مراسم قربانى و شراب مقدس در آیین مهرپرستی

با مراسم قربانى و شراب مقدس در آیین مهرپرستی اشنا شوید

مراسم ((قربانى )) و چگونگى آن ؛


مراسم قربانى در ایران باستان (قبل و بعد از ورود اقوام آریائى ) داراى شرایط و خصوصیاتى بوده است . شاید رسم قربانى یک رسم آریائى یا هندى باشد. بهر حال کسانى که مى خواستند قربانى کنند، باید حیوان را به مکانى پاک مى بردند، آن را تزئین مى کردند، تاج گلى بر سر حیوان مى گذاشتند و نیایش و دعاى مخصوص قربانى قرائت مى شد.

فردى که قربانی مى کرد، باید از خدایان چیزهائى تقاضا مى کرد. این تقاضا باید جنبه عمومى مى داشت . پس از پختن قربانى باید سفره اى از نرم ترین گیاهان بویژه ((شبدر)) مى گسترد و تمام گوشت قطعه قطعه شده و پخته شده قربانى را بر روى آن نهاده و سرود خدایان را بر آن زمزمه مى کردند. سپس ‍ گوشت را برده و هر گونه مى خواستند، مصرف مى کردند.


پارسیان و مادها قربانى را در مکانى بلند انجام مى دادند. آنان آسمان را ((نئوس )) و خورشید را ((مهر)) مى گفتند. ماه و آتش و زمین و باد و آب را بسیار محترم مى داشتند. آنان ((قربانى )) را با تاجى از گل آراسته ، در مکان پاکى مى کشتند.


مغ ( روحانى ) متولى مذهب ، ((قربانى )) را پاره پاره مى کرد و حاضران بهره اى مىگرفتند. هیچ بخشى از ((قربانى )) به ایزدان اختصاص ‍ نداشت ، زیرا ایرانیان براین باور بودند که خدایان تنها به ((روان و حقیقت قربانى )) نیاز دارند.


شراب مقدس ودائى در ((میترائیسم ))؛


نام این شراب در بسیارى از ادیان و مذاهب دیده مى شود. این شراب نخستین بار در آئین ودائى و سپس در برخى ادیان ایرانى مطرح شده است .


این شراب از گیاه مخصوصى تهیه مى شد. در آئین مهرپرستى این شراب به ((هوم )) یا ((هائوما)) معروف است که از گیاه مقدسى گرفته مى شد. مهرپرستان معتقد بودند که با نوشیدن این شراب ، حالت روحانى یافته و بر اسرار غیبى دست مى یابند. این شراب به مذهب ((زرتشت )) نیز راه یافت ، آن گونه که به ((مسیحیت )) هم سرایت کرد و ((نان فطیر)) و ((شراب )) را پدید آورد.

ریشه تاریخى عقیدتى شراب مقدس به مذهب ودائى مى رسد. به گفته یک محقق آلمانى مهرپرستان به هنگام قربانى براى خدایان ، خود را با ((هوم )) سرمست مى کردند. ((هوم )) شرابى بود که از عصاره گیاهى به همین نام (در نزد هندیان : تم ) ساخته مى شد.

هوم همچنین مظهر خدائى بود که مؤ منان را در جذبه مذهبى گرد هم مى آورده و آنها او را پرستش مى کردند. ایرانیان قبل از زرتشت که به خدایان خیر و شر معتقد بودند، خدایان خیر با تقدیم شربت هوما تقویت مى کردند.

هوم یا هوما شراب مقدسى است که امروز هم در میان زرتشتیان وجود دارد. فلیسین شاله مى گوید ایرانیان باستان آب مقدسى است که امروز هم در میان زرتشتیان وجود دارد. فلیسین شاله مى گوید ایرانیان باستان آب مقدسى داشتند که همان سوماى مذهب ودا بوده است .

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها