بهترین شاعران تاریخ ایران: معرفی ۷ تا از بهترین شاهران تمام دوران ها

شاعران در تاریخ ایـران، جزء افرادی هستند که فرهنگ وسیع ایرانیان را در نوشته های خود مکتوب کرده‌اند. بسیاری از آثار شاعران ایرانی، هم اکنون به زبان برخی کشورهای دیگر ترجمه شده و در اختیار افراد خارجی قرار گرفته اند. این موضوع باعث شده فرهنگ ایرانیان در سراسر جهان گسترش پیدا کند و عده زیادی با آداب و رسوم، سنت‌ها و اخلاق ایرانی آشنا شوند.

در ادامه قصد داریم مجدداً شاعران بزرگ ایران زمین را به همراه بهترین کتاب های ادبیات کلاسیک ایران، برای شما معرفی کنیم تا اطلاعات بیشتری راجع به تاریخ و اشعار پارسی زبان داشته باشید.

معرفی بهترین شاعران در همه دوران ها

شـعر سرایی در ایران محدود به زمان خاصی نمی‌شود. از قدیم الایام، شاعران محبوبی حضور داشتند و با گذشت زمان، تعداد آنها افزایش پیدا کرده است. هم اکنون نیز برخی از شاعران معاصر حضور دارند که نام آنها بر سر زبان‌ها افتاده است. در ادامه برخی از بهترین شاعران در همه دوران‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

حافظ شیرازی

یکی از شاعران معروف پارسی زبان، حافظ شیرازی است. «خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی» در سال ۷۲۷ هجری قمری متولد شد. مهمترین آثار حافظ شیرازی یعنی دیوان حافظ تقریبا برای همه ایرانیان آشناست. این کتاب به چندین زبان مختلف دیگر نیز ترجمه شده است. حافظ متولد شهر شیراز است و در همین شهر رشد کرد.

اکثر اطلاعاتی که از حافظ به دست ما رسیده است، چندان موثق نیستند. به همین دلیل نمی‌توان در رابطه با زندگی حافظ، نتایج قطعی بیان کرد. حافظ توانست در سنین کم، قرآن را حفظ کند. به همین دلیل به او حافظ گفته می‌شد. حافظ شیرازی بیشتر در سرودن غزل، مشهور است. اکثر اشعار حافظ به سبک غزل بوده و در رابطه با عشق و عرفان سروده شده است.

تمامی اشعار حافظ در کتابی به نام دیوان حافظ جمع آوری شد. در این دیوان اشعار، غزل‌های مرتبط با عشق و عرفان و انواعی از قصیده‌های مختلف، مکتوب شده است. حافظ شیرازی در سال ۷۹۲ هجری قمری در شیراز از دنیا رفت و آرامگاه او هم اکنون یک مرکز توریستی و بزرگ است.

سعدی شیرازی

دومین شاعر معروف تاریـخ ایران، سعدی شیرازی است. این شاعر در سال ۶۰۶ هجری قمری در شهر شیراز به دنیا آمد. زندگینامه سعدی بسیار جالب است. سعدی تحصیلات خود را در مدارس نظامیه گذراند و سپس به شهر بغداد رفت. زندگی سعدی سراسر فراز و نشیب بود.

سعدی مجموعه تجربیات و خاطرات خود از سفر به سایر شهرها را در قالب کتابی به نام بوستان گرد آورده است. بخشی از زندگی سعدی شیرازی مربوط به جنگ و سفر به شهرهای مختلف برای زنده ماندن است. این شاعر بعد از کتاب بوستان، کتاب گلستان را مکتوب کرد. سرانجام سعدی در سال ۶۹۸ هجری از دنیا رفت.

فردوسی

فردوسی از شاعران بسیار مشهور ایران زمین است که البته نام و آوازه او به سایر کشورها نیز رسیده است. مهمترین اثر این شاعر، شاهنامه فردوسی است که سال‌هاست زبان به زبان در میان مردم نقل شده و تاکنون پابرجا باقی مانده است. نام کامل این شاعر «ابوالقاسم فردوسی طوسی» است.

فردوسی در روستای پاژ شهر طوس متولد شد. زندگی فردوسی همزمان با شاهان سامانی بوده است. این شاعر بخش زیادی از زندگی خود را صرف سرودن شاهنامه کرد. کتاب شاهنامه در قالب اشعار حماسی سروده شده و در آن، داستان‌های بی نظیری بیان شده است. کتاب شاهنامه به عنوان حماسه ملی شناخته می‌شود. این شاعر در بین سال‌های ۱۰۲۰ تا ۱۲۰۶ وفات یافت و آرامگاه او در توس مشهد است.

مولانا

یکی دیگر از شاعران دیگری که در اینجا هم از او یاد شده است، مولاناست. مولانا یکی از شاعران مشهور ایرانی است که تقریباً تمامی ایرانیان، او را می‌شناسند. این شاعر با نام کامل «جلال الدین محمد بلخی» در سال ۶۰۴ هجری قمری در شهر بلخ متولد شد. مولانا در شهر بلخ استان خراسان به دنیا آمد. جلال الدین محمد بلخی با نام مولانا یا مولوی مشهور است.

پدر مولانا بهاءالدین «ولد» نام داشت که یکی از عالمان و عارفان مشهور آن زمان بود. مولانا اوایل زندگی خود را در شهر بلخ گذراند و چندین سال بعد به علت حمله مغول مجبور به مهاجرت خانوادگی به یکی از شهرهای کشور ترکیه شد. این شاعر مدت‌ها بعد با یک عارف به نام «شمس الدین تبریزی» آشنا شد.

مولانا آشنایی با شمس تبریزی را نقطه عطفی در زندگی خود می‌داند و معتقد است که این شخص، توانست زندگی او را تغییر دهد. مولوی بعد از آشنایی با شمس تبریزی به سمت علم و عرفان روی آورد و اشعار عارفانه در وصف خداوند می‌سرود. پس از مدتی شمس تبریزی به دلایل نامعلومی ناپدید شد و اطلاعات دقیقی در رابطه با آن وجود ندارد.

مولوی هم در وصف و دوری دوست صمیمی خود حدود ۴۰ هزار بـیت شـعر سرود. آثار مولوی به صورت رباعیات، غزل و دیوان مولوی و شش کتاب مثنوی مکتوب شدند.

خیام

خیام نیشابوری نیز یکی دیگر از شاعران ایرانی است که علاوه بر سرودن شـعر، در زمینه ریاضیات و ستاره شناسی نیز بسیار مشهور بود. اکثر اشعار خیام در رابطه با زندگی، شادی و حالات انسانی است. این شاعر در شهر نیشابور متولد شده است. دوره زندگی خیام همزمان با یکی از حاکمان سلجوقی است.

خیام در زمینه ریاضیات و معادلات مکعب، کتاب‌های بیشتر زیادی نوشته است. این شاعر حتی در زمینه ستاره شناسی فعالیت‌های بسیار مفیدی انجام داد. به عنوان مثال تقویم خورشیدی را طراحی کرد که تاکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار خیام در زمینه ستاره شناسی به ثبت رسیده است.

بابا طاهر عریان 

بابا طاهر عریان، یکی از شاعران بزرگ ایرانی است که نام او کم و بیش به گوش اکثر ایرانیان رسیده است. این شاعر متولد همدان است. بابا طاهر، در سرودن اشعار عارفانه و دوبیـتی مهارت بسیار زیادی داشت. به گونه‌ای که توانست مجموعه شـعرهای خود را بسراید. این مجموعه شـعر از حدود سیصد و پنجاه و چهار دوبیـتی تشکیل شده است. همچنین در این کتاب چندین قطعه و غزل نیز وجود دارد.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: آرامگاه بابا طاهر همدان

نظامی

نظامی گنجوی، در سال ۵۳۵ هجری قمری به دنیا آمد. این شاعر در شهر گنجه متولد شده است. اسم کامل این شاعر «جلال الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید» است. یکی از مهمترین آثار نظامی گنجوی، پنج گنج است. نظامی آثار مختلفی دارد و علاوه بر سرودن اشعار فارسی، در ریاضیات و ستاره شناسی، فلسفه و ادبیات فارسی یا عربی نیز مهارت بسیار زیادی داشت.

رودکی

یکی از شاعرانی که استاد شاعران ایرانی محسوب می شود و بسیاری او را پدر شعـر پارسی می نامند، رودکی است. او از قدیمی ترین شاعران ایرانی است که در لیست بهترین شاعران تاریخ ایـران قرار می گیرد. نام او «ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم» است. مهمترین اثر او، کلیله و دمنه است که یکی از شاهکارهای ادبیات فارسی محسوب می شود.

تعداد شاعران فارسی زبان، به حدی زیاد است که نمی‌توان اسامی تمامی آنها را به همراه شرح کوتاهی از زندگی در این مطلب بیان کرد. ولی در هر حال شاعرانی که در این مقاله بیان شد، از جمله شاعران مشهور ایران زمین هستند که آثار آنها در میان بهترین کتاب‌ های ادبیات فارسی قرار دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها