گورو تیغ بهادر

مذهب سیک که از جدیدترین ادیان یکتاپرست می‌باشد و توسط گورو نانک پایه گذاری شده است دارای ۱۰ رهبر می‌باشد که یکی از آنان گورو تیغ بهادر است.

عکس Image result for Guru Tegh Bahadur 26957 Tarikhema.org

نهمین گورو از ده گوروی آیین سیک گورو تیغ بهادر یا تیاگ مال نام دارد. او در سال ۱۶۶۵ پس از مرگ گورو هر کریشن، پیشوایی مذهبی و سیاسی سیک‌ها را برعهده گرفت؛ تیغ بهادر به دستور امپراتور مغولی هند، اورنگ زیب، در دهلی اعدام شد.

کوچکترین پسر گورو هرگوبیند ، گورو تیغ بهادر بوده است. او در سال ۱۶۲۱ در آمریتسار زاده شد. نام تیغ بهادر(شمشیرزن توانا) عنوانی است که گورو هر گوبیند به وی بخشیده بود. تیغ بهادر، از افراد سپاه گورو هر گوبیند بود و سواری و تیراندازی و شمشیرزنی را از بهای گورداس آموخته بود. در سال ۱۶۳۳، تیغ بهادر با دختر لالچند و بیشان کائور ازدواج کرد. او نه سال را در روستای باکالا خلوت گزید و به جای جنگ به نماز و مراقبه روی آورد. گورو هر کریشن، تیغ بهادر را به جانشینی خود برگزید.
دوران پادشاهی اورنگ زیب، رهبر اسلامی متعصب با دوران پیشوایی گورو تیغ بهادر در یک زمان بوده است.
اورنگ زیب می‌خواست که غیرمسلمانان هند را به دین اسلام درآورد. در آغاز، گروهی از سیک‌ها در کشمیر دستگیر شدند؛ و پادشاه دستور داد که همگی مسلمان شوند. سیک‌ها به فرماندهان مغول اعلام کردند که اگر گورو تیغ بهادر مسلمان شود، آن‌ها نیز مسلمان خواهند شد.در این زمان، اورنگ زیب دستور به دستگیری گورو تیغ بهادر داد. گورو تیغ بهادر، زندانی شد و تحت شکنجه قرار گرفت؛ از او خواسته شد که برای اثبات ادعای خود معجزه‌ای انجام دهد، اما گورو تیغ بهادر سرباز زد. سرانجام در سال ۱۶۷۵، گورو تیغ بهادر گردن زده شد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها