جدیدترین فرقه‌های جهان کدامند؟

مذهبی مفهومی است که با تکامل بشر، دست به دست جلو آمده است. یعنی از زمان هبوط انسان و گذشت نسل به نسل بشر، انسان‌ها عملا با دین و مذهب سروکار داشتند و خواهند داشت. ادیان و مذاهب هستند که نحوه دیدگاه‌مان را از دنیا مشخص می‌کند، یا شیوه اخلاقی و اخلاقیات‌مان را آگاه می‌کنند. یا چگونه وجودمان را در برابر آسمان بزرگی با شب‌های پرستاره روبه‌رو کنیم.

 مذهب مهم است، چون آسایس و آرامش را به کسانی هدیه می‌دهد که به آن نیاز دارند. دین به سوالاتی که جوابی برایشان نداریم جواب می‌دهد، اما ممکن است این جواب مدت‌ها طول بکشد. درک مذهب زمانی شروع می‌شود که درک عمیقی از انسان‌ها و فرهنگ و کشور و روح داشته باشیم. مذهب مانند آب، سیال و مدام در حال متحول شدن است و با پیشرفت‌های جدید علمی و فکری بهتر می‌شود.

به عنوان یک تکذیبیه، همیشه مذاهب جدید شکل می‌گیرند و محبوبیت و پیروان‌شان هستند که آن‌ها را متفاوت و متمایز می‌کنند. از این‌جاست که جواب قطعی درباره جدیدترین فرقه‌های جهان به طور مدام تغییر می‌کند و جواب منطقی برای آن نداریم. هرچند امروز، به بعضی از جوان‌ترین فرقه‌ها، از کوچک تا بزرگ اشاره می‌کنیم.

۸- سیکیسم

قدمت: دهه ۱۵۰۰

بنیانگذار: گورو ناناک

ریشه: پاکستان

پیروان: ۲۰ – ۳۰ میلیون

جدیدترین فرقه‌های جهان

مذهب یا فرقه سیکیسم در تاریخ عریض و طویل ادیان الهی و غیرالهی، یکی از جدیدترین فرقه‌های جهان محسوب می‌شود. گورو ناناک که به عنوان یک هندو در امپراتوری مغول بزرگ شد که بیشتر تحت کنترل مسلمانان بود، فرقه‌اش را در اوایل دهه ۱۵۰۰ میلادی در پاکستان بنیانگذاری کرد. او از شورشی‌های زمان خودش محسوب می‌شد و مذاهبی که به او پیشنهاد می‌شد را رد می‌کرد و خودش را موعظه می‌کرد. او از اعتمادبه‌نفس هم حرف‌هایی به میان می‌آورد.

مدتی طول نکشید که محلی‌ها شیفته جذابیت او شدند و جامعه‌ای در اطرافش شکل گرفت. اصلا همین شد که پیروان فرقه سیک در ۲ قرن بعد از آن زمان زیر نظر  ۹ گوروی دیگر هدایت می‌شدند.

جمعیت پیروان این فرقه تا دهه ۱۸۰۰ میلادی تا حدی زیاد می‌شد، که حتی امپراتوری مغول را سرنگون و امپراتوری جدیدی در شمال هند تاسیس کردند.

آیا می‌دانستید؟

براساس تعاریف مختلف، فرقه سیکیسم به عنوان پنجمین یا هشتمین دین بزرگ جهان در نظر گرفته می‌شود.

۷- بهائیت

قدمت: ۱۸۶۳ میلادی

بنیانگذار: بهاءالله

ریشه: غرب آسیا

پیروان: بالای ۵ میلیون

جدیدترین فرقه‌های جهان

فرقه بهائیت که به جدیدترین فرقه‌های جهان دسته‌بندی می‌شود، را پیامبر خودخوانده‌ای به نام بهاءالله در سال ۱۸۶۳ میلادی بنیانگذاری کرد. مرکز این فرقه در حیفا، رژیم صهیونیستی (اسرائیل) قرار دارد و از آموزه‌هایش این است که می‌گوید، تنها آموزه‌های رهبران دینی مانند حضرت مسیح و بودا و حضرت محمد (ص) و … در از مذاهب سراسر جهان هستند که می‌توانند حقیقت دینی را آشکار کنند.

اعتقاد اصلی بهائیت این‌جاست که علی‌رغم صدها دین با تفسیرهای مختلف، هدف مشترکی دارند و این هدف بین همه آن‌ها جاری و ساری است.

آیا می‌دانستید؟

مشارکت در سیاست، گدایی کردن، نوشیدن یا فروش مشروبات الکلی، رابطه جنسی نامشروع و حتی شایعه‌پراکنی و غیبت گویی و از پشت خنجر زدن در قوانین این فرقه ممنوع است.

۶- سپاه رستگاری

قدمت: ۱۸۶۵

بنیانگذار: ویلیام بوث، کاترین بوث

ریشه: لندن، بریتانیا

پیروان: ۱.۷ میلیون

جدیدترین فرقه‌های جهان

 

سپاه رستگاری چیزی بیشتر از یک سازمان خیریه است که در حال رانندگی روی تابلوهای خیابان‌های لندن دیده می‌شود. این فرقه در اصل یک کلیسای مسیحی پروتستانی است که ویلیام بوث و کاترین بوث آن را در سال ۱۸۶۵ میلادی در لندن تاسیس کرده بودند. ویلیام بوث ماموریتش را در این می‌دید که این فرقه تازه‌تاسیس را از نو بسازد تا چیزی بیشتر از یک شاخه مسیحیت محسوب شود. او حتی به فرقه‌اش یک ساختار نظامی داد، که از آن زمان به یک سنت تبدیل شده است.

هدف اصلی فرقه سپاه رستگاری هم این بود تا پایه‌های اساسی دین مسیحیت حفظ شود. ارتش رستگاری کلیساهای زیادی در سراسر جهان دارد، که به لشکر سپاه رستگاری هم شناخته می‌شوند.

آیا می‌دانستید؟

سپاه رستگاری در چند اداره انجمنی مانند کمپ‌های تابستانی کودکان، سکونتگاه‌های بازنشستگان، زایشگاه‌ها، انبارهای مواد غذایی و ارائه مایحتاج زندگی و مراکز پناهندگی مشارکت و دخل و تصرف دارد.

۵- شاهدان یهود

قدمت: دهه ۱۸۷۰ میلادی

بنیانگذار: چارلز تیز راسل

ریشه: پیتسبورگ، پنسلوانیا

پیروان: بالای ۸.۶ میلیون

جدیدترین فرقه‌های جهان

چارلز تیز راسل، فرقه شاهدان یهود را در اوایل دهه ۱۸۷۰ میلادی بنیانگذاری کرد. آن‌ها یک فرقه مسیحی ترمیم‌گرایی هستند که اعتقاد دارند جامعه باید به طور کامل تغییر کند. حتی بدنه حاکمه یکی از جدیدترین فرقه‌های جهان، شاهدان یهود را گروهی از اعضای ارشد در نیویورک هدایت می‌کنند. این بدنه مسئول ارائه هر دکترین و دستورالعملی را برعهده دارد که پیروانش باید از آن اطاعت و پیروی کنند.

پیروان پیرو شاهدان یهود مانند مسیحیت سنتی، باور دارند که نابودی دنیای‌مان اجتناب‌ناپذیر است. منتها تنها راه رستگاری، ایمان به خدا به عنوان ناجی است که تمام مشکلات مقابل بشر را از میان برمی‌دارد.

آیا می‌دانستید؟

پیروان فرقه شاهدان یهود اجازه ندارند به نمادهای دولتی احترام بگذارند، در ارتش خدمت یا خون اهدا کنند. چون معتقدند که زندگی‌شان مقدس است به شخص و چیز دیگری متعلق نیست.

۴- کلیسای ساینتولوژی (مکتب علم‌گرایی)

قدمت: ۱۹۵۳

بنیانگذار: ال. ران هابارد

ریشه: کامدن، نیوجرسی

پیروان: بالای ۱۰۰ هزار نفر

جدیدترین فرقه‌های جهان

کلیسای ساینتولوژی در کنار نامش با شهرت کاملا مشکوکی به یکی از جدیدترین فرقه‌های جهان تبدیل شده است. نامش که بیشتر به یک فرقه و کسب‌وکاری شباهت دارد که با یکدیگر ادغام شدند. به لطف به کارگیری ابرستاره‌های محبوب هالیوودی مانند جان تراولتا و تام کروز که از شاگردان صریح و موردتایید آموزه‌های ال. ران هابارد بوده است، ساینتولوژی در دنیای امروزمان برای خودش شهرتی دست و پا کرده است.

هابارد بهترین کسی بود که می‌توانست چنین فرقه جدیدی را به وجود بیاورد. او نویسنده داستان‌های علمی تخیلی با رویاها و تصورات بزرگی بود. اما با اظهارات مشکوکی از اسنادی که در موجی آنلاینی از بدنامی و اتفاقات مخرب و دستکاری و اغلب هم اتفاقات مرگبار ایجاد می‌شد، پیروانش در طی سال‌ها کم و زیاد می‌شدند.

آیا می‌دانستید؟

یکی از اعتقادات دینی کلیسای ساینتولوژی این است، که تمام انسان‌ها، موجودات معنوی بیگانه و فناناپذیری هستند که در زمین به دام افتاده‌اند و منتظرند تا روشن‌ضمیر شوند.

۳- کلیسای شیطان

قدمت: ۱۹۶۶

بنیانگذار: آنتون اس. لاوی

ریشه: سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

پیروان: منتشر نشده

جدیدترین فرقه‌های جهان

نامش، کلیسای شیطان کلا گمراه‌کننده است. اصلا شاید به خاطر آنارشیستی و سرکش و ضدفرهنگی بودن اعضای تشکیل دهنده‌اش است، که از روی عمد این عنوان را روی فرقه‌شان گذاشته‌اند. اما از ایدئال‌های این فرقه بگوییم که فردگرایی و منیت و مادی‌گرایی را شامل می‌شود. در کل اگر بخواهید بدانید، اعضای این فرقه ملحد و کافرند و اصلا یه هیچ دین و باور الهی معتقد نیستند.

چه باور کنید، چه باور نکنید، پیروان این کلیسا هیچ اعتقادی به شیطان ندارند. اصلا کلمه «Satan» (شیطان) برای آن‌ها در متون عبری به «adversary» (دشمن) ترجمه می‌شود. آنتون اس. لاوی حتی کتاب مقدس شیطانی خودش را نوشت و آن را در سال ۱۹۶۸ میلادی منتشر کرد.

آیا می‌دانستید؟

مورخان قبل از تاسیس کلیسای شیطان، به هیچ نمونه مستند معتبری از تداوم جامعه شیطانی برنخورده‌اند. لاوی مسئول پیداش و محبوب شدن جنبش خود است.

۲- یهودیان برای مسیح

قدمت: ۱۹۷۰

بنیانگذار: مویشه روزن

ریشه: کالیفرنیا

پیروان: بالای ۱۲۵ هزار نفر

جدیدترین فرقه‌های جهان

مویشه روزن یکی از جدیدترین فرقه‌های جهان، فرقه یهودیان برای مسیح که در اصل به وزارتخانه‌های هینی هم شناخته می‌شود را در سال ۱۹۷۳ بنیانگذاری کرد. این فرقه، یک سازمان غیرانتفاعی است که باور دارد مسیح، پسر خداست. اشاره کردن به این نکته مهم است که مقامات یهودی خاخام، فرقه یهودیان برای مسیح را به عنوان یک سازمان یهودی رسمی در نظر نمی‌گیرند.

در آموزه‌های یهودیت، از آنجایی که فرقه یهودیان برای مسیح معتقدند، حضرت مسیح یک شخصیت مسیحیایی است. اما او را نه یک پیامبر، بلکه به عنوان بزرگ‌ترین آموزگار متون یهودی می‌شناسند. این ایده محرکه این مذهب فاصله بین دین یهودیت و مسیحیت را پر می‌کند و می‌گویند که هماهنگی معنوی بین این دو مذهب را پیدا کرده‌اند.

آیا می‌دانستید؟

فرقه یهودیان برای مسیح در بین مردم یهود سنتی محبوب نیست و درآمد هرساله بیشتر سازمان‌ها از اهدایی‌های مسیحی تامین می‌شود.

۱-آسترونیسم (ستاره‌شناسی)

قدمت: ۲۰۱۲

بنیانگذار: براندون تیلوریان

ریشه: بریتانیا

پیروان: بالای ۴.۷ میلیون

جدیدترین فرقه‌های جهان

آسترونیسم (ستاره‌شناسی)، جوان‌ترین فرقه برجسته در جهان است!

نویسنده و فیلسوفی به نام براندون تیلوریان، این فرقه را بنیانگذاری کرده بود، که همچنین به عنوان کامتان و سازمان‌دهنده سنت مذهبی آسترونیسم (ستاره‌شناسی) هم شناخته می‌شود. البته ادعاهایی می‌شود که تاسیس این فرقه به عنوان کهن‌ترین مذهب جهان به عصر حجر برمی‌گردد و کامتان هم به سادگی آن را احیا کرده است.

راستش را بخواهید، از آنجایی که این فرقه خودش را با شیوه روحانی و وصف‌ناپذیری توصیف می‌کند، درک سیستم اعتقادی اصلی‌اش دشوار می‌شود. منتها به گفته جامعه‌شان، به جهانی بینی «کیهان محور» معتقدند که قدرت برتر را در جهان نجومی دارد. این همان قدرتی است که می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید را بسازید. فقط مطمئن شوید که عودهای‌تان را روشن و کریستال‌های‌تان را شارژ کنید.

آیا می‌دانستید؟

براندون تیلوریان با الهامی که از  فیلسوفان مشهور یونانی مانند افلاطون و سقراط و ارسطو گرفته بود، با آموزه‌هایشان آشنا شد و تصمیم گرفت تا هویت خود را به کامتان (ستاره دنباله‌دار) تغییر دهد و راه‌شان را ادامه دهد.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها