر شما در زمان نامناسب به بازیکن جوان بازی بدهید، استعداد او را می کشید. اگر مربی در موقعی بد از بازیکنان جوان استفاده کند و آن جوان بازی خوبی از خود نشان ندهد اول از همه شما رسانه ها به مربی معترض می شوید که این چه بازیکن بی کیفیتی بود که شما بازی دادی؟ بازیکنان جوان باید تلاش کنند، زندگی حرفه ای داشته باشند، سخت تمرین کنند و منتظر فرصت مناسب باشند.

لیگ برتر فوتبال ایران بعد از ۶ هفته تعطیل شده است. این روند در هفته های بعد هم تکرار می شود. تعطیلات گاه و بیگاه لیگ برتر در ایران همیشه منتقدانی داشته است، نظرتان در این خصوص چیست؟

قطعا این تعطیلات امر ایده آلی نیست ولی باید بپذیریم و با این شرایط خود را سازگار کنیم.

در حالیکه روند نتیجه گیری نفت خوب نیست، تعطیلات لیگ برتر بعد از ۶ هفته را برای تیم خودتان چگونه ارزیابی می کنید؟

این استراخت باعث شد ما روی قدرت بدنی تیم خود بیشتر کار کنیم. به خصوص روی بالوتلی که تازه به تیم ما اضافه شده است. او در این مدت سخت تمرین کرد تا بتواند خود را برای بازی های لیگ برتر آمده کند.

چقدر فکر می کنید که بالوتلی بتواند مشکل گلزنی تیم را حل کند؟ به خصوص اینکه همه می دانند؛ اصلی ترین مشکل صنعت نفت، ناکامی در گلزنی است.

ما در گلزنی مشکل داریم ولی من همه فشار گلزنی برای تیم را روی دوش بالوتلی نمی گذارم تا او به تنهایی مشکل تیم را حل کند. ما یک تیم هستیم و باید همه برای موفقیت تیم که همانا گلزنی است، تلاش کنند. در واقع ما انتظار داریم بالوتلی برای تیم گلزنی کند ولی مسئولیت گلزنی برای تیم صرفا متوحه بالوتلی نیست.

به نظر شما صنعت نفت آبادان در پایان فصل چه رتبه ای کسب خواهد کرد؟

من جادوگر نیستم من یک سخت کوش هستم.

ولی هر مربی کارکشته ای یک هدف را برای خود ترسیم می کند؟

اگر بخواهیم در این خصوص اظهار نظر کنم باید عنوان کنم که خیلی دوست دارم که رتبه ای بهتر از سال قبل برای تیم صنعت نفت آبادان کسب کنم. ( سال قبل نفت آبادان در رده هشتم قرار گرفت) توقع زیادی هم از تیم خود دارم ولی رده خاصی را نمی توانم بگویم. ما سخت کار می کنیم. اگر صادقانه با شما صحبت کنم واقعیت این است که ما از این ۶ بازی می توانستیم یک بازی دیگر را با باخت پشت سر بگذاریم ولی سه بازی را باید با پیروزی تمام می کردیم. ما در بازی های خود، موقعیت های خوبی داشتیم که گل نکردیم از طرفی روی اشتباهات بچه گانه، گل دریافت کردیم. اگر این مشکلات نبود امروز جایگاه صنعت نفت خیلی بهتر می شد. من رویا پرداز نیستم ولی ما مستحق رده بهتری بودیم.

شما که فوتبال را خوب می فهیمد چقدر این نگاه آرمانی را داشتید که در لیست جدید سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که اتفاقا هم وطن شما است و با فلسفه فوتبالی آن آشنا هستید، نام بازیکنی از نفت آبادان هم وجود داشته باشد؟

من همیشه کار خودم را می کنم و در کار دیگران نه تنها دخالت نمی کنم که احترام هم می گذارم. به همه مربیان ملی و باشگاه احترام می گذارم و دخالتی در کار آنها انجام نمی دهم و به انتخاب آنها احترام می گذارم.

درست است؛ اکنون جایگاه ما در جدول رده بندی مناسبت نیست ولی سه امتیاز با بالای جدول و سه امتیاز با منطقه خطر فاصله داریم. اگر تیم ما خوب بازی نمی کرد و شانس گلزنی ایجاد نمی کرد آن زمان من باید نگران تیم خود باشم نه اینکه اکنون که عضوی در تیم ملی فوتبال ایران ندارد.

شما دو سه ماه در فوتبال ایران حضور دارید. به نظر شما نقاط قوت و ضعف فوتبال ایران را در چه می دانید؟ ولی لطفا صریح باشید و کلی حرف نزنید؟

خیلی زود است که آنالیز عمیق و دقیقی از فوتبال ایران داشته باشم؛ ضمن اینکه دوست ندارم در مورد اشخاص حرف بزنم ولی ایران قطعا پتانسیل بسیار بالایی در فوتبال دارد که باید آنها را بالفعل کند. شما نگاه کنید کشور پرتغال از میان۱۰میلیون نفر جمعیتش تیم ملی خود را به گونه ای آماده می کند که قهرمان اروپا می شود پس شما از میان ۸۵ میلیون نفر جمعیت قعطا می توانید تیم ملی قوی تری داشته باشید یعنی قدرت انتخاب شما بیشتر است.

به نظر من در فوتبال ایران باید ساختار باشگاه ها قوی تر باشد و آنها با برنامه کافی و برنامه ریزی مناسب روی تیم های پایه خود کار کنند. فوتبال ایران نیاز دارد که به کودکان و نوجوانان فرصت بیشتری برای بازی کردن بدهد. شما باید روی آموزش در سطح پایه خوب کار کنید و مربیانی مسئول آموزش کودکان و نوجوانان باشند که خودشان آموزش های تخصصی لازم را برای این کار دیده باشد و قوی باشند تا مهارت بازیکنان را کشف کنند و بالا ببرند. با این کار شما قطعا بازیکنان فراوانی در سطح بالا خواهید داشت.

چقدر فکر می کنید سرجیو روز آخری که در فوتبال ایران باشد، مردم ایستاده او را تشویق کنند؟

من هواداران آبادان را دوست دارم و آنها به خوبی از تیم خود حمایت می کنند. من مربی هستیم و حرفه ام همیشه با چالش مواجه است ولی آنقدر خوب کار می کنم که بتوانم با خاطره خوش فوتبال ایران را ترک کنم.

***

مربیان پرتغالی دیگری هم بودند که به تیم صنعت نفت آبادان و برخی دیگر از تیم های باشگاهی ایران وارد شدند ولی اغلب آنها با کارنامه ای نه چندان قابل توجه، فوتبال ایران را ترک کردند. آیا پائولو سرجیو می تواند همانند دیگر هم وطنش یعنی «کارلوس کی روش» سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال ایران، کارنامه ای موفق از خود به جای بگذارد و تبدیل به بخشی از تاریخ درخشان باشگاه صنعت نفت باشد؟ باید تا پایان فصل منتظر ماند و دید مردی که عقیده دارد می تواند با تمرین، سختکوشی و برنامه ریزی در فوتبال موفق بود، چه دستاوردی در فوتبال ایران خواهد داشت.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.