آئین برهما سماج

با آئين برهما سماج همراه شوید

 

هند سرزمین شگفتیهاى بسیار، همچنان دست اندر کار نمایاندن استعداد فلسفى و نبوغ انسانى خویش است . هند زادگاه اندیشه ها و تفکرات فلسفى عرفانى اشراقى انفسى جهان بشمار مى رود.

کلکسیونى از سه میلیون اندیشه و مکتب و مذهب و مسلک و…هند براستى مهد آزادى عقیده است . دموکراسى عقیدتى تحمیل شده بر هند، راز بزرگ این سرزمین اسرارآمیز است .

در سال ۱۸۲۸ میلادى فردى به نام ((رام ماهون )) آئین ((برهما سماج )) را اختراع کرد. برهما سماج یعنى جامعه برهما که در میان هندوان به جامعه پیروان برهمن مشهور است . ((رام ماهون )) ابتدا به تحقیق در ادیان و مکاتب بزرگ پرداخت و اطلاعات فراوانى به دست آورد. او که زبانهاى چندى مى دانست ، در متون مقدس مذهبى ادیان و مذاهب جدید و قدیم جهان به مطالعه پرداخت .

پس از این مطالعه بود که دین مسیح را بر دیگر ادیان ترجیح داد و به مردم هند معرفى نمود. او در آغاز قرن نوزدهم مبلغ رسمى دین مسیح در سراسر هند شد. ((ماهون )) به این بسنده نکرد و خود دست اندرکار پروردن مذهبى جدید شد. با استخدام برخى تعالیم بودا و برهمن و دین عیسى ، ترکیبى جدید آراست .

این مذهب التقاطى پیروان فراوانى یافت . وارث ماهون فردى به نام ((سوامى )) علیه این آئین شورید و جامعه آریان را پدید آورد که سازمان طبقاتى ، چند خدائى و خرافات و بت پرستى را احکام حضرت مسیح را به باد انتقاد گرفت . او بیشتر از آئین ودا متاءثر بود. آئین او با استقبال روبرو شد و هزاران پیرو یافت .

وارثان این آئین ، دو زن غیر هندى ((هلنا)) و ((آنى برانت )) به آئین هندو روى خوش نشان دادند و از آن تاءثیر پذیرفتند. بنابراین آئین ((برهما سماج )) به دگردیسى هاى متضادى پرداخت و سرانجام در آئین هندو متوقف شد.

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها