۷ فرق شمع دست ساز با صنعتی چیست؟

هنگام مراجعه به بازار برای خرید شمع اولین چیزی که به چشم می خورد تفاوت قیمت شمع پارافینی و شمع موم عسلی (یا سایر شمع های دست ساز) است. آیا فرق شمع دست ساز با صنعتی فقط در قیمت آن است؟ به راستی شمع دست ساز چه مزایایی نسبت به شمع پارافینی دارد؟

اگر شما کسی هستید که شمع زیاد استفاده می کنید باید فرق شمع دست ساز با صنعتی را بدانید. علت اینکه شمع های دست ساز گران تر هستند چیست؟ در ادامه دلایلی برای جایگزینی شمع دست ساز به جای شمع پارافینی تبیین خواهیم کرد. پس از ذکر این دلایل، شما فرق شمع دست ساز با صنعتی را متوجه خواهید شد.

مقایسه شمع دست ساز با شمع پارافینی

اگر شما دوست دار طبیعت هستید و میخواهید کمترین آسیب را به طبیعت بزنید، شمع دست ساز را به شما پیشنهاد می کنیم. شمع های پارافینی از نفت درست می شوند که در طبیعت تجزیه نمی شوند اما شمع های دست ساز مثل شمع موم عسلی از جنس طبیعت بوده و به راحتی تجزیه می شود.

 دود حاصل از سوختن شمع های پارافینی برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند مضر است، اما شمع دست ساز برای این افراد مناسب است. جالب است بدانید یون های منفی آزاد شده از این شمع ها هوا را پاکسازی می کنند، اما دوده حاصل از سوختن شمع های پارافینی بسیار مضر است.

شمع های دست ساز نه تنها به محیط زیست و انسان ها آسیب نمی‌زنند، بلکه بسیار مفید هستند. این شمع ها دستخوش تغییرات شیمیایی نشده اند و به راحتی تجزیه شده و جزئی از محیط زیست می شوند. از سوختن شمع های پارافینی سمی بسیار مضر تولید می شود که سلامتی شما را به مخاطره می اندازد. برای درک بهتر این سم مضر و آثار آن به این مثال توجه کنید.

برای تبدیل لجن سیاه به سفید ماده ای سرطان زا به نام آکرولین به آن اضافه می شود که در حین انجام این فرایند، دیاکسین که ماده ای سمی است تولید می شود. تصور کنید از سوختن شمع های پارافینی چنین سمی آزاد می شود. بدون شک پس از دانستن این مطلب باید استفاده از این شمع ها را به حداقل برسانید و شمع های طبیعی را جایگزین کنید.

تفاوت شمع دست ساز با صنعتی

چرا شمع دست ساز از شمع پارافینی بهتر است؟

گرما و نوری که توسط شمع دست ساز ایجاد می شود منحصر به فرد است. این نور چیزی از جنس نور خورشید است که زیبایی آن را مضاعف می کند. علاوه بر آن هنگام سوختن، بوی مطبوع عسل در محیط پخش می شود که برای تنفس مفید است. از آن طرف گرما و نور شمع های پارافینی در حد معمول است. این شمع ها با وجود رنگ و اسانسی که دارند، هنگام سوختن بوی نامطبوعی ایجاد می کنند. سوختن آنها علاوه بر بوی بد، آلودگی هم ایجاد می کند.

معمولا محصولات طبیعی و اصل به علت کمیاب بودن قیمت بالایی دارند. موم زنبور عسل نیز از این قضیه مستثنا نیست. این محصول توسط زنبور عسل ساخته می شود و کاملا طبیعی است اما مقدار آن بسیار کم است. تقریبا به ازای تولید هر ۲.۷ کیلو عسل، ۴۵۰ گرم موم تولید می شود. با این تفاسیر میزان موم برداشتی در سال نسبت به تقاضا، بسیار کم است. به همین دلیل وجود موم های تقلبی که بخش اعظم آن را پارافین تشکیل می دهد در بازار زیاد شده است.

شمع های پارافینی دقیقا نقطه‌ی مقابل شمع های دست ساز هستند. این شمع ها با قیمت مناسب در بازار یافت می شوند. این شمع از تصفیه مواد نفتی بوجود می آیند. در ترکیبات این شمع ها از تولوئن، بنزین استفاده می شود. شواهد حاکی از آن است که در ساخت این شمع ها از یازده ترکیب سمی استفاده می شود. سم دیزل شبیه دود اگزوز آزاد شده و بسیار مضر است.

ویژگی های شمع سویا

اگر شما کسی هستید که همیشه نگران ریختن قطرات پارافین روی کیک تولد هستید، خرید شمع دست ساز و طبیعی را به شما پیشنهاد می کنیم. شمع موم عسلی به علت نقطه ذوب بالایی که دارد خیلی دیر می سوزد. موم در بین انواع وکس بالاترین نقطه ذوب را دارد. این در حالی است که شمع های پارافینی زود می سوزند و چکه می کنند.

فرق شمع دست ساز با صنعتی

جالب است بدانید قدرت سوختن شمع سویا مانند شمع موم عسلی نیست و همچنین نقطه ذوب پایینی دارد و زود آب می شود. متاسفانه در شمع سویا به علت استفاده از مواد تغییر ژنتیک داده شده، دود حاصل از سوختن آن سمی می باشد. اما این تنها عیب این شمع ها نیست. اگر در ساخت شمع سویا از مواد نگهدارنده استفاده نشود، فاسد می شوند.در ساخت این شمع ها از مواد سفید کننده و سفت کننده و همچنین مواد افزودنی استفاده می شود.

برخی دوست دارند شمع، علاوه بر تولید نور، معطر هم باشد. این افراد با وجود قیمت بالای شمع های عطری اقدام به خرید می کنند، اما معترض می شوند که عطر شمع پس از کمی سوختن از بین می رود. ماندگاری عطر شمع به عوامل مختلفی بستگی دارد. بخشی از آن به کیفیت موم وابسته است. البته ممکن است شمع ساز، از مواد معطر فقط در لایه بیرونی و یا فتیله شمع استفاده کرده باشد.

چرا برخی شمع‌های عطری زود بی‌خاصیت می‌شوند؟

موم ها دارای نقطه اشباع متفاوتی هستند. اگر عطرمایه روغنی مورد استفاده شمع ساز از نقطه اشباع موم بیشتر باشد، باعث سوخت بد شمع و ایجاد لایه‌ای چربی روی آن می شود. بنابراین انتخاب شمع ساز پیرامون عطر مایه روغنی محدود می شود.

 ممکن است است پس از سفت شدن شمع، حفره هایی روی آن ایجاد شود که شمع ساز را مجبور کند، یک لایه ی دیگر روی آن قرار دهد. اگر در ساخت شمع عطری هم این اتفاق بیفتد احتمال دارد که فقط در لایه دوم از مواد عطری استفاده شود. با این حساب شمع فقط در ابتدا معطر است. این در حالی است که شمع معطر و با کیفیت و مرغوب باید از ابتدا تا انتهای سوختن معطر باشد.

آیا شمع موم عسلی تنها شمع دست ساز است؟

خیر؛ شمع‌های دست ساز متنوع هستند. شمع موم عسلی تنها یک مدل از شمع های دست ساز است. شمع های دست ساز سویا یکی دیگر از انواع شمع های دست ساز است. 

معرفی مجموعه هنری رُسین

مجموعه هنری رُسین در زمینه فروش انواع شمع های دست ساز، ظروف سرامیکی، کاسه، فنجان و غیره فعالیت می‌کند.

نتیجه

نتیجه اینکه اگر موم استفاده شده در شمع دست ساز طبیعی باشد علاوه بر اینکه مضر نیست، مفید نیز هست. شاید اصلی ترین فرق شمع دست ساز با صنعتی در این است که شمع دست ساز برای انسان و طبیعت مفید است. اما شمع صنعتی به انسان و طبیعت آسیب می زند. بنابراین صرف هزینه ی بیشتر برای خرید شمع دست ساز ارزشمند است. در واقع با این کار به حفظ سلامتی خود و خانواده تان کمک کرده اید. 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها