داستان ۸۰ ساله سرسرباز هخامنشی/ سرباز در محل اصلی خود نصب می شود

سایت «تاریخ ما» – گروه استان ها: مرداد ماه سال جاری یک قاضی در نیویورک حکم داد که سرسرباز هخامنشی که ۸۰ سال قبل از ایران ربوده شده بود بار دیگر به این کشور بازگردد.

۲۱ اکتبر سال ۲۰۱۷ رسانه ها گزارش کردند که دفتر دادستان منطقه منهتن شهر نیویورک همراه با پلیس محلی موفق به توقیف یک نقش برجسته هخامنشی در نمایشگاه هنرهای زیبای اروپایی در نیویورک شد که از سوی یک دلال هنری ساکن لندن به نام «روبرت وِیس» با قیمت ۱.۲ میلیون دلار به فروش گذاشته شده بود.

اما ماجرای سرقت سرسرباز هخامنشی چه بود. بر این اساس حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد ماجرای سرقت سرسرباز هخامنشی که مربوط به ۸۰ سال قبل است را تشریح کرد.

وی در این رابطه به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: سرسرباز هخامنشی مربوط به تالار شمالی کاخ شوراست که ۸۰ سال قبل به سرقت رفته بود.

فدایی افزود: در سال ۱۹۳۲ طی کاوشی که از سوی موسسه شیکاگو برای اولین بار در این بخش از تالار انجام شد، این نقوش برجسته به دست آمد.

وی با اشاره به اینکه این نقش برجسته سرقت شده ابعادش ۵۰ سانتی متر بوده، ادامه داد: از سال ۱۹۳۲ یعنی از زمان کشف این نقش برجسته تا سال ۱۹۳۶ این نقش برجسته در محل اصلی بوده و در همان سال بر اساس گزارش های رسمی موسسه شرق شناسی که کار کاوش را بر عهده داشته گزارش می شود که این نقش برجسته به سرقت رفته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد گفت: با توجه به سرقت این نقش بر جسته موضوع از سوی این مرکز به وزیر وقت فرهنگ و آموزش ایران گزارش می شود و بدین ترتیب سرقت این نقش برجسته به صورت رسمی اعلام می شود.

وی اظهار کرد: از آن زمان تا سال ۱۹۵۰ یعنی ۱۴ سال بعد از گزارش مفقودی هیچ اطلاعی پیرامون انتقال این نقش برجسته در دست نیست تا اینکه در سال ۱۹۵۰ این نقش برجسته گویا به موزه مونترال کانادا اهدا می شود.

فدایی ادامه داد: علاوه بر این بخش دیگری از این نقش برجسته که در مجاورت این نقش بوده به موزه تورنتو در کانادا اهدا می شود که در این رابطه اطلاعاتی در دست نیست.

وی افزود: سرسرباز هخامنشی تا سال ۲۰۱۱ در موزه مونترال کانادا بوده و حتی چندین بار در نمایشگاه های مختلف در معرض دید قرار داده شده تا اینکه در سال ۲۰۱۱ از موزه مونترال سرقت می شود و یک سال بعد موضوع سرقت به طور رسمی اعلام می شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد گفت: بعد از اعلام رسمی سرقت، این نقش برجسته در نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه های لندن، هلند و… به نمایش گذاشته شده تا اینکه در سال ۲۰۱۷ کسانی که این نقش برجسته را داشته اند از طریق یک وب سایت آن را در معرض حراج قرار می دهند.

فدایی با بیان اینکه این وب سایت در نیویورک بوده، ادامه داد: به محض اطلاع از این موضوع از طریق قانونی این مسئله پیگیری و اعلام شد که این نقش برجسته مربوط به ایران است از این رو از سوی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه و مرکز لاهه این پرونده حقوقی به جریان افتاد.

وی اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته دادگاهی در نیویورک در مردادماه سال جاری حکم به تحویل این نقش برجسته به ایران داده و مقدمات آن نیز انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد با اشاره به اینکه این نقش برجسته به نماینده دائمی ایران در سازمان ملل تحویل شد، گفت: به طور حتم پس از انتقال این نقش برجسته به ایران این اثر ارزشمند به تخت جمشید منتقل می شود.

وی گفت: به دنبال آن هستیم که این نقش برجسته را در همان محلی که به سرقت رفته نصب کنیم و به طور حتم در آینده ای نزدیک سرسرباز هخامنشی در جای اصلی نصب می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.