آموزش جامع و کاربردی تشخیص زعفران از گلرنگ

تشخیص زعفران از گلرنگ یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که همه‌ی افراد باید آن را یاد بگیرند تا سلامتی خود را به خطر نیاندازند. امروزه متاسفانه ، افراد متقلب از راه ها و روش های بسیار زیادی در زمینه خرید و فروش زعفران تقلب می کنند و گیاه گلرنگ از آن دسته از گیاهانی است که افراد متقلب و سود جو از آن به عنوان زعفران اصل استفاده کرده و در سطح بازار به فروش می رسانند.

به همین دلیل ما تصمیم بر این گرفته ایم که ابتدا شما را با گیاه گلرنگ و خواص آن آشنا کنیم و سپس راه های تشخیص زعفران از گلرنگ را نیز به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

گیاه گلرنگ چیست؟

گیاه گلرنگ

چقدر با گیاه گلرنگ اشنا هستید؟‌ آیا از خواص آن باخبر هستید؟

در خصوص گیاه گلرنگ می شود گفت که، گیاه گلرنگ یک نوع گلی است که معمولا ارتفاع آن به ۶۵ سانتی متر می رسد و دارای برگ های پهن است. گلبرگ های این گل، زرد رنگ و کمی مایل به رنگ قرمز است و میوه ای به رنگ سفید و تقریبا شبیه فندوق دارد.

در اکثر کشور ها گیاه گلرنگ کاشته می شود و در کشور ایران هم در استان هایی مانند ، استان سیستان و بلوچستان ، استان کرمان و استان خراسان بیشتر یافت می شود. از گذشته های دور گفته می شود که کشت گیاه گلرنگ از کشور عربستان آغاز شده و در مدت زمان ، کشت آن در کشور های دیگر هم رواج پیدا کرده است.

خواص گیاه گلرنگ و کاربرد آن

گیاه گلرنگ کاربرد بسیار زیادی دارد که اکثر افرا‌د به دلیل خواص زیاد آن که در ادامه گفته می شود، از گلرنگ در صنعت داروسازی، آشپزی، رنگرزی استفاده بسیاری می‌کنند.

 

خواص گلرنگ

گلرنگ گیاهی با طبیعت گرم و خشک است که دارای خواص بسیاری است:

  • گلرنگ گیاهی ضد التهاب است که شما می توانید با استفاده از جوشانده و یا روغن گلرنگ از آن برای درمان التهاب استفاده کنید.

  • خاصیت ضد سرطانی گیاه گلرنگ زبان زد است و در درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می‌شود.

  • گلرنگ باعث بهبود جریان خون و رقیق شدن خون می‌شود.

  • در درمان عفونت‌های زنانه گلرنگ بسیار موثر بوده و به خانم های عزیز استفاده از آن حتما پیشنهاد می‌شود.

  • گیاه گلرنگ حتی در درمان ناباروری هم بسیار مفید و موثر بوده که بهتر است زیر نظر پزشک از آن استفاده کنید.

  • گلرنگ ضد نفخ بوده و از زمان‌های گذشته استفاده از گلرنگ برای درمان نفخ توصیه شده است.

تشخیص زعفران از گلرنگ

معمولا بسیاری افرادی که قصد خرید زعفران سوپر نگین صادراتی یا سایز مدل ها را را دارند، هنگامی که در بازار با قیمت های نا متعارف و ارزان روبرو می‌شوند باید به کیفیت زعفران شک کنند و طبق مواردی که در ادامه می‌گوییم زعفران را آزمایش کنند.

تشخیص زعفران از گلرنگ

در خصوص تشخیص زعفران از گلرنگ باید بگوییم، افراد سودجو گیاه گلرنگ را رنگ می‌کنند (با استفاده از رنگ مصنوعی زعفران) و با مقداری از زعفران اصل قاطی کرده و وزن آن را بالا می برند. در مقایسه با زعفران گیاه گلبرگ عطر و طعم زعفران اصل را ندارد. راه های بسیاری برای تشخیص زعفران از گلرنگ وجود دارد که می خواهیم با هم آن ها را بررسی کنیم.

 

۱)چشیدن زعفران 

یکی از راه های تشخیص زعفران از گلرنگ چشیدن زعفران است. مزه زعفران اصل بسیار تلخ بوده و به هیچ عنوان نباید مزه ی دیگری مانند مزه شیرین داشته باشد که در این صورت متوجه تقلبی بودن زعفران می شویم که از مواد دیگری مانند گیاه گلرنگ استفاده شده است.تفاوت گیاه گلرنگ و زعفران

۲)تشخیص زعفران از گلرنگ از طریق ظاهر کلاله

برای شما هم پیش آمده است که بخواهید کلاله های زعفران را از نزدیک نگاه کنید و از زیبایی آن ها لذت ببرید اما اگر با دقت بیشتری به این کلاله های زعفران نگاه کنید متوجه می شوید که رشته‌ ها و کلاله های  زعفران اصل شیپوری شکل هستند که این موضوع یکی از مهم ترین موارد تشخیص زعفران از گلرنگ به شمار می رود.

 

۳)تشخیص زعفران از گلرنگ از طریق رنگ آن 

رنگ زعفران اصل قرمز تیره یا همان زرشکی است که بسیاری از افراد در هنگام خرید زعفران اصل برندهای معتبر مثل ماه چـین با دیدن رنگ تیره آن می گویند که تقلبی است. اما اینطور نیست رنگ تیره زعفران نشان دهنده اصل بودن آن زعفران است.

رنگ گلرنگ برخلاف زعفران قرمز روشن و ترکیبی از رنگ زرد در پایین رشته های گلرنگ است که در زمان خرید زعفران سرگل باید دقت بیشتری داشته باشید ، چون انتهای کلاله های زعفران سرگل هم مانند گیاه گلرنگ گاها دارای رنگ زرد می باشند.

 

۴) زعفران اصل عطر و طعم تندی دارد

زعفران اصل عطر و طعم بسیار تندی دارد ، به این صورت که اگر در ظرف زعفران تازه چیده شده را باز کنید بوی تند آن به مشامتان می خورد با این اختلاف که گیاه گلرنگ به هیچ عنوان عطر تند و خوب زعفران را ندارد و از این طریق به راحتی می توانید زعفران تقلبی را تشخیص دهید

یک نکته ای که باید گفته شود این است که زعفرانی که چند سال از چیده شده آن بگذرد عطر و بوی ضعیفی دارد و به سختی قابل تشخیص است که بهتر است در این مواقع از روش های دیگر تشخیص زعفران از گلرنگ را امتجان کنید.

۵) زمان و سرعت رنگ دهی زعفران اصل

یکی دیگر از راه های تشخیص زعفران از گلرنگ سرعت رنگ دهی زعفران است. زعفران اصل سرعت رنگ دهی پایینی دارد. به این صورت که اگر زعفرانی را از فروشگاهی برای اولین بار تهیه کردید و در حین دم کردن آن متوجه شدید که در چند ثانیه اول شروع به رنگ دهی کرد اطمینان پیدا کنید که آن زعفران تقلبی است.

زعفران اصل حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا به رنگ دهی کامل خود برسد و زمانی که در در عرض زمان کمی مانند چند دقیقه شروع به رنگ دهی کرد می توانید متوجه تقلبی بودن زعفران خریداری شده شوید.

 

سایر روش های تقلب در زعفران

تقلب در زعفران با گوشت خشک شده گاو 

یکی دیگر از روش های تقلب در زعفران گوشت خشک شده گاو است که امروزه بسیار هم رایج شده  و برای بسیاری از افراد هم قتبل نشخیص نیست. اگر گوشت زا خشک کنیم متوجه می شویم که گوشت گاو پس از خشک شدن بسیار شبیه زعفران می شود و به سختی قایل تشخیص است.

گوشت گاو چگالی کمی دارد و قیمت بسیار کم آن هم باعث می شود که سود آن چند برابر شود.

تقلب در زعفران با پوشال ذرت

بعلاوه مواردی که در قسمت های قبل گفته شد متاسفانه امروزه افراد سود جو از پوشال ذرت هم در تقلب در زعفران استفاده می کنند به این صورت که آنان پوشال ذرت را که بسیار شبیه کلاله های زعفران است را رنگ کرده و به جای زعفران اصلی به فروش می رسانند.

سخن پایانی

همان طور که می بینید ، راه های بسیار زیادی برای تقلب در زعفران اصل وجود دارد که امروزه متاسفانه سود جویان در بازار فروش زعفران بسیار سو استفاده می کنند. پس به همین دلیل است که بر دقت در خرید زعفران اصل از فروشگاه های معتبر و شناخته شده در سطح بازا و یا فروشگاه های آنلاین بسیار تاکید می کنیم.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها