ریز سبزی یا میکروگرین گندم چیست و چه فوایدی دارد؟

در سال‌های اخیر تعداد فزاینده‌ای از مردم در مورد فواید تغذیه‌ای میکروگرین ها شنیده‌اند. ویتامین ها و مواد مغذی موجود در میکروگرین ها یا همان ریز سبزی ها چندین برابر با همتایان کاملاً رشد یافته آن‌ها است. این بدان معنی است که مصرف آن‌ها در رژیم روزانه حتی بیشتر از سبزیجات معمولی می‌تواند برای سلامتی بدن مفید باشد.  

در این مقاله ما به سراغ میکروگرین گندم (wheatgrass microgreens) رفته‌ایم تا با خواص آن بیشتر آشنا شویم. میکروگرین گندم یک ریز سبزی جذاب اما متفاوت است که در ادامه به آن بررسی دقیق تر آن خواهیم پرداخت.

میکروگرین گندم

میکروگرین گندم

ما ایرانی ها با جوانه گندم آشنایی کامل داریم و از آن در انواع سالادها استفاده می‌کنیم. همچنین با توجه به رسم نوروز، همواره هرسال سبزه جوانه گندم را برای سفره‌های نوروز خود پرورش می‌دهیم. اما بسیاری از ما با میکروگرین گندم ناآشنا هستیم.

درست همانند جوانه گندم، ریز سبزی گندم امروزه به دلیل فواید تغذیه‌ای که دارد، در دنیا محبوب شده است. البته ناگفته نماند که برخی افراد عوارض جانبی مانند سردرد خفیف یا حالت تهوع ناشی از خوردن سبزه گندم میکروگرین را تجربه می‌کنند، این عوارض معمولاً از خوردن زیاد یا خیلی زود هنگام آن بعد از غذا رخ می‌دهد.

بدون شک ریز سبزی گندم می‌تواند بسیار مفید باشد، اما متأسفانه به خوبی با سایر غذاها ترکیب نمی‌شود و بنابراین بهتر است آن‌ها را یک ساعت بعد از غذا مصرف نمود.

تفاوت میکروگرین گندم با جوانه یا سبزه گندم در چیست؟

همواره یکی از سؤالاتی که ذهن افراد را با خود درگیر می‌کند تفاوت جوانه‌ها و ریز سبزی ها است. به طور ساده می‌توان گفت که تفاوت آن‌ها در نحوه پرورش و محصول نهایی است. در جوانه‌ها ما از خاک استفاده نمی‌کنیم و محصول نهایی معمولاً جوانه گیاه، ریشه و ساقه است. اما در پرورش میکروگرین ها ما دانه را در خاک می‌کاریم و ریز سبزی در خاک پرورش پیدا می‌کند. ریز سبزی ها با استفاده از مواد مغذی درون خاک رشد می‌کنند و برگ دار می‌شوند. معمولاً پس از آن که گیاه چهار برگی شد ( اصطلاحاً دو برگ حقیقی آن رشد کرد)، میکروگرین شکل‌گرفته و آماده مصرف است.

میکروگرین گندم و باغبانی کودکان

باغبانی یکی از فعالیت‌هایی است که علاوه بر لذت‌بخش بودن، فواید روحی، روانی و جسمانی بسیاری برای کودکان دارد. متخصصین همواره توصیه می‌کنند که حتماً در برنامه‌های روزانه کودکان فعالیت‌هایی نظیر باغبانی قرار داده شود تا سلامتی روحی و جسمانی کودکان تضمین گردد.

امروزه فعالیت ها باغبانی متنوعی برای کودکان و دانش آموزان وجود دارد. یکی از این فعالیت های جذاب پرورش ریز سبزی گندم است. پرورش میکروگرین گندم در خانه آسان است و می‌تواند یک فعالیت جذاب برای ایجاد علاقه‌مندی کودکان به مبحث باغبانی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع فعالیت های باغبانی مناسب کودکان و دانش آموزان؛  می‌توانید مقاله « Gardening Activities For Students » را در سایت florist kid مطالعه نمایید. 

ریز سبزی گندم به همراه آبمیوه

 

نحوه مصرف ریز سبزی گندم

میکروگرین گندم برخلاف سایر میکروگرین ها معمولاً به صورت خام در کنار غذا مصرف نمی‌شود. این میکروگرین عموماً به صورت آبمیوه و یا اسموتی مصرف می‌شود. در نتیجه هنگامی که ریز سبزی گندم  به حد کافی رشد کرد، آن‌ها برداشت می‌کنند و به کمک یک دستگاه آبمیوه گیری ، یک آبمیوه لذیذ و خوشمزه از آن درست می‌کنند.

البته افرادی هستند که رنگ سبز متمایز سبزه گندم میکروگرین یا حتی طعم آن را دوست ندارند. در این حالت، می‌توانید این میکروگرین را با میوه‌های دیگر در یک آب میوه مخلوط کنید و اصطلاحاً اسموتی درست کنید.

فواید میکروگرین گندم

میکروگرین گندم علاوه بر سلنیوم، حاوی ویتامین‌های A، C، E، K و B کمپلکس، آهن، منیزیم، کلسیم، آنزیم‌ها، کلروفیل، پروتئین‌ها و ۱۷ اسید آمینه است که ترکیبی از آن‌ها می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. برخی از این فواید عبارت‌اند از:

  • از بین بردن سموم: کلروفیل موجود در این ریز سبزی ، با حمایت از عملکرد سالم کبد و کمک به سم‌زدایی بدن، می‌تواند سلامتی را بهبود بخشد و سطح انرژی را افزایش دهد.
  • کمک به هضم غذا: آنزیم‌های موجود در ریز سبزی گندم می‌توانند به تجزیه غذاها برای جذب آسان‌تر مواد مغذی کمک کنند. این میکروگرین همچنین می‌تواند به تسکین گاز  معده، ناراحتی‌های شکمی و سایر مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند.
  • افزایش متابولیسم بدن : از آنجایی که میکروگرین گندم یک غذای مغذی متراکم است که چربی ندارد و کالری کمی دارد، برای رژیم‌های غذایی مفید است. زیرا باعث می‌شود فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند و تمایل به دریافت غذا کاهش یابد.
  • کاهش کلسترول: ریز سبزی گندم به کاهش کلسترول کمک می‌کند که این امر می‌تواند به کاهش بیماری قلبی کمک کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: میکروگرین گندم سیستم ایمنی را تقویت می‌کند که به نوبه خود به جلوگیری از بیماری و بهبودی کمک می‌کند.
  • کاهش فشار خون : کلروفیل شبیه هموگلوبین است. این بدان معنی است که می‌تواند تعداد سلول‌های خونی را افزایش دهد و در نتیجه فشار خون را عادی کند. همچنین تصور می‌شود که کلروفیل می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و به تصفیه خون کمک کند.
  • کمک به دیابت : برخی از ترکیبات موجود در میکروگرین گندم شبیه انسولین هستند و بنابراین سطح قند خون را بهبود می‌بخشند.

آبمیوه میکروگرین گندم

آیا ریز سبزی گندم به آفتاب نیاز دارد؟

اگرچه بسیاری از گیاهان برای رشد سالم به نور زیاد خورشید یا نور دیگری نیاز دارند، ریز سبزی گندم به نور خورشید نیاز ندارند. با این حال، نور خورشید به برگ‌های آن‌ها اجازه می‌دهد تا به مراتب سبزتر شوند. آنچه برای رشد سالم سبزه گندم میکروگرین ضروری است گرما و رطوبت است.

برای رشد میکروگرین ‌های گندم باید گرما و جریان هوای خوبی برای آن‌ها فراهم کنید. از آنجایی که این میکروگرین مستعد کپک است، کنترل دقیق جریان هوا به محافظت در برابر کپک کمک می‌کند، به خصوص اگر در دمای بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

نتیجه گیری

در حالی که گیاه گندم فواید زیادی از نظر تغذیه‌ای دارد، میکروگرین گندم مغذی‌تر از آن است. ریز سبزی گندم به راحتی رشد می‌کند و می‌توان آن را در کمتر از ۱۰ روز پس از کاشت بذر برداشت نمود. میکروگرین گندم علاوه بر سلنیوم، حاوی ویتامین‌های A، C، E، K و B کمپلکس، آهن، منیزیم، کلسیم، آنزیم‌ها،کلروفیل، پروتئین‌ها و ۱۷ اسید آمینه است.  مصرف این ریز سبزی مغذی می‌تواند فواید بسیاری برای بدن داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از : کاهش فشار خون، کنترل دیابت، بهبود سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، بهبود متابولیسم بدن، کمک به هضم غذا و از بین بردم سموم بدن.

برای جلوگیری از تأثیر کپک زدن علف گندم، باید از بذرهای مرغوب استفاده شود و هوا و رطوبت کنترل‌شده برای آن‌ها فراهم شود.  در حالی که به عنوان آبمیوه یا اسموتی مغذی و خوشمزه است، مراقب باشید که آن را به مقدار زیاد ننوشید زیرا ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها