مفاهیم پایه در بازار فارکس

قبل از اینکه وارد هر شغل یا حرفه‌ای شوید، آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم آن می‌تواند در یادگیری شما تأثیر بهتری داشته باشد. این عمل باعث می شود تا شما نیاز به کسب تجربه کمتری داشته باشید و ریسک‌های احتمالی شما کاهش خواهد یافت. آشنایی با مفاهیم پایه در بازار فارکس نیز می‌تواند به درک بهتر شما از بازار‌های مالی کمک بسیاری کند. همانطور که در کامپیوتر بسیاری از اصطلاحات میان تمامی نرم‌افزار‌ها مشترک است، در بازار‌های مالی نیز اصطلاحاتی وجود دارد که در تمامی بستر‌ها، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بازار فارکس یک بستر معاملاتی محبوب است که در بین ایرانیان نیز چند سالی است جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. اگر قصد ورود به بازار فارکس را دارید، باید آموزش‌های لازم را از طریق منابع و استادان مجرب کسب نمایید. اما شاید برای شما سؤال باشد که در فارکس چه اصطلاحات و مفاهیمی را به کارتان می‌آید؟ آیا مفاهیم بازار فارکس با بورس یکی است؟ ما در این مطلب سعی کردیم شما را با چند مورد از مفاهیم و اصطلاحات پایه در بازار فارکس بیشتر آشنا کنیم.

اگر قصد ورود به فارکس را دارید پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به معامله، حتماً با مفاهیم پایه آن آشنا شوید تا درک بهتری از آنـچه که در انتظار شماست داشته باشید. لطفاً تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

بروکر یا کارگزاری

برای اینکه بتوانید در فارکس خرید و فروش کنید لازم است که در یک کارگزاری که به آن بروکر گفته می‌شود، ثبت نام نمایید. پس از ثبت نام در بروکر، وجوه خود را به بروکز انتقال داده، و حساب معاملاتی‌تان را شارژ می‌کنید. بروکر دستورات خرید و فروش شما را اجرا خواهد کرد. هر زمان که شما درخواست برداشت سود خود را داشته باشید بروکر موظف است در سریع‌ترین زمان ممکن آن را به حساب بانکی شما واریز کند.

بروکر‌ها به عنوان واسطه‌ای میان شما و بازار اصلی هستند. به همین دلیل بسیار ضروری است که کارگزاری که انتخاب می‌کنید هم از نظر مجوز‌های قانونی و هم سابقه فعالیت در سطح مطلوبی باشند. شناخت این بروکرها اهمیت بسیاری دارد. اگر می‌خواهید با بروکر‌ها بیشتر آشنا شوید و از صفر تا صد آن‌ها را آموزش ببینید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً صفحه بررسی تخصصی بروکر‌های معتبر فارکس را مشاهده کنید.

جفت ارز‌ها در بازار فارکس

شاید از خود بپرسید که ما دقیقاً در فارکس چه کاری را انجام می‌دهیم؟! در جواب باید بگوییم که شما در فارکس ارزش یک ارز را نسبت به ارز دیگر خرید و فروش می‌کنید. به عنوان مثال شما ارزش پوند انگلیس را در برابر دلار آمریکا معامله می‌کنید. فارکس هر ارز با نماد مختص به خود شناخته خواهد شد. در زیر به چند جفت ارز اصلی بازار فارکس اشاره کردیم:

USD/CHF  مقدار برابری ارزش دلار در مقابل فرانک سویس

EUR/USD  مقدار برابری ارزش یورو در مقابل دلار

GBP/USD  مقدار برابری ارزش پوند در مقابل دلار

USD/JPY  مقدار برابری ارزش دلار در مقابل ین ژاپن

در نمونه‌های بالا ارز اول پایه و ارز دوم متقابل نام دارد.

لوریج در فارکس

لوریج به ضریب اهرمی گفته می‌شود و یکی از مفاهیم پایه بازار فارکس است. میزان تغییر قیمت جفت ارز‌ها در بازار فارکس حدود یک درصد است، معامله با مبالغ پایین در واقع هیچ تغییر محسوسی برای شما ایجاد نخواهد کرد. بروکر‌ها برای اینکه بتوانند مشتریان خرد را جذب کنند، قدرت خرید و فروش آن‌ها را به واسطه اهرم یا لوریج افزایش می‌دهند. این افزایش گاهی تا ۳ هزار برابر سرمایه اولیه است.

هر بروکر لوریج مخصوص به خود را دارد که معمولاً بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ است. لوریج یا اهرم به شما کمک می‌کند تا بتوانید با سرمایه اندک نیز حجم معاملات بالاتری را باز کنید. البته توجه داشته باشید که این امکان همانطور که می‌تواند به سود بیشتر شما بیانجامد، ممکن است باعث ضرر بیشتر شما نیز شود.

بهره شبانه یا سوآپ

یکی دیگر از اصطلاحات فارکس که قطعا با آن مواجه خواهید شد سوآپ یا بهره شبانه است. از آنجایی که نرخ بهره در کشور‌های مختلف متفاوت است، بروکر‌ها تفاوت نرخ بهره معاملات باز شما را محاسبه، و آن را در سود یا زیان معامله لحاظ خواهند کرد. البته اگر معاملات شما قبل از یک روز بسته شود، هیچ بهره شبانه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد.

به دلیل اشکالات شرعی، بسیاری از بروکر‌ها حساب‌های اسـلامی ارائه می‌کنند که در آن‌ها نرخ بهره شبانه محاسبه نمی‌شود. شما می‌توانید در صورت تمایل با پشتیبانی بروکر خود تماس گرفته و بهره شبانه را از حساب‌های خود حذف کنید.

نمی‌شود تمام مفاهیم و اصطلاحات بازار فارکس را بررسی کرد. بازار فارکس بسیار گسترده و وسیع است و مفاهیم بسیار زیادی در آن وجود دارد. ما در صفحه آموزش فارکس، تمامی اصطلاحات و مفاهیم پایه در بازار فارکس را برای شما یک به یک توضیح داده‌ایم. شما در این صفحه با مفاهیمی مانند آشنایی با نماد‌های معاملاتی بازار فارکس، اسپرد، مفهوم جفت ارز‌ها، لات، پیپ و پیپت، انواع دستورات معاملاتی، روش‌های بررسی و تحلیل بازار‌های مالی و غیره آشنا می‌شوید.

در ادامه با برخی دیگر از مفاهیم که کاربرد بسیاری در این بازار دارند آشنا خواهید شد.

اهمیت نرم افزار متاتریدر در فارکس

شما می‌توانید نرم‌افزار متاتریدر را همزمان روی کامپیوتر و موبایل نصب کنید، شما از هر دو طریق می‌توانید به حساب معاملاتی خود دسترسی داشته باشید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا در هر مکانی، وارد حساب خود شده و معاملات خود را کنترل کنید.

برای دسترسی به نرم افزار متاتریدر از طریق تلفن همراه اندرویدی یا آیفون، کافیست مراحل زیر را انجام دهید. ۱. دانلود نرم افزار متاتریدر، ۲. انتخاب سرور مربوطه، ۳. ورود به حساب معاملاتی.

مهمترین ابزاری که نرم‌افزار متاتریدر در اختیار کاربران قرار می‌دهد این است که با نشان دادن نمودار معاملاتی نماد‌های گوناگون، این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا با استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال، به بررسی بازار بپردازد و بهترین موقعیت‌های خرید و فروش را پیدا کند.

رگولاتوری کارگزاری فارکس

یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌هایی که باید قبل از انتخاب کارگزاری فارکس به آن توجه کنید، رگولاتوری بروکر است. رگوله یا رگولاتوری، به مجموعه مجوز‌ها و قوانینی گفته می‌شود که از طرف سازمان‌های نظارتی خاص، که وظیفه کنترل و نظارت بر کارگزاری‌ها را دارند، به بروکر فارکس اهدا خواهد شد.

در حقیقت هنگامی که یک کارگزاری رگوله معتبر داشته باشد، به این معنی است که از طرف یک سازمان و نهاد معتبر تنظیم شده و فعالیت‌های آن تحت نظارت است. این نظارت‌ها مانع هرگونه کلاهبرداری و تقلب بروکرها می‌شود. همچنین در صورت تخلف از سوی کارگزاری، این سازمان‌ها، بروکرها را ملزم به پرداخت خسارت به مشتریان خواهند کرد.

روند در بازار فارکس

در تحلیل تکنیکال، روندها با خطوط روند یا «پرایس اکشن» تعریف می‌شوند. بیشتر معامله‌گران مایلند تا در جهت مشابه روند معامله نمایند؛ در حالی‌که برخی دیگر از معامله‌گران تازه‌کار به دنبال شناسایی موقعیت‌هایی در خلاف جهت روند هستند. روندهای صعودی و نزولی در همه بازارها مانند سهام، اوراق قرضه و قراردادهای آینده صورت می‌پذیرد. همچنین، روندها در طی زمان، هنگام افزایش یا کاهش در داده‌های اقتصادی ایجاد خواهند شد. تحلیل روند تنها یکی از قسمت‌های استراتژی معاملاتی برای باز و بسته کردن معاملات است. به همین خاطر تا حد ممکن تائیدیه‌های زیادی برای ورود به معاملات داشته برای خود به وجود آورید.

به یاد داشته باشید فعالیت در بازار فارکس با ریسک همراه بوده و ممکن است متضرر شوید. ابتدا دانش خود را بالا برده و سپس وارد بازار شوید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها