چگونه در جمع بدون استرس صحبت کنیم؟

به طور معمول همه شما تا به حال در موقعیتی قرار گرفته اید که به اختیار خود یا اجبار برای چندین نفر سخنرانی کنید؛ در این مواقع ۹۰ درصد افراد دچار حالت گلوسو فوبیا یا ترس از سخنوری می شوند، این حالت که با استرس فراوانی همراه بوده می‌تواند به راحتی سخنرانی شما را خراب کند.

 در این مقاله قصد داریم چگونه صحبت کردن در جمع بدون استرس و راه های آن را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید یک سخنرانی عالی در جمع های مختلف کاری و … را تجربه کنید. اگر دوست دارید در جمع بدون استرس صحبت کنید و دیگر مهارت های فن بیان را نیز یاد بگیرید می توانید از دوره گویندگی استاد بیژن رافعی در وبسایت گوینده شو استفاده کنید.

قابل ذکر است که ترس از صحبت کردن در جمع های مختلف یک امر بسیار طبیعی می باشد و مقدار زیادی از این استرس و ترس به دلیل انتظارات غیر ممکنی است که فرد از خود دارد.

 اصلی ترین دلایل استرس هنگام صحبت کردن

 داشتن استرس هنگام صحبت کردن در جمع ها می تواند دلایل مختلف و زیادی داشته باشد که در ادامه تمام آن ها را بیان کرده و توضیح خواهیم داد.

۱‌. حضور فعال نداشتن در جوامع: بسیاری از افراد جامعه هستند که در ارتباط برقرار کردن با دیگران بسیار ضعیف اند، به همین دلیل هنگام سخنوری دچار استرس و ترس زیادی می‌ شوند. به این افراد پیشنهاد می کنیم که دایره ارتباطی خود را بیش تر کنند و در جمع های مختلف به صورت بلند و کاملا رسا صحبت کنند. موفق ترین افراد در سخنرانی کسانی هستند که در جمع های مختلف شرکت کرده و برای اطرافیان خود صحبت می کنند؛ قابل ذکر است حرف زدن در جمع های شلوغ به شما کمک می کند که استرس خود را رها کرده و با اعتماد به نفس بالا صحبت کنید.

  1. منفی گرایی: منفی گرایی می تواند پیامد های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد، بنابراین هنگام سخنوری نباید نسبت به این قضیه بی توجه باشید. افرادی که هنگام سخنوری یا انجام کار های دیگر همیشه بد ترین حالت های ممکن را در نظر می‌ گیرند و تصور دارند که همه چیز خراب می‌ شود، دچار استرس فراوانی هنگام صحبت کردن می شود و همین استرس دلیل اصلی موفق نشدن آن ها می باشد. پس همیشه سعی کنید مثبت گرا باشید و نیمه پر لیوان را در نظر بگیرید.

۳‌. برقراری رابطه های ضعیف: یکی از اصلی‌ ترین مواردی که باعث خراب شدن یک سخنرانی می‌ شود نبود اعتماد به نفس کافی می باشد؛ در چنین شرایطی برقرار کردن رابطه های دوستانه بسیار قوی می تواند اعتماد به نفس را به طور کاملاً چشم گیری افزایش دهد.

 راه های کاهش استرس هنگام صحبت کردن

راه های ساده بسیار زیادی هستند که با استفاده از آن ها می توانید استرس خود را چه برای صحبت کردن در جمع های کوچک و چه برای سخنرانی های بزرگ کاهش دهید. این راه ها عبارتند از:

  1. یک شروع محکم و قاطع: فرقی ندارد که شما برای چه کسانی و در چه مکان هایی سخنرانی می‌ کنید، در هر حالت باید حرف های خود را با قدرت و به طور قاطعانه شروع کرده و به صورت کاملاً رسا و با صدای بلند صحبت کنید. آهسته حرف زدن در ابتدای سخنرانی یک اشتباه بسیار بزرگ می باشد‌؛ پس همیشه سعی کنید از همان ابتدای سخنرانی با صدای رسا، بلند و اعتماد به نفس کامل صحبت کنید تا نتیجه کار یک سخنرانی موفق باشد.

۲. ورزش کردن: در نظر داشته باشید که قبل از هر سخنرانی بدن شما باید از نظر جسمی و ذهنی در آرامش کامل قرار گیرد. به همین دلیل برای کاهش اضطراب و استرس، علاوه بر استراحت کافی و تغذیه مناسب باید یک روتین ورزشی منظم را نیز در نظر بگیرید. ورزش به افزایش اعتماد به نفس و آرامش ذهنی و جسمی شما کمک بسیار زیادی می کند. پیشنهاد ما به شما انجام یوگا و مدیتیشن می باشد.

  1. فن بیان: قابل ذکر است فن بیان در یک سخنرانی از اهمیت فراوانی برخوردار بوده، بنابراین بهتر است برای بهبود فن بیان خود از صحبت کردن در جمع های کوچک شروع کنید.
  2. جنگیدن با کم رویی: برای مقابله با استرس بهتر است در قدم اول کم رویی را به طور کامل کنار بگذارید و با آن مقابله کنید. اغلب افراد از پوشیدن لباس های متفاوت و آواز خواندن با صدای بلند دوری می کنند، زیرا با انجام کار های این چنینی خجالت زده می شوند، بنابراین برای مقابله با کم رویی به دنبال انجام این کار ها بروید.

 سخن پایانی

 اگر با انجام این راهکار ها متوجه شدید که نمی توانید با استرس هنگام سخنرانی مقابله کنید و آن را کنترل کنید، ما به شما گذراندن دوره فن بیان را در سایت گوینده شو پیشنهاد می کنیم. وبسایت های زیادی دوره ی گویندگی و فن بیان را ارائه می دهند، مانند گوینده شو، بیشتراز یک و رویای صدا که پیشنهاد ما به شما وب سایت گوینده شو می باشد. این دوره با آموزش های تخصصی و اصولی می تواند شما را به یک سخنور حرفه‌ ای در جمع های مختلف تبدیل کند. شما عزیزان می توانید برای گذراندن این دوره فوق العاده از طریق سایت گوینده شو با نشانی https://www.gouyandesho.ir/  اقدام کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها