آیین مهر و میترائیسم چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

بسیاری از اصول، تفکر، خرد پاک و ناب آیین مهر مشابه تفکرات و اندیشه زرتشتی است، اما مهر پرستی و میترائیسم با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری داردند. میتراییسم ، یا آنچه که به غلط ، از آن به عنوان مهرپرستی نام می برند ، اولین دین ایرانیان بود .اما باید توجه داشت که هیچ گاه ایرانیان خورشید نمی‌پرستیدند بلکه آنان روشنایی جاودانه یعنی میترا را به عنوان خداوندی که خورشید را آفریده ، می‌پرستیدند.

عکس Image result for ‫مهرابه‬‎ %d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%87%d8%b1-%d9%88-%d9%85%db%8c%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%a6%db%8c%d8%b3%d9%85-%da%86%d9%87-%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7 Tarikhema.org

مهرابه

 

مردمان ایران باستان با فراست و تفکر بالای خویش یافته بودند که ادامه حیات و زندگی تمامی موجودات اعم از انسان، حیوان و گیاهن وابسته به گرمای خورشید است و معتقد بودند که خداوندگار جهان ، ( میترا ) بواسطۀ لطف و مهرش خورشیدِ گرما بخش و جهان افروز را آفریده تا انسانها و سایر جانداران و گیاهان با استفاده از نور و گرمای آن ، قادر به ادامه حیات باشند ، به همین جهت ، حرمت و قداست ویژه ای برای خورشید قائل بودند. آنها خورشید را به ترادفِ لطفِ ایزدی ، (مهر ) مینامیدند و ( میترا ) یا روشناییِ جاودانه را به عنوانِ خداوند آفرینندۀ مهر ، می پرستیدند .

آتش به عنوان نماد و نشانه و شاید سنبل وجود خدا برای مهر پرستان تلقی می‌شد. آنان همیشه با روشن نگاه داشتن همیشگی آن در پرستش گاههای خود ، آن را مقدس می شمردند .احترام به خورشید و مقدس شمردن آتش نزد ایرانیانِ باستان ، باعث شد که در طول تاریخ همواره برخی از کج فهمان و غرض ورزان ،به غلط یا از روی کینه توزی آنها را خورشیدپرست و بعضا آتش پرست پنداشته و به آنان تهمتِ بت پرستی بزنند .

عکس Related image %d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%87%d8%b1-%d9%88-%d9%85%db%8c%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%a6%db%8c%d8%b3%d9%85-%da%86%d9%87-%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7 Tarikhema.org

آنطور که از شواهد پیداست، اولین آیین فراگیر و مدون جهان مهرپرستی بوده است. این دین سال ها پیش از زرتشت در ایران شکل گرفته و در بین مردم رواج یافته بود و تا قرن ها توسط مردم ایران مورد پرستش قرار گرفته بود.مطابق تحقیقات بعمل آمده ، شالوده و بنیادهای فکری دین زرتشت ، عمدتا از اندیشه های فلسفی مهر پرستان شکل گرفته . این آیین کهن سالها پس از دین زرتشت ، همچنان موقعیت خود را حفظ نمود و به تدریج در دین زرتشتی نفوذ و با اعتقادات و باورهای اشو زرتشت ادغام گردید و بعدها توسط ایرانیان به غرب آسیای صغیر و سپس به یونان و اروپا گسترش یافت .

 

عکس Image result for mithras %d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%87%d8%b1-%d9%88-%d9%85%db%8c%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%a6%db%8c%d8%b3%d9%85-%da%86%d9%87-%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7 Tarikhema.org
پژوهشگران و مورخین دریافتند که آیین مهر توانست به اروپا و یونان راه باز کند و در آنجا مورد استقبال قرار گرفت و با تغییراتی جزیی قرنهای متمادی با عنوان میتراییسم ، دین اصلی و اولیه اروپاییان محسوب میشد .مهر پرستی و میتراییسم در ایران ریشه ای کهن و سابقه ای چند هزار ساله دارد ، اما آیین مهر و آنچه که به عنوان کیش مهر در فرهنگ ایران مطرح است تاریخچه ای هزار ساله دارد و از اندیشه های اندیشمندان بزرگی نظیر ذکریای رازی ، فردوسی طوسی ، سعدی ، حافظ ، خیّام و دیگر بزرگان علم و ادب ایران زمین سرچشمه گرفته است.
یکی از مهم ترین تفاوت‌های آیین مهر با سایر ادیان و آیین های رایج در جهان این بوده که مهر با استفاده از منطق، تفکر انسانی و عقل به تعریف جهان پرداخته است. این آیین ، با هدف قرار دادن انسان ، به عنوان هدف غایی آفرینش ، نگاهی نو و جهان شمول و انسان محور را به جهانیان ازائه مینماید .کیشِ مهر با حاکمیت بخشیدن به عشق و خرد به عنوان دو بال لازم برای رشد ، تکامل و پرواز انسانی ، حرکتی نو و جهشی امید بخش را در فلسفۀ آفرینش آغاز نمود و بزرگان این آیین با اندیشه های ناب ،پاک و نجات بخش خود ، مسیر سعادت و خوشبختی نوع بشر را نورانی و روشن کرده اند.

عکس Image result for ‫مهرابه‬‎ %d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%87%d8%b1-%d9%88-%d9%85%db%8c%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%a6%db%8c%d8%b3%d9%85-%da%86%d9%87-%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7 Tarikhema.org

عضویت
اطلاع از
guest

11 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
امیر

سلام فردوسی و حافظ و سعدی و خیام و… که تو متن اومده دانشمندان دوره اسلامی هستند در حالیکه آیین مهر پرستی قبل از زرتشت در ایران رواج داشته، چطور از تفکر این دانشمندان سرچشمه گرفته در صورتیکه در زمان این بزرگان چیزی از آن باقی نمانده بود،لطفا در نقل مطلب دقت فرمایید،باتشکر

عارفه احمدصادقی

از این که دیدگاه خودتون رو به اشتراک گذاشتید، سپاسگزارم.
اما منظور این بوده است که آنچه که هم اکنون در فرهنگ ما به عنوان آیین میترائیسم، رواج دارد بیشتر برگرفته از اندیشه های بزرگانی چون فردوسی و حافظ و … است.

استاد

قانع کننده نبود

Reza

چه ربطی به دوره اسلامی داره ؟؟ مگه الان پیرو آیین مهر تو ایران نداریم؟ مگه زرتشتی نداریم؟ مگه مسیحی نداریم؟ هر کسی می تونه هر عقیده ای را برای خودش داشته باشه . بنیان مذهب مهر مخفیانه طی نسل های متمادی در طول جریان های فکری گوناگون دوام آورد و حافظ هم جز همین گروه های مخفی بود تقربیا در تمام شعر هاش به نماد های مهر اشاره کرده از جمله پیر مغان و این شراب که حافظ اینقدر تو شعراش میگه نماد کیش مهر هست . خلاصه اینکه آیین مهر یک آیین مخفی و رمزی است.

maard

داداچ خیام که اصلن خدارو قبول نداشت

رضا

ممنون، مطالب مفیدی بود.

maard

درود. یک سوال . میترا زن بوده ؟ یا جنسیت مطرح نیست.
منبع یا کتابی رو برای مطالعه در این زمینه لطفن معرفی بفرمایید

امیرحسین

این چرت و پرتا چیه دیگه؟ کیش مهر؟ کی گفته ما تو فرهنگون کیش مهر داریم؟ حافظ مسلمان بوده، فردوسی هم مسلمان بوده و در ابتدای شاهنامه بعد از ستایش خدا پیغمبر رو مدح می کنه، سعدی هم که اصلا خودش شیخ بوده و خیام هم دهری بوده و اصلا به هیچ دین و آیین و کیشی اعتقاد نداشته! حالا شما برداشت خودت از بعضی از اشعار و مفاهیم این عزیزان رو جمع کردی روش برچسب کیش مهر زدی و میگی این یک آیین که تو تاریخ ایرانی ها بهش اعتقاد داشتن؟ از خودتون دین در می کنید برا جامعه؟… مطالعه بیشتر »

نازنین ملکوتیان

چقدر بی سوادی واقعا

نازنین ملکوتیان

بنظر من بسیار زیبا توصیف کردید و اون قسمت که گفتید آیین مهر هزار ساله توسط بزرگان اسلامی کاملا درست هست. فلاسفه ای چون سهرودی، رشدی ( انا الحق )، مولانا و شمس ، ابن سینا هم در زمره این بزرگان و فلسفه شرق و اشاره به کیش مهر بوده . عزیزانی که متوجه نشدن چون قشنگ سواد خواندن ندارند و این اشاره به ضعف سیستم اموزشی جمهوری اسلامیه و من خرده نمیگیرم. ولی در ۱۴۰۰ سال تازی ظاهرا متوجه فشار و حکم مرگی که به عنوان اهرم قطعی بر سر ایرانیان در تک تک دوران خلفای تازی حاکم بر… مطالعه بیشتر »

نازنین ملکوتیان

در ادامه کامنت پیشین ام باید بگم که در واقع تکامل مهرپرستی و آیین حقیقتی ایرانیان، نیاکان و تاریخ مان، توسط این بزرگان ایرانی و اندیشمندان ایرانی در دوران اسلامی بوده که در متن اسامی شون یاد شده است. دوران حکومت ۱۴۰۰ ساله تازیان .

برای همین میگه کیش مهر هزار ساله یعنی این بزرگان با ایجاد فلسفه اشراق و پرورش خرد دست از اندیشه و تکامل کیش مهر بر نداشتند.

و تکامل همیشه ادامه دارد. نقطه ‌‌پایان ندارد.