نظر منابع اسلامى درمورد کتاب زرتشتیان

با نظر منابع اسلامى درمورد کتاب زرتشتیان همراه شوید

منابع اولیه اسلامى تصریح و تاکید دارند که زرتشتیان اهل کتاب هستند. قرآن  کتاب مقدس و آسمانى اسلام به اصالت مذهبى زرتشتیان تصریح مى کند و پیروان این دین را به عنوان صاحبان کتاب به رسمیت مى شناسد. و بر همین اساس در فقه اسلامى زرتشتیان در کنار یهودیان و مسیحیان قرار گرفته اند.

در سیره و سنت پیامبر اسلام نیز رهنمودهائى در برخورد با زرتشتیان وجود دارد. پیشوایان معصوم اسلام شیعه نیز رهنمودهائى داده اند. کتب خراج اسلامى قواعدى در رابطه با اهل ذمه و صاحبان کتاب دارند که شامل زرتشتیان مى شود. مورخان اسلامى کم و بیش به آئین زرتشت پرداخته اند.
ابن عباس مى گوید: پیامبر اسلام دستور داد تا از زرتشتیان مقیم یمن جزیه بگیرند. زرتشتیان جزیه دادند و بر آئین خود باقى ماندند.


امام ششم شیعیان ، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام ) در رابطه با زرتشتیان فرمودندگ مجوسیان پیامبرى داشتند که او را کشتند و کتابى داشتند که آن را سوزاندند.
اسبغ بن بناته را وى شیعى و صحابى امام على بن ابیطالب (علیه السلام ) روایتى نقل مى کند که حضرتش فرمود: زرتشتیان کتابى داشتند و پیامبرى که بر آنان مبعوث شده بود

روایت دیگرى از امام على بن ابیطالب (علیه السلام ) نقل شده که فرمودگ مجوسیان چون داراى کتاب آسمانى بودند، لذا مانند اهل کتاب (یهود و مسیحیت ) جزیه مى دهند
شیخ طوسى در کتاب ((الخلاف )) مى گوید:
(( المجوس کان لهم کتاب ثم رفع عنهم … دلیلنا اجماع الفرقه و اخبارهم … ))


و در کتاب ((المبسوط)) مى گوید:
(( من له شبهه کتاب و هم المجوس ؛ قال قوم : هم اهل الکتاب ، کان لهم کتاب ثم نسخ و رفع . و قال اخرون : ما کان لهم کتاب اصلا… ))

دیدگاههاى فقهاء شیعه بر اساس همین نظر اخیر شیخ طوسى در ((المبسوط)) دور مى زند و با مسئله با ((احتیاط)) برخورد کرده اند.
مفسران شیعه براساس تصریح قرآن ، زرتشتیان را از اهل کتاب مى دانند. علامه طباطبائى مفسر شیعى معاصر تصریح مى کند که بدون شک زرتشتیان داراى کتاب آسمانى و پیامبرى بوده اند

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها