تاریخچه پولسازترین بازار معاملاتی دنیا

از بازار بین المللی فارکس، به عنوان پولسازترین بازار در جهان نام برده می شود. این نامگذاری به دلیل بازدهی بالای سرمایه گذاری در این بازار بزرگ است. در این بازار، ارز یا پول کشورهای خارجی با یکدیگر مبادله می شوند.

 تاریخچه فارکس به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در آن زمان مردم در بیـن النهـرین برای تجارت و تامین کالاهای مورد نیازشان، مبادله کالا به کالا انجام می دادند اما پس از مدتی، یعنی در قرن ششم پیش از میلاد اولین سکه طلا ضرب شد و مردم با تبادل سکه های طلا، تجارت می کردند. به گزارش سایت آموزش بورس، در آن زمان وزن سکه های مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت بود. مثلا یک یونانی می توانست با یک سکه طلا، جنسی را بخرد اما به دلیل تفاوت وزنی سکه ها، یک مصـری برای خرید همان جنس باید دو سکه طلا می پرداخت.

فارکس و تاریخچه پیدایش پول در جهان

با گذشت زمان، کم کم پول جای سکه های طلا را گرفت و کشورهای مختلف می بایست برای مبادلات تجاری، پول رایج کشورهای خود را به یکدیگر تبدیل می کردند. همین باعث شد تا در قرن هفدهم میلادی بازاری در آمستردام برای تبادل ارز میان انگلستان و هلند به وجود بیاید. کم کم تجارت بین‌المللی گسترش بیشتری پیدا کرد و مبادله ارزها به کار رایجی در جهان تبدیل شد.

تا قبل از جنگ جهانی اول، ارزش ارز کشورها بر پایه طلا بود اما در سال ۱۹۴۴ میلادی، قراردادی با نام «برتون وودز» شکل گرفت که در آن فقط ارزش دلار بر پایه طلا سنجیده می شد. در این سیستم جدید ارزش ارز سایر کشورها نسبت به یکدیگر ثابت شد و این ارزها فقط می توانستند با درصد بسیار کمی نسبت به دلار نوسان داشته باشند اما این قرارداد هم پس از مدتی منسوخ شد و در دهه ۷۰ میلادی، سیستم جدیدی به نام شناوری ارزها به وجود آمد. در این سیستم جدید، ارزش ارز کشورها بر اساس رشد اقتصادی کشورها، نسبت به یکدیگر تغییر می کرد. در همین جا بود که بازار فارکس و یا تبادل ارزهای خارجی به شکل امروزی آن به وجود آمد. تغییر در ارزش ارزها نسبت به یکدیگر باعث شد تا سرمایه گذاران زیادی به این بازار روی بیاورند. آنها می توانستند در این بازار جهانی از تغییرات قیمت سود به دست بیاورند.

سودآوری بازار فارکس

فارکس (Forex) برگرفته از عبارتForeign Exchange  است و همان طور که در قسمت قبلی تاریخچه آن را توضیح دادیم، محلی برای دادوستد ارزهای خارجی با یکدیگر است. سرمایه گذاران این بازار که به عنوان بزرگترین بازار مالی دنیا شناخته می شود، با پیش بینی قیمت ارزها و انجام معاملات خرید و فروش در این بازار سود به دست می آورند. در واقع آنها برای پیش بینی قیمت و رسیدن به سود از دو تحلیل مهم به نام تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی استفاده می کنند.

تحلیل تکنیکال، علمِ بررسی داده های قیمت بر روی نمودارهاست و تحلیل بنیادی، علم بررسی شرایط سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار بر بازار فارکس است.

نقش تحلیل بنیادی در رسیدن به سودآوری در فارکس

تحلیل بنیادی بر پایه تجزیه و تحلیل اخبار فارکس صورت می گیرد. اخبار و شاخص های مختلفی در دنیا وجود که نرخ رشد اقتصادی کشورها را نشان می دهد. بین رشد اقتصادی کشورها و قیمت ارزها در فارکس رابطه مستقیمی وجود دارد به طوری که هر زمان کشورها از نظر اقتصادی رشد کنند، ارزش پول آنها بیشتر می شود.

سرمایه گذران سعی می کنند با بررسی سایت های خبری حوزه فارکس، از مهمترین رویدادهای تاثیرگذار در فارکس به صورت آنی باخبر شوند تا بتوانند پیش از موعد، حرکت قیمت را پیشبینی کنند. وجود سایت های متعدد مربوط به اخبار فارکس، باعث شده تا معامله گران فارکس به راحتی بتوانند به مهمترین اخبار اقتصادی جهان مثل نرخ تورم، نرخ بهره، بیکاری و … دسترسی داشته باشند. به نقل از سایت آموزش بورس، سایت های مرجع بسیاری برای تحلیل بنیادی در فارکس وجود دارد که یکی از بهترین های آنها، سایت فارکس فکتوری است.

فارکس فکتوری و نقش آن در تحلیل بنیادی

سایت فارکس فکتوری یکی از سایت های محبوب در حوزه اخبار فارکس است. این سایت توسط بسیاری از معامله گران حرفه‌ای فارکس در جهان استفاده می شود. عمده ترین دلیل محبوبیت این سایت در این است که اخبار و داده های اقتصادی منتشر شده در سطح دنیا را به صورت آنی منتشر می کند. همین نکته باعث شده است تا این سایت به یکی از سایت های مرجع برای تحلیل بنیادی در فارکس تبدیل شود.

فارکس فکتوری امکانات بیشماری دارد و همه معامله گران و سرمایه گذاران بازار فارکس می توانند با ثبت نام رایگان در آن و ساخت اکانت، از امکانات این سایت استفاده کنند.

از مهمترین بخش های این سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویم اقتصادی: این بخش مختصِ مهمترین رویدادهای اقتصادی تاثیر گذار بر ارزها در فارکس است.

اخبار: در این بخش، اخبار اقتصادی مربوط به فارکس منتشر می شود.

معاملات: در بخش معاملات می توان جزئیات معاملات اعضای سایت فارکس فکتوری را مشاهده کرد.

بازار: در این قسمت، قیمت ارزها به صورت زنده قابل مشاهده و پیگیری است.

بروکرها: در این قسمت از سایت فارکس فکتوری می توانید اطلاعات بروکرهای (بروکر، شرکتی است که رابط میان سرمایه گذاران و بازار فارکس است) فارکس را مشاهده کنید.

فروم یا انجمن: در قسمت فروم فارکس فکتوری می توانید پست های سایر اعضا را مشاهده کنید. مطالب این پست ها معمولا نسبت به فروم سایر سایت های بازارهای مالی کیفیت بالاتری دارند.

به کمک این سایت، سرمایه گذاران می توانند قدرت ارزها را نسبت به یکدیگر بسنجند. در فارکس، ارزها به صورت دو به دو با هم مبادله می شوند مثلا ارز یورو در برابر دلار. سرمایه گذاران با بررسی داده های اقتصادی منتشر شده به این نتیجه می رسند که ارزش ارزها نسبت به یکدیگر چه تغییری می کنند. برای مثال در جفت ارز یورو/دلار اگر نشانه های اقتصادی حاکی از قوی شدن اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد، سرمایه گذاران این جفت ارز را می خرند چون می دانند با قوی شدن اقتصاد اروپا نسبت به آمریکا، ارزش یورو نسبت به دلار می شود اما اگر نشانه های اقتصادی حاکی از رشد دلار نسبت به یورو باشد، چه اتفاقی می افتد؟

از آن جایی که بازار فارکس، دوطرفه است معامله گران هم با افزایش قیمتها می توانند سود کنند و هم با کاهش آنها. اگر قرار باشد یورو نسبت به دلار تضعیف شود، در این حالت سرمایه داران، جفت ارز یورو/ دلار را می فروشند تا با کاهش قیمتها در پولسازترین بازار دنیا یعنی فارکس، سود به دست بیاورند.

 قدمت بازار فارکس به شکل امروزی آن به دهه ۷۰ میلادی برمی گردد. هر چند قرن ها پیش از آن مردم جهان کار تبادل کالا به کالا و پس از آن تبادل کالا با سکه های طلا را شروع کرده بودند. نیاز به مبادله ارز رایج کشورها تقریبا در قرن پانزدهم میلادی آغاز شد. نیازی که در زمان حال هم روز به روز بیشتر می شود و همین نکته، اهمیت بازار جهانی فارکس را بیشتر مشخص می کند. بازار پولسازی که با تحلیل درست قیمت ها در آن می توان به موفقیت دست یافت.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها