قدمت طولانی اسلام در برزیل

حضور اسلام در برزیل پدیده نوظهوری نیست، بلکه برخی از دریانوردان مسلمان آن زمان، مانند شهاب الدین بن مجید و موسی بن ساطع، کاشف پرتغالی برزیل، پدرو آلوارز کابرال را همراهی می‌کردند. از آن زمان تاکنون، جامعه اسلامی با وجود اینکه جزء اقلیت‌ها محسوب می‌شد، استوار مانده است. البته برخی از تاریخ‌نگاران، مانند خواکین هیبرو برزیلی معتقدند که اعراب مسلمان قبل از ورود پرتغالی‌ها، وارد برزیل شده‌اند. نوشته‌های عربی بر روی سنگ‌ها و آثار تاریخی که در سواحل این کشور یافت می‌شود، گواه بر پیشینه طولانی حضور آنها در برزیل است.

 

دکتر علی الکتانی در این زمینه می‌گوید: زمانی که پرتغالی‌ها برزیل را فتح کردند، مانع مهاجرت مسلمانان به این سرزمین شدند، اما این امر موجب جلوگیری از ورود موروها (مسلمانان اسپانیایی) نشد. تعداد آنها به قدری زیاد بود که در قرن شانزدهم، اسلام خود را به طور رسمی اعلام کردند. با این وجود، مسلمانان در آن زمان تحت آزار و اذیت فراوانی بودند و هزاران نفر از آنها کشته شدند. در همین دوره بود که بردگان مسلمان در باهیا شورشی را آغاز کردند که توسط حاکمان وقت سرکوب شد، اما این شورش در نهایت منجر به تضعیف قدرت استعمارگران و لغو قانون برده‌داری شد.

 

تخمین زده می‌شود که امروزه در برزیل ۵۰۰۰۰۰ مسلمان وجود داشته باشد، هرچند فدراسیون انجمن‌های مسلمانان این کشور این رقم را ۱۵۰۰۰۰۰ نفر اعلام کرده است. بیشتر مسلمانان برزیل در شهرهای سائوپائولو، ریو دو ژانیرو، کوریتیبا و فوز دو ایگواسو سکونت دارند.

منبع خبرآنلاین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها