تاریخچه آموزش زبان انگلیسی + نحوه ورود آن به ایران! به گزارش سایت روان

انگلیسی زبان اول حدود ۳۸۰ میلیون نفر و زبان دوم حدود ۳۰۰ میلیون نفر از مردم دنیاست. یک میلیارد نفر در حال یادگیری این زبان هستند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، نیمی از جمعیت جهان حداقل مهارت حرف زدن به این زبان را پیدا کنند. مگه میشه آدم بخواد یه زبان جدیدی رو یاد بگیره اما از تاریخچه اون چیزی ندونه؟! اصلا چی شد که زبان انگلیسی بوجود اومد؟ اصلا چی شد که اسم اون رو گذاشتن انگلیسی؟ و چی شد که زبان انگلیسی وارد ایران شد؟!

الان یطوری شده که هرکی زبان انگلیسی رو بلد نباشه انگار بی‌سواده! و جزئی از زندگی ما زبان انگلیسی شده! طی گزارشی که از سایت روان جمع آوری شده سعی شده خلاصه‌ای در مورد تاریخچه یادگیری زبان انگلیسی و نحوه ورود آن به ایران به شما توضیح دهیم. 

درخت زبان ها

درخت زبان‌ها

بر اساس این درخت، پایه و اساس از INDO-EUROPEAN شروع شده و بعد تقسیم شده به دو بخش EUROPEN و INDO-IRANIAN که از بخش INDO-IRANIAN زبان پرشین(فارسی)، پشتو و … بوجود اومده. و از بخش EUROPEN زبان‌های آلمانی و … بوجود اومده و در نهایت به انگلیسی رسیده.

تاریچه زبان انگلیسی

در قرن پنجم و ششم بعد از میلاد، جنگ‌های زیادی در اروپا وجود داشته بطوری که زندگی کردن در آن جا خیلی سخت بوده، مهاجمان ژرمنی غربی سه قبیله به نام‌های Saxons, Angles و Jutes در شمال آلمان زندگی میکردن (که کلمات انگلستان و انگلیسی از این نام منشا گرفته‌اند). این سه قبیله بعد از مدتی به علت جنگ‌ها تصمیم میگیرن که مهاجرت کنن به یه مکان دیگه، این قبایل از دریای north-sea به بریتانیا حمله میکنن. در آن زمان ساکنان بریتانیا به زبان Celtic صحبت میکردند؛ اما بسیاری از آن‌ها از سوی مهاجمان به شرق و شمال برده شدند- که در حال حاضر ویلز، اسکاتلند و ایرلند است.   Angles از Englaland آمده است و زبان آن‌ها Englisc بود که کلمه‌های England و English از آن گرفته شده است.

OLD ENGLISH  (۵۰۰ تا ۱۱۰۰ پس از میلاد)

ترکیب زبان این سه قبیله زبان OLD ENGLISH رو بوجود آورد که در حال حاضر هیچکس نمیتونه مفهوم اون زبان‌ها رو متوجه بشه چون به شدت سخته و حتی انگلیسی‌های نیتیو هم به سختی متوجه اون میشن. وایکینگ‌ها هم در این برهه‌ی زمانی بر زبان انگلیسی تاثیر گذاشتند. تهاجم‌های اسکاندیناویایی، که در حدود سال ۸۵۰ شروع شدند، بسیاری از کلمات ژرمنی شمالی را به زبان انگلیسی -خصوصا در شمال انگلستان- وارد کردند.

Middle English (1100-1500)

 در اون زمان دوک نورمندی به انگلیس حمله میکنه و زبان فرانسه رو وارد زبان انگلیسی قدیم میکنه در قرن ۱۴ مجدد انگلیسی به زبان رسمی انگلیس تغییر پیدا میکنه اما کلی کلمه فرانسوی اینجا وارد زبان انگلیسی شده بود! و دقیقا همون قسمت میدل انگلیش هست اما میدل انگلیش هچنان فهمیدنش سخت هست.

انگلیسی مدرن!  (۱۵۰۰-۱۸۰۰)

در زمان‌های آخر میدل انگلیش یک سری اتفاقات برای تلفظ کلمات بوجود اومد و حرف‌‌های صدادار کوتاه و کوتاه‌تر شدن این اتفاق از زمان ۱۵۰۰ به بعد افتاده و کلمه‌های جدید هم وارد زبان شدن. یکی از دلایل وارد شدن کلمات جدید بوجود اومدن دستگاه‌های پرینت بود که باعث شد کلی کلمات جدید بوجود بیان کتاب‌ها ارزون‌‌تر شدن و در کنارش آدم‌های بیشتر هم یاد گرفتن که بخونن

در واقع چاپ شدن کتاب‌ها باعث شد که یک استانداردی درآموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد بوجود بیاد و در اون زمان بود که طرز نوشتن و حتی گرامرهای انگلیسی هم فیکس شد.

و از اونجایی که لندن شهری بود که بیشتر این پابلیش‌ها و چاپ کردن‌ها و دستگاه‌های چاپ وجود داشت، گویش لندنی گویش اصلی انگلیسی شد.

اولین دیکشنری زبان انگلیسی!

اولین دیکشنری زبان انگلیسی

در سال ۱۶۰۴ اولین دیکشنری رسمی انگلیسی چاپ شد در همین حال کلمات بیشتری نیز وارد زبان انگلیسی شد چون در اون زمان انقلاب صنعتی نیز رخ داده بود و همینطور فرمانروایی بریتانیا یک چهارم کره زمین رو گرفته بود باعث شد که کلمه‌های جدید از کشورهای دیگه وارد این زبان بشه و در سال‌های ۱۶۰۰ بود که به دلیل ورود انگلیسی‌ها به خاک آمریکا باعث شد که یک گویش جدیدی در انگلیسی بوجود بیاد.

ورود زبان انگلیسی در ایران

در ایران قاجاری، زبان انگلیسی و فرانسوی زبان‌های محبوب و مورد توجه است. در سال‌های گذشته به دلایل فراوانی شیوه و ساختار خط لاتین برای زبان فارسی با عنوان لاتین‌نویسی فارسی یا ا فینگلیش (فارسی + English) پیشنهاد شده‌است. اولین بیان‌کنندهٔ این ایده میرزا فتحعلی آخوندزاده بود که در صدر مشروطیت رساله‌ای نیز در این راستا نوشت، اما مورد استقبال قرار نگرفت.

منبع: www.ravaan.co

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ساسان

عالی بود؛ اینطور چیز نایابی رو نخونده بودم تا حالا

محمد

خیلی جالب بود
واقعا اینقدری که زبان انگلیسی خونده بودم به تاریخچش فکر نکرده بودم از اینطور مطالب بیشتر قرار بدید مرسی