تجهیزات دندانپزشکی چیست؟

وقتی از تجهیزات دندانپزشکی صحبت می کنیم، منظورمان ابزارآلاتی است که متخصصین دندانپزشکی برای معالجه بیماران خود از آن استفاده می کنند. اگر به مراکز دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، احتمالاً ده ها نمونه از تجهیزات دندانپزشکی را می بینید که هر کدام کاربرد خاصی در ترمیم و درمان مشکلات مربوط به دهان و دندان دارند.

مراکزی که تجهیزات بیشتری را در اختیار دارند، می توانند خدمات کامل تر و بی نقص تری را به بیماران ارائه نمایند؛ البته کیفیت تجهیزات دندانپزشکی نیز مهم است. به همین دلیل دندانپزشک ها، سعی می کنند بهترین تجهیزات را خریداری کنند.

اما تجهیزات دندانپزشکی یکی دو مورد نیست؛ این تجهیزات انواع مختلفی دارد که در ادامه با برخی از آن ها آشنا خواهید شد.

اینسترومنت دندانپزشکی

اینسترومنت دندانپزشکی، مجموعه ای از ابزارهای کاربردی است که دندانپزشک برای معاینه و جراحی لثه بیمار از آن استفاده می کند. پروب داس، پروب بیول، توربین دندانپزشکی، گودکننده، ایرموتور، کیورت و… همه جزئی از اینسترومنت دندانپزشکی اند و کاربرد ویژه ای در دندانپزشکی دارند. برای مثال، توربین دندانپزشکی، همان مته سریعی است که با استفاده از آن می توان به دندان ها فرم داده و پوسیدگی آن را برطرف کرد. و یا گودکننده که ابزاری دو سر است و دندانپزشک با آن عاج دندان های پوسیده را حذف می کند.

از کاربرد آینه دندانپزشکی چه می دانید؟

آینه دهانی یا آینه دندانپزشکی، از ابزارهای کاربردی در دندانپزشکی است که در چند شماره عرضه شده است. شماره ۴ و ۵ از آینه گرد، بیشترین استفاده را دارند. شماره ۲ از این آینه ها، زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که پزشک بخواهد روی دندان های عقبی کار کند و سد دندانی در مسیر او باشد.

اگر دقت کرده باشید، سر آینه دهانی گرد است و به گونه ای طراحی شده که امکان دید غیر مستقیم را برای دندانپزشک فراهم می کند. دید غیر مستقیم در جایی نیاز است که به سختی می توان آن را دید؛ مثلاً دندان های ماگزیلاری و سطوح زبانی. دندانپزشک، با استفاده از آینه، نور را به سطح مورد نظر می تاباند و همه چیز را بهتر می بیند. برخی فکر می کنند آینه دندانپزشکی، کاربرد چندانی ندارد و پزشک بدون آن هم می تواند بخش های مختلف از دهان بیمار را ببیند. اما آیا به این فکر می کنند که بدون آینه دهانی، دندانپزشک مجبور است خود را در وضعیت نامناسب قرار دهد و با تکرار حالت های نامناسب، دردهای مزمن کمر و گردن را تجربه کند؟

اگرچه نوری که بالای سر بیمار است، دهان را کاملاً روشن می کند و این امکان را به دندانپزشک می دهد که دندان ها را به خوبی معاینه کند، اما باز هم جاهایی در دهان است که به جز با آینه، نمی توان آن را دید. دندانپزشک، با استفاده از آینه دهانی، نور را به سمت این سطوح منعکس می نماید.

کاربرد دیگری که آینه دندانپزشکی دارد، عقب کشیدن بافت زبان و گونه است تا مزاحمتی در حین معالجه ایجاد نکنند و مانع از دید بهتر دندان ها نشوند؛ جالب است بدانید که آینه دندانپزشکی در حوزه مهندسی نیز کاربرد دارد. مهندسان با این آینه، گوشه و کنار فضاهای باریک را رصد می کنند.

ساکشن دندانپزشکی را بشناسیم

ساکشن دندانپزشکی، لوله ای است بلند که به دستگاه مکنده متصل شده و ترشحات موجود در دهان بیمار را خارج می کند. این ترشحات شامل بزاق بیمار است که با وجود آن، دندانپزشک نمی تواند به خوبی کار خود را انجام دهد.

ساکشن دندانپزشکی، شبیه به یک جارو برقی عمل می کند. ساکشن، به غیر از بزاق بیمار، خون و آب را نیز به بیرون از دهان بیمار منتقل می کند و دید بسیار خوبی به دندانپزشک می دهد.

نکته ای که باید بدانید درباره قدرت مکش انواع ساکشن دندانپزشکی است که با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. به عنوان مثال، برای انجام جراحی های عمیق دندان و جراحی لثه، از قوی ترین مدل دستگاه ساکشن استفاده می شود. این ساکشن ها، طراحی پیشرفته تری دارند و با قیمت بالاتر به فروش می رسند.

دریل دندانپزشکی، وسیله ای برای تراشیدن دندان

برخی تجهیزات دندانپزشکی، ترسناک اند؛ به عنوان مثال می توان به دریل دندانپزشکی اشاره کرد که شاید صدای آن را بارها و بارها در مطب دندانپزشکی شنیده باشید. دریل دندانپزشکی، نوعی دریل است که سرعت آن ۲۵۰ دور در دقیقه می باشد. با این سرعت، مسلماً آب داخل دهان بیمار می پاشد. پاشش آب دهان در زمان کار با دریل، مزیت مهمی دارد و آن ممانعت از آسیب دیدگی مینای دندان است.

اگرچه ظاهر دریل و صدایی که از آن به گوش می رسد، کمی ترسناک است اما هنگام استفاده از آن، بیمار احساس درد نخواهد داشت. با این حال، دندانپزشک قبل از شروع به کار از داروهای بی حسی استفاده خواهد کرد.

تزریق دارو به لثه با استفاده از سرنگ دندان

می دانیم که بسیاری از عملیات های دندانپزشکی از جمله جراحی و یا حتی موارد ساده تری نظیر کشیدن دندان، نیاز به بی حسی دارد. دندانپزشک، داروی بی حسی را با استفاده از سرنگ تزریق به دندان ها تزریق می کند. از مهم ترین تفاوت های سرنگ دندانپزشکی با سرنگ ساده، تفاوت در اندازه سوزن آن است؛ در واقع سوزن سرنگ دندانپزشکی، بلندتر است و دندانپزشک، با تسلط کامل، دارو را به نقطه مورد نظر تزریق خواهد کرد.

سرنگ دیگری که در دندانپزشکی کاربرد زیادی دارد، سرنگ آب و هوا است. این سرنگ ها در هنگام کار بر روی دندان، مورد استفاده قرار می گیرند.
و اما سرنگ مخصوص پاشیدن آب. این سرنگ ویژه دندانپزشکی، با پاشش آب، فضای دهان را از باقی مانده های ضایعات دندان تمیز خواهد کرد. پس از آن دندانپزشک، با استفاده از سرنگ هوا، محیط دندان را خشک می کند.

محافظت از دندان با استفاده از قالب دندانپزشکی

در دندانپزشکی، گاهی لازم است که از روکش یا محافظ دندان در فرایند درمان بیمار استفاده گردد. برای این کار، دندانپزشک، فرم دهان و دندان ها را مورد بررسی قرار داده و از آن ها قالب می گیرد.

اگر این قالب ها را از نزدیک دیده باشید، حتماً می دانید که مشابه فریم هستند؛ فریمی که توسط مواد نرم پوشیده شده و در نهایت در دهان بیمار قرار می گیرد. بیمار دقایقی دهان خود را می بندد و قالب دندانی آماده خواهد شد.

اسکیلر چیست؟

اسکیلر ابزاری است که از آن برای پاک کردن جرم ها و پلاک های دندان استفاده می شود. همانطور که می دانید بسیاری از بیماران، به جرم گیری دندان نیازمند هستند. دندانپزشک با استفاده از اسکیلر، جرم ها و پلاکی که بر روی دندان باقی مانده را به بهترین شکل ممکن پاک کرده و از بین می برد.

خرید تجهیزات دندانپزشکی در تهران

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی در تهران می توانید به وبسایت های آنلاین مانند تجهیزات دندانپزشکی دیدی دنت ، دندانت ، دندال مراجعه کنید و ابزار های دندانپزشکی خود را بصورت معتبر خریداری کنید . برای خرید در این فروشگاه ها می توانید بصورت حضوری نیز اقدام کنید .

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها