معرفی ورق استیل ضد سایش و کاربردهای آن

معرفی ورق استیل ضد سایش و کاربردهای آن

 

امروزه با توجه به کاربرد های مختلف و گسترده ورق های استیل ، تولید آن ها در انواع و کیفیت های متنوع و با آلیاژهای مختلف صورت میگیرد که به تبع آن کاربرد و قیمت های متنوعی هم دارند. انتخاب بهترین نوع ورق با توجه به کاربرد آن نیازمند بررسی و مطالعه دقیق تر هرکدام از انواع آن ها میباشد. گاهی نیاز داریم که ورق استیل دارای قابلیت انعطاف پذیری بیشتری باشد یا دارای ظاهر زیبا تری باشد، در برابر لک و خش مقاوم تر باشد یا ویژگی های از این قبیل. در این مقاله به بررسی مواردی همچون ورق استیل ضد سایش، ورق استیل ۳۲۱ و ویژگی و کاربرد آنها می پردازیم.

 

ورق استیل ضد سایش

گاهی برای ما مقاومت بالای ورق استیل در برابر سایش و آسیب اهمیت بالایی دارد که دراین موارد بهترین انتخاب، انتخاب ورق استیل ضد سایش میباشد. در واقع با توجه به اهمیت سایش و خوردگی و تاثیر آن در طول عمر تجهیزات صنعتی و به دنبال آن کاهش هزینه های ناشی از استهلاک میتوان گفت این ویژگی اهمیت بسیار بالایی دارد.

 

این نوع ورق استیل جزو دسته ی استیل های آستنیتی ست و نگیر میباشد.ورق استیل ضد سایش علاوه بر عناصری مثل مس و نیکل و… در ساختار خود دارای حداقل ۱۲ درصد کروم میباشد که از اهمیت زیادی برای ایجاد خواص ضد خش و سایش برخوردار است. همچنین باید توجه داشت با افزایش میزان کربن آلیاژ میزان سختی آن افزایش می یابد اما افزایش بیش از اندازه آن از طرفی باعث کاهش انعطاف پذیری و افزایش احتمال ترک خوردگی میشود.

ck15،  ck75 و ck60 از انواع آلیاژهای ضد سایش هستند که cpk نشان دهنده ی درصد وزنی کربن در ساختار آلیاژ میباشد مثلا ck60 حاوی ۰.۶۰ درصد جرمی کربن میباشد. البته تنها عناصر آلیاژی در ایجاد خاصیت ضد سایش کافی نیستند و ورق باید تحت عملیات حرارتی ویژه ای نیز قرار بگیرد.

ورق های استیل ضد خش در گرید های مختلفی از جمله AR 450، AR 500، AR400 در بازار توزیع میشوند. اعداد به کار برده شده نشانگر درجه سختی برینل می باشد. (برینل معیاری است برای تعیین درجه مقاومت و سختی آلیاژ در برابر یک فشار فرو رونده) بنابراین این تفاوت در سختی باعث تفاوت در شکل و انعطاف پذیری و به دنبال آن کاربرد های متنوع میشود. ورق‌های ضد سایش، دارای سختی‌های ۴۰۰، ۴۵۰، ۵۰۰، ۵۵۰ و ۶۰۰ برینل و حتی بالاتر نیز هستند.

 

 ورق های ضد سایش انواع مختلفی دارند که در ادامه به صورت خلاصه به آنها اشاره میکنیم؛

  • ورق ضد سایش هاردوکس
  • ورق ضد سایش ولداکس
  • ورق ضد سایش دورستات
  • ورق ضد سایش کردن ابرو
  • ورق ضد سایش دیلیدور

 

همه انواع ورق های ضد خش قابلیت جوش پذیری مناسبی دارند ولی ورق دورستات دارای جوش پذیری بهتر نسبت به سایر انواع ورق های ضد خش میباشد که آن را برای صنایعی مشابه ماشین سازی مناسب میکند. و همچنین ورق دیلیدور دارای استحکام بیشتر نسبت که سایر انواع میباشد که آن را برای ضایعی مثل فولاد سازی و معادن مناسب میسازد. عمر طولانی از مهم ترین ویژگی ورق های ضدسایش میباشد. ورق های استیل ضد سایش حدودا چهار برابر انواع دیگر ورق استیل میباشد

 در بازار ورق استیل ۳۲۱ تحت عنوان ورق استیل ضد سایش به کار میرود.

ورق استیل ۳۲۱

ورق استیل ۳۲۱ یکی از انواع ورق های ضد زنگ سری ۳۰۰ می باشد که شباهت زیادی هم به نوع ۳۰۴ دارد.

در ساختار این ورق از تیتانیوم استفاده شده که از تشکیل کاربید کروم جلوگیری میکند که موجب افزایش مقاومت استیل میشود و برای کار در محدوده دمای رسوب کاربید کروم، (دمای ۴۲۷ تا ۸۱۵ درجه سانتی گراد ) مفید می باشد. گرید ۳۲۱H نوع پرکربن ۳۲۱ است که استحکام دما بالای بیشتری نسبت به گرید ۳۲۱ دارد. حداقل مقدار تیتانیوم به کار برده در این نوع ورق باید ۵ برابر میزان کربن و نیتروژن باشد و حداکثر میزان آن نیز ۰.۷ میباشد. این ورق برای استفاده در مواردی که میدان های مغناطیسی دارند مناسب است زیرا که خود تحت تاثیر میدان های مغناطیسی قرار می گیرد.

این ورق ها در ضخامت های مختلف و با انواع فینیش نهایی به صورت مات،صیقلی یا زبر تک پولیش تولید می شوند.

 

قیمت ورق استیل ۳۲۱

قیمت ورق استیل ۳۲۱ وابسته به عوامل متعددی می باشد.با توجه به اینکه محصولات استیل و پیش ساز آن ها به صورت عمده در بازار کشور ما وارد میشوند نوسانات ارز و بازار جهانی تاثیر به سزایی به تعیین قیمت دارد. همچنین همانطور که ذکر شد در ساختار ورق ۳۱۲ عناصر گران قیمتی چون نیکل ، کروم و تیتانیوم به کار رفته که نوسانات قیمت آن ها به طبع در تعیین قیمت نهایی ورقه تاثیر گذار است. همچنین فینیش نهایی سطح و ضخامت مورد انتظار از عواملی هستند که در تعیین قیمت نهایی اثرگذار خواهند بود.

 

معرفی محصول و راهنمای خرید

با توجه به ویژگی های ذکر شده برای ورق های ضد سایش میتوان گفت یکی از کاربرد های گسترده ی آن ها استفاده برای ساخت و عایق سازی پلاگ فن میباشد.

پلاگ فن نوعی سانتریفیوژ یا هواکش صنعتی قدرتمند است که با توجه به تطبیق پذیری با شرایط مختلف در صنعت کاربرد های گوناگونی دارد. از جمله کاربرد های آن میتوان به استفاده در هواکش های بیمارستانی، کوره، اجاق، بخاری های فضایی، جمع کننده های ریز ذرات و… اشاره کرد. طراحی هر نوع پلاگ فن با توجه به دمای محیط کار،میزان گردش هوای مورد نیاز… صورت میگیرد. برای کاهش نوسانات و صدای ناهنجار پلاگ فن میتوان از جعبه هایی از جنس استیل استفاده کرد.

 

گروه فـلز کالا با سال ها تجربه ی موفق در بازار فلـز و خدمات مختلف در زمینه ی واردات و توزیع ، بسته بندی ، برش و خرید و فروش محصولات استیل و همچنین سابقه ی سالها همکاری با صنعتگران و تولید کنندگان ایرانی و شناخت سلیقه و کیفیت مورد انتظار مشتری با ارائه ی محصولات متنوع مطابق با استاندارد های جهانی آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان با بهترین کیفیت و در سریع ترین زمان ممکن میباشد.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر،دریافت مشاوره، استعلام قیمت ها و مشاهده محصولات دیگر به وبسایت گروه فـلز کالا به نشانی www.felez.org مراجعه فرمایید

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها