مراسم سدره پوشى در آیین زرتشت

با مراسم سدره پوشى در آیین زرتشت بیشتر اشنا شوید

سدره پوشى چیست ؟

 

و آن پوشیدن پیراهنى کوچک شبیه زیر پیراهنى است که به شکل خاصى دوخته مى شود. سدره پوشى ، تاریخ بس درازى دارد که به عصر ((جمشید)) مى رسد. سدره پوشى از واجبات آئین زرتشت است .

 

سن سدره پوشى

 

در دوره باستان از سن پانزده سالگى که سن بلوغ بود، سدره بر تن مى کردند و کمربند مخصوص را بر روى آن مى بستند. بعدها این سنت واجب از ۱۵ سالگى به هفت سالگى تنزل کرد. وقتى دختر یا پسرى زرتشتى به سن هفت الى پانزده سالگى رسید و معلومات مذهبى را از اوستا فراگرفت ، اولیاى او روزى را براى برگزارى مراسم ((سدره پوشى )) و بستن ((گشتى )) به کمر او تعیین مى کنند و از خویشان و دوستان براى برگزارى این مراسم دعوت مى نمایند.

مراسم سدره پوشى

 

در روز موعود ابتدا سفره بزرگى را گسترده و آن را با اشیاء زیر تزئین مى کنند: مجمر آتش ، ظرف صندل ، چوب عود، سینى خشکبار (پسته ، بادام ، گردو، فندق ، سنجد، برگه آلوزرد، انجیر، نارگیل و $ و مقدارى نقل و شیرینى روى آن پاشیده که زرتشتیان آن را لرک گویند) و مقدارى گل و سبزه و آویشن و برنج و $ سر سفره مى گذارند.

آنگاه پسر یاد دختر، پس از پوشیدن سدره ، در یک طرف سفره رو به خورشید مى نشیند. اگر مراسم قبل از ظهر باشد، کودک سدره پوش رو به مشرق مى نشیند و اگر بعدازظهر باشد، رو به مغرب . ((موبد)) روبروى او قرار مى گیرد و مراسم را با خواندن ((اورمزدیشت )) یا آتش نیاش ، آغاز مى کند. آنگاه موبد به طرف دیگر سفره رفته ، پشت سر کودک قرار مى گیرد و ((گشتى )) را به کمر بچه مى بندد.

در تمام این مدت ، کودک آستینهاى ((موبد)) را در دست گرفته و در خواندن سرود با او آهنگ مى شود. پس از پایان مراسم ، کودک سر جاى خود مى نشیند، ((موبد)) به جاى اول خود رفته ، در مقابل کودک ، سر جاى خود مى نشیند، ((موبد)) به جاى اول خود رفته ، در مقابل کودک ، به حال ایستاده ، اوستاى تندرستى را به نام کودک مى خواند. در حال سرود خوانى ، مقدارى آویشن و برنج و شیرینى مخلوط را به تدریج به سر کودک مى ریزد.

ساخت سدره

در کتب پهلوى واژه ((شپیک )) به جاى ((سدره )) به کار رفته است . در گذشته ، سدره را از پارچه پشمى ، ابریشمى یا پنبه اى درست مى کردند و در حال حاضر ((سدره )) را از ململ سفید درست مى کنند. در متون مذهبى زرتشتى آمده است که ((سدره )) باید از پوست و پشم و مو و پنبه و ابریشم درست شده باشد. در برخى متون دیگر آمده است که ((سدره )) را مى توان از هر جنسى درست کرد. ولى ((سدره )) اى که ریشه گیاهى داشته باشد، درست همان چیزى است که در کتابهاى مقدس به آن اشاره شده .

اثرات و خاصیت سدره

 

اثرات و خاصیت ((سدره ))، بندگى اهورامزدا است و به منزله زره و جوشنى است که صاحب آن رااز شر تمایلات نفسانى و صفات رذیله حفظ مى کند. ((سپیدى )) علامت آئین زرتشتى است . از هر گونه لباس ‍ سیاه باید دورى جویند، حتى در مجالس عزا و سوگوارى

 

 

منبع : کتاب تاریخ ادیان و مذاهب جهان جلد اول اثر عبداللّه مبلغى آبادانى

نشر الکترونیکی به کوشش اِنی کاظمی در سایت تاریخ ما.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها