معرفی چند نمونه از بهترین جاذبه های گردشگری شمال ایران

شمال کشور ایران یکی از مقاصد پرطرف‌دار مسافرین خارجی و داخلی است که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. زیبایی بی حد و مرز شمال کشور ایران و تنوع بی‌نظیر جاذبه‌های دیدنی طبیعی و تاریخی آن، یکی از دلایل اصلی و مهم محبوبیت این منطقه است. شمال ایران به‌طورکلی در سه بخش استان گیلان، مازندران و گلستان تقسیم شده است که هرکدام از این سه منطقه پر از دیدنی‌های خارق‌العاده و جذاب هستند. اگرچه نمی‌توانیم تمامی دیدنی‌ها و جاذبه های گردشگری شمال را در این مقاله به شما عزیزان معرفی کنیم، اما امروز قصد داریم تا شما را با معروف‌ترین و بهترین جاذبه‌های این منطقه از کشور آشنا کنیم.

جاذبه های گردشگری شمال در هم اقلیم

آشنایی با شمال کشور ایران

شمال ایران از غرب آن گرفته تا شرق آن پر است از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی، این منطقه مقصد همیشگی بسیاری از افراد است، بنابراین باید بگوییم خوشا به حال آن‌هایی که دوست و اقوامشان در شمال ساکن هستند و یا ویلا دارند! اغلب افراد تمایل دارند وقتی عازم سفر به سمت شمال کشور می‌شوند از جاذبه‌های جدید و جذابی دیدن کنند که تا به ‌حال تجربه بازدید از آن را نداشته‌اند. زیاد بودن گزینه‌های انتخاب واقعاً کار را برای طبیعت گران و مسافران سخت می‌کند بنابراین تنها چاره این است که برای دیدن تمام جاذبه‌های گردشگری برنامه‌ریزی کنید و هر بار که به این منطقه خوش و آب هوا می‌روید از چند جاذبه دیدن کنید. در ادامه قصد داریم تا شما را با چند نمونه از بهترین و معروف‌ترین جاذبه‌ها در گیلان، مازندران و گلستان آشنا کنیم.

پرطرف‌دارترین جاذبه های گردشگری شمال در گیلان

استان گیلان غربی‌ترین قسمت شمال است که از نظر گویش و زبان، فرهنگ و غذا با دو استان مازندران و گلستان کمی متفاوت است؛ یکی از دلایل اصلی شباهت زیاد مازندران و گلستان این است که قبل از سال ۷۶ این دو یک استان واحد را تشکیل می‌دادند. یکی از جاذبه‌های معروف استان گیلان روستای بارانی و پلکانی ماسوله است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. حال و هوای این روستا و معماری پلکانی آن بسیار منحصربه‌فرد است و حیاط هر همسایه در واقع پشت‌بام همسایه طبقه پایین‌تر است. برای رفتن به این روستا باید از فومن بگذرید و از جاده مه‌آلود ماسوله که خود سرشار از زیبایی است عبور کنید.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی استان گیلان، قلعه‌رودخان است، این منطقه کوهستانی دارای هزاران پله است و  در بین جنگل انبوهی بنا شده و قدمت آن به دوره ساسـانیان بازمی‌گردد. درگذشته از این قلعه برای اقامت سربازان و دفاع از منطقه استفاده می‌شد. از دیگر جاذبه های گردشگری شمال در استان گیلان می‌توان به آبشارهای متنوع گیلان نظیر ویسادار، لاتون و… روستای سوباتان، سرزمین تالش، جنگل فندقلو، ماسال، جاده اسالم، ییلاق اولسبلنگاه، شهرداری رشت، مرکز تفریحی آزاد انزلی، آکواریوم و تالاب زیبای نیلوفر انزلی، شیطان کوه لاهیجان و موزه چای و تله‌کابین و شهربازی لاهیجان اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری شمال در هم اقلیم

پرطرف‌دارترین جاذبه های گردشگری شمال در مازندران

جای‌جای استان مازندران پر از دیدنی‌هایی است که شاید اسم آنها حتی به گوشتان نخورده باشد. تنوع جاذبه‌های این استان به ‌قدری بالاست که نمی‌توان تمامی آنها را در این مقاله گنجاند، اما از معروف‌ترین جاذبه گردشگری شمال در استان مازندران می‌توان به متل قو اشاره کرد که نام متلی در سلمان شهر مازندران است و در بین تهرانی‌ها طرف‌داران زیادی دارد. این منطقه در حال حاضر انتخاب اول بسیاری از گردشگران است و از جاده چالوس باید به آن رسید. در این متل هر امکانات رفاهی و تفریحی نظیر پاراسل، شاتل، قایق‌سواری، جامپینگ و… برای مسافران محیا است.

آب گرم لاویج در نور مازندران، روستای برنت، آبشار اسکیلیم، کلاردشت و… از دیدنی‌هایی هستند که حتماً باید یکبار آنها را تجربه کنید. شما می‌توانید برای رزرو اقامتگاه با بهترین قیمت و کیفیت به وب‌سایت ما مراجعه نمایید.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شمال در استان مازندران که دوستداران طبیعت را به خود جذب می‌کند، دهکده ییلاقی فیلبند است که به اقیانوس ابر هم مشهور است. هوای این منطقه خنک است و زمستان‌های سرد و برفی دارد. جاده اصلی فیلبند از هراز است و مسافرین باید ۲۰ کیلومتر مانده به آمل وارد جاده فرعی فیلبند شوند. توصیه می‌کنیم در اواخر بهار تا تابستان حتماً از این روستای بی‌نظیر دیدن کنید تا شگفت‌زده شوید.

 نمک‌آبرود هم از جاذبه‌های پرطرف‌داری است که سالانه افراد زیادی به ‌قصد  تفریح به آن سفر می‌کنند. این شهرک پر از ویلاهای اقامتی و امکاناتت تفریحی است که می‌توان به سورتمه، پل معلق، زیپ‌لاین و تله‌کابین در آن اشاره کرد. رامسر نیز یکی دیگر از شهرهای استان مازندران است که دارای امکانات تفریحی است، ویژگی منحصر به ‌فرد رامسر این است که فاصله دریا تا جنگل آن بسیار کم و در حد یک خیابان باریک است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این منطقه در اولین فرصت دیدن کنید.

آشنایی با متل قو در هم اقلیم

پرطرف‌دارترین جاذبه های گردشگری گلستان

استان گلستان که به مهد آبشارهای ایران نیز معروف است دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی از جمله آبشار تمام خزه‌ای کبود وال واقع در علی‌آبادکتول، دریاچه سد زرین گل، آبشار شیرآباد و باران کوه است. اکثر ساکنین گلستان را ترکمن‌ها تشکیل داده‌اند، البته در بخش‌های جنوبی استان گلستان بومی‌های منطقه نیز حضور دارند. گورستان و زیارتگاه خالد نبی یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی در استان گلستان است که پر از داستان‌های تاریخی و شبه افسانه‌ای است. کوهستان بکر و سرسبز این منطقه در کنار زیارتگاه خالد پیامبر و سنگ قبرهای عجیب یک دیدنی متمایز و شگفت‌انگیز را به وجود آورده است. گنبدکاووس و برج گنبد قابوس نیز یکی دیگر از دیدنی‌های تاریخی استان گلستان هستند که در دوران خاندان آل زیار به وجود آمده‌اند.

مرکز استان گلستان شهر گرگان است، از جاهای دیدنی گرگان می‌توان به پارک جنگلی ناهارخوران، روستای زیارت، کاخ‌موزه گرگان که در دوران پهلوی ساخته شده است، اشاره کرد.

سخن آخر

بدون شک جاذبه های گردشگری شمال به این مناطق معرفی شده محدود نمی‌شود و روستاهای دورافتاده‌، آبشارها، دریاچه‌ها، پارک‌های جنگلی، آثار تاریخی فراوانی در این منطقه وجود دارند. ما سعی کردیم شما را با معروف‌ترین جاذبه‌ها آشنا کنیم. شما می‌توانید پس از برنامه‌ریزی برای دیدن این مناطق زیبا به جست‌وجوی مناطق بیشتر و جدیدتر در مجله گردشگری هم اقلیم بپردازید و از سفر در شمال کشور نهایت لذت را ببرید. شما عزیزان می‌توانید جاذبه‌های گردشگری جدید را با دیگران در هم اقلیم به اشتراک بگذارید و از تجربیات خود در سفر به شمال بگویید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها