شکایت در دیوان به چه صورت است و چگونه یک وکیل مناسب پیدا کنیم؟

دیوان عدالت اداری یکی از منحصر به فرد ترین مراجع قانونی است که سبب شده افراد و شهروندان بتوانند شکایات و نارضایتی های خود را از واحد های دولتی و نهادهای اداری و سایر موسسات عمومی اعمال نمایند. بر اساس قوانین دیوان شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف اداری آن را به صورت یک شکایت یا دادخواستی تنظیم نموده و به یکی از شعب دیوان تسلیم کنند. با توجه به اینکه تمام بررسی های موجود در دیوان به صورت غیر حضوری انجام می شود پس لازم است که یک درخواست پر محتوا و کاربردی داشته باشید تا بتواند توجه قضات این دیوان را به خود جلب نماید و بتوانید منظور خود را به درستی اعلام نمایید ایشان بتوانند بر اساس مدارک و مستندات شما رای درست و نهایی را صادر کنند.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم پیش از نوشتن دادخواست از مشاوره و یا نظر یکی از وکلای حرفه ای که در این زمینه اطلاعات و دانش کافی دارد بهره ببرید با ما همراه باشید تا به این موضوعات بپردازیم و شما را با نحوه شکایت در دیوان، یافتن یک وکیل مناسب، نحوه شکایت از نهادهای و واحدهای دولتی متفاوت مانند منابع طبیعی آموزش و پرورش و ناجا آشنا نماییم برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان با ما همراه باشید

شکایت در دیوان به چه صورت است؟

همانطور که عنوان شد شکایت در دیوان عدالت اداری تنها بر علیه کارمندان و واحدهای اداری و دولتی صورت می‌پذیرد و این شرایطی را برای ارباب رجوع و شهروندان فراهم نموده که در صورت مشاهده تخلف آن را به دیوان ارجاع دهند و همین امر سبب شده و تخلفات موسسات عمومی و اداری شده است.

 از آنجایی که قوانین دیوان عدالت اداری با سایر قوانین و سازمان ها و موسسات متفاوت است و بر اساس اختیاراتی که از طرف قوه قضاییه دریافت نموده چنانچه پس از تحقیقات لازم و بررسی مدارک و مستندات دریابد که موسسه مذکور یا نهاد دولتی تخلفی را انجام داده و این تخلفات بر خلاف قوانین خود نهاد صورت گرفته مجاز است، حکم نهایی را صادر و آن را برای اجرای احکام دیوان عدالت اداری ارسال می نماید.

 این بخش نیز موظف است در مدت زمان ۳۰ روزه موسسه متخلف را در جریان گذاشته و پیگیر اجرای حکم دیوان شود. چنانچه موسسه مذکور از اجرای حقوق سرباز زند و آن را انجام ندهد بخش اجرای احکام موظف است تمامی گزارشات را به دیوان عدالت ارسال نماید تا به طرق دیگر با متخلفان برخورد شود

 همانطور که عنوان شد شکایت در دیوان به صورت غیر حضوری امکان پذیر است و برای انجام شکایت لازم است به سامانه ‌ساجد کنید و بر اساس نکات مندرج در آن سایت خود را ثبت نمایید. البته توجه داشته باشید  در سامانه ساجد بخش های متفاوتی برای شکایات مختلف وجود دارد که مراجعه برای آن که با مراجعه به هر یک از این بخش ها می توانید شکایت را از نهاد مذکور انجام دهید.

 این نکته مهم را در نظر داشته باشید که برای ورود به سامانه ساجد ابتدا باید احراز هویت را از طریق سامانه ثنا انجام دهید و با دریافت رمز عبور از ان سامانه وارد مرحله بعدی شوید و پس از ورود به سامانه ساجد و وارد کردن گذر واژه ورود شکایت برای شما فراهم می شود لازم به ذکر است که بدانید طرح هر شکایت دارای هزینه هایی هست که برای ثبت درخواست باید هزینه ها را پرداخت نمایید.

چگونه یک وکیل مناسب پیدا کنیم؟

پس از آشنایی با اداری و هدف از تاسیس این قوه بدانید که برای نوشتن دادخواست و شکایات در این دیوان لازم است که حتما از مشاوره و تجربه یک وکیل حاضر و حرفه ای بهره ببرید چرا که  شکایات دیوان باید بر اساس قوانین و مقررات دیوان و موسسه و نهاد متخلف تهیه و تنظیم شود.  از آنجایی که شهروندان اطلاع چندانی از قوانین و مقررات سازمان های مختلف ندارند پس باید از دانش و اطلاعات وکلا استفاده کنند همچنین چنانچه آشنایی جزئی با قوانین و مقررات نهاد متخلف داشته باشند  باز هم قادر به تنظیم دادخواست درست ندارند چرا که آشنایی با قوانین و مقررات دیوان ندارند.

 از آنجایی که قانون دیوان با تمامی قوانین کشوری متفاوت از نمی توان به دانش دانش سطحی خود اکتفا کرد می‌کنیم پیش از تنظیم دادخواست حتماً یک جلسه مشاوره با وکیل داشته باشید اما چطور یک وکیل مناسب پیدا کنیم جواب بسیار ساده از می توانید با یک سرچ کوتاه در اینترنت و خواندن سابقه وکالت آنها مورد مناسبی را انتخاب کنید البته ما هم راه ساده تری را در اختیار شما قرار می دهیم با مراجعه به گروه وکلای پایتخت می توانید از مزیت انتخاب وکیل در این موسسه بهره ببرید. تیم حرفه ای گروه وکلای پایتخت  با بهر مندی از نیروی حرفه ای و باتجربه شرایطی را فراهم می کند که بتوانید از توانایی بهترین وکلا نهایت استفاده را ببرید.

شکایت از منابع طبیعی در دیوان عدالت اداری

همانطور که عنوان شد ممکن است برخی نهاد های قانونی بر اساس قواعد و مقررات خود اقداماتی را انجام می دهند که  از نظر قانون دیوان تخلف به حساب آید و به ضرر ارباب رجوع و سایر شهروندان باشد به همین دلیل افراد می‌ توانند با تهیه و تنظیم یک دادخواست و درج تخلف مذکور در آن و ارسال آن به دیوان عدالت اداری با این اقدام برخورد نمایند.

 یکی از نهاد های دولتی که در سال های اخیر تخلفات زیادی در آن صورت گرفته، سازمان منابع طبیعی است که در برخی موارد بر اساس قوانین و خود زمین‌ ها اراضی را از تملک صاحبان خود پس گرفته و تحت عنوان اراضی ملی از آنها نام برده است.

 این در حالی است که مالک زمین بر اساس اسناد و مدارک موجود می ‌تواند ثابت کند که ملک در تملک وی قرار دارد. در این شرایط می ‌تواند بر اساس مدارک و مستندات خود درخواستی را مبنی بر بازپس گرفتن زمین تهیه و تنظیم کند و آن را به دیوان عدالت ارسال نماید البته توجه داشته باشید با وجود تفاوت هایی که مابین قوانین و مقررات سازمان منابع طبیعی و قوانین دیوان عدالت اداری وجود دارد پیشنهاد می کنیم برای تنظیم دادخواست از تجربه و دانش وکیل متخصص دیوان عدالت اداری استفاده بهره ببرید چرا که ایشان با علم به قوانین سازمان های متفاوت می تواند دادخواست شما را به گونه‌ای تنظیم کند که احتمال موفقیت و برد شما چندین برابر شود.

 

شکایت علیه سازمان تامین اجتماعی

نحوه شکایات علیه سازمان تأمین اجتماعی، در دیوان عدالت اداری به دو صورت است:

۱ شکایاتی که افراد بیمه شده و سایر اشخاص ذی نفع از تصمیمات و اقدامات این سازمان طرح می نمایند .

۲ درخواست ابطال بخشنامه ها و آئین نامه های این سازمان که به ادعای اشخاص حقیقی و حقوقی، برخلاف قانون یا شرع یا خارج از حدود اختیارات و صلاحیت سازمان تدوین می گردد.

دسته اول دعاوی مطروحه در دیوان عدالت اداری، در شعب دیوان مورد رسیدگی قرار می گیرد  و در صورتی که بین شعب در برداشت و تفسیر قوانین اختلاف حاصلش آراء متناقضی از شعب دیوان صادر شود ، برابر بند ۲ ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آر ا دادرسی دیوان عدالت اداری در هیئت عمومی مطرح می گردد و رأی وحدت رویه صار می شود.

دسته دوم دعاوی درخواست ابطال بخشنامه ها و آیین نامه های این سازمان مستقیما در هیئت عمومی دیوان مطرح می شود.

جهت شکایت و اعتراض نسبت به سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری باید ابتدا  فرم دادخواست مخصوص دیوان عدالت اداری توسط متقاضی یا وکیل قانونی وی  تکمیل نموده اقدام به طرح شکایت و بیان اعتراض نماید.

به دلیل تخصصی بودن تنظیم دادخواست مربوطه می بایست قبل از هرگونه اقدامی از طریق یک وکیل مجرب و آگاه و مسلط به قوانین و مقررات مربوط این قبیل اقدامات انجام گیرد.

با انتخاب وکیل تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری مجرب و مسلط به قوانین و مقررات حقوقی و مربوطه می توان به هدف مورد نظر و دلخواه رسید.

شکایت از آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری

یکی دیگر از ارگان هایی که در سال‌ های اخیر شکایت زیادی از آن به دیوان عدالت اداری ارسال شده آموزش و پرورش است  که معمولاً این شکایات یا از طرف معلمین و کارمندان صورت می گیرد و یا از طرف اولیا و دانش آموزان است که همگی آنها با هدف ضایع شدن حق و حقوقی شکایت کرده و  دادخواست خود را مبنی بر شکایت از وزارت آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری ارسال می نمایند.

 اگر این شکایت از طرف کارمندان و معلمین باشد بدون شک موضوع آن مربوط به ضایع شدن حقیقت عدم دریافت حقوق و مزایای تعیین شده در قرارداد آنها می باشد، از طرف دانش‌آموزان شکایاتی بر علیه آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری ارسال شود که متن آن می ‌تواند شامل هر گونه شکایتی باشد گاهی ممکن است حقی از یک دانش‌آموز ضایع یا امتیازی از وی گرفته شده باشد که در هر حالت سبب ارسال دادخواست به دیوان گشته است.

 توصیه می کنیم پیش از تهیه و تنظیم دادخواست و ارسال آن به دیوان عدالت اداری حتما با یک وکیل حرفه ای و کاربلد مشورت کنید تا از ضایع شدن حق خود مطمئن شوید و گاهی ممکن است برخی سازمان‌ها و نهادهای دولتی بر اساس قواعد و قوانین خاص خود اقداماتی را انجام دهند که از نظر شهروندان و ارباب رجوع ها یا کارمندان این اقدامات غیرقانونی وقت خلاف حساب شود این اقدامات ممکن است در بند یا ماده‌ای از قرارداد آنها ذکر نشده باشد پس توجه داشته باشید که پیش از شکایت و دادخواست حتماً موضوع آن را با یک مشاور یا وکیل در میان بگذارید تا از موفقیت در اقدام معنی شوید.

 چنانچه از موارد فوق اطمینان حاصل کردید نیاز به پیوست کردن مدارک و مستندات به دادخواست خود دارید در این حالت نیز بهره مندی از حضور یک وکیل می تواند نقش زیادی در پیروزی شما داشته باشد، وی می‌تواند با به‌کارگیری ماده و تبصره های موجود در قانون دیوان و همچنین قانون سازمان آموزش و پرورش رای دیوان را به سود شما تمام کند تنها لازم است بر اساس مدارک مندرج و متن کامل شکایت، دادخواست قوی را تهیه و ارسال نماید.

شکایت از ناجا در دیوان عدالت اداری

یکی از عجیب ترین شکایات و درخواست هایی که به دیوان عدالت اداری ارسال می شود شکایت از پلیس ناجا است. بدون شک با شنیدن نام ناجا و پلیس حس قانون مندی در ذهن  شهروندان نقش می بندد اما اینکه به دلایل خاص شهروندان و برخی ارباب رجوع ها شکایاتی را برعلیه این اساس زمان تهیه و تنظیم کند که کمی عجیب است.

 همانطور که عنوان شد هر ارگان و سازمانی قوانین خاص خود را دارد و برخی مواقع ممکن است به دلیل به دلایل مختلف بر خلاف قوانین خود اقداماتی را انجام دهند که سبب ضایع شدن حق برخی شهروندان شود. در چنین حالتی افراد می‌توانند شکایات خود را در رابطه با انواع تخلفات ناجا طی یک دادخواست تهیه و تنظیم آن را به دیوان عدالت اداری ارسال نمایند.

ممکن است در برخی موارد شاهد جریمه های بدون مدرک باشیم و یا برخورد نامناسب کارمندان ناجا با شهروندان و همچنین برخی مدارک یا سهل انگاری در زمان ماموریت و غیره همگی سبب شود که حقی از از شهروندان ضایع گردد در چنین حالتی می توانید با بهره مندی از دانش یک وکیل کاربلد و حرفه ای قرص قوی را تنظیم نمایید و با ارسال آن به دیوان حق خود را مطالبه کنید

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها