با این دو وسیله زود بپز!!

یکی از وسایلی که امروزه برای کمک به آشپزی آسان ‌تر در آشپزخانه‌ها دیده می‌ شوند زودپز است. در گذشته زودپزها از ایمنی کمتری برخوردار بودند و گاهی مشکل‌ ساز می ‌شدند ولی امروزه این وسیله از نظر بسته شدن در و خروج بخار ایمنی بالاتری دارند و استفاده آن را راحت تر کرده است.

کدام زودپز، برقی یا معمولی؟

زودپز معمولی (رو اجاقی)

این نوع زودپز که گازی هم گفته می‌ شود، گرمای خود را برای پخت غذا از اجاق گاز می‌ گیرد. هنوز هم به دلیل ویژگی ‌های خاصش، طرفداران خودش را دارد.

مزایای زودپز معمولی:

  • می ‌توانید در تمام مراحل پخت غذا دخالت کنید و همه چیز تحت کنترل شما باشد.
  • این زودپز سایزهای متنوع ‌تری دارد.
  • دوام بالاتری نسبت به زودپز برقی دارد.
  • مصرف انرژی کمی دارد.
  • سرعت پخت بالاتری دارد.
  • تمیز کردن آن راحت است.

زودپز برقی

مدل دیگری از زودپز که اغلب به صورت چندکاره (آرام‌پز، پلو‌پز و..) در بازار وجود دارد. قیمت زودپز برقی نسبت به زودپز معمولی بالاتر است.

مزایای زودپز برقی:

  • استفاده از آن ساده و راحت‌ تر است.
  • غذای شما با زودبرقی نمی ‌سوزد زیرا بعد از پخت غذا به طور خودکار خاموش می ‌شود.
  • ایمنی بالایی دارد.

ظرفیت یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید در خرید زودپز به آن توجه کنید و تاثیر بسزایی در قیمت زودپز نیز دارد. این فاکتور باید با توجه به تعداد اعضای خانواده شما مشخص شود. ظرفیت زودپزها معمولا بر اساس لیتر تعیین می ‌شوند و هر زودپزی ظرفیت مشخصی دارد.

مقدار گنجایش هر زودپز در اطلاعات آن نوشته شده و این گنجایش دقیقا همان ظرفیت کامل زودپزهاست. البته این بدان معنا نیست که می ‌توانید تمام حجم زودپز خود را در هنگام پخت غذا پر کنید. شما تنها این امکان را دارید که از نصف یا نهایتا دو‌سوم از ظرفیت زودپز خود استفاده کنید. باقی این ظرفیت مربوط به بخار موجود در زودپز خواهد بود.

برای این‌ که ظرفیت درستی در زودپز خود انتخاب کنید، راهنمای زیر را مد نظر قرار دهید:

زودپزهایی با ظرفیت زیر ۵ لیتر: مناسب جهت پخت غذا برای دو الی سه نفر

ظرفیت ۵ تا ۷ لیتر: ۳ تا ۶ نفر

۵ تا ۱۰ لیتر: بیش از ۶ نفر

بیش از ۱۰ لیتر: بیش از ۱۵ نفر

هنگام خرید زودپز به چه نکات دیگری باید توجه کرد؟

برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید لازم است هنگام خرید زودپز به چند نکته دیگر هم توجه کنید:

بیشتر غذاهایی که برای پخت خوب آن ‌ها به زودپز نیاز دارید، در حالت بهینه لازم دارند که در فشار بالا پخته شوند. پس بهتر است چک کنید زودپزی که می ‌خواهید انتخاب کنید قابلیت تولید چنین فشار بخاری را داشته باشد. هر چقدر مقدار این فشار پایین‌ تر باشد مدت زمان پخت افزایش می ‌یابد.

برخی از زودپزها سبد بخارپز هم دارند. اگر غذاهایی درست می‌ کنید که به بخارپز شدن نیاز دارند می ‌توانید هنگام خرید به این قابلیت هم توجه کنید.

اگر می‌ خواهید یک زودپز بزرگ بخرید دقت کنید که دوطرف آن دارای دسته باشد. چرا که وقتی زودپز پر می شود وزن قابل توجهی خواهد داشت و حمل آن با یک دسته دشوار خواهد بود.

توصیه می ‌کنیم سراغ زودپزهایی که ظرفشان پوشش نچسب دارد نروید. چرا که پوشش نچسب آن‌ها زودتر از بدنه‌شان خراب می‌ شود. از سوی دیگر در اکثر غذاهایی که می ‌خواهید با زودپز بپزید پوشش نچسب چندان لازمتان نمی ‌شود.

پلوپز

پلوپزها مناسب زمانی است که شما تمایل دارید در کمترین زمان برنجی با ظاهری مجلسی و میهمان پسند آماده کنید لازم به ذکر است که پلوپز مانع از بین رفتن سبوس برنج می شود.

در ادامه به سراغ معرفی دکمه های کاربردی در پلوپز می رویم و با کاربرد آن ها آشنا می شویم:

  1. ۱. دکمه‌ ی menu (منو)

دکمه ی منو دکمه ای است که باید ابتدا آن را انتخاب کنید تا انواع برنامه های پخت نیز برای شما ظاهر شود تا بتوانید برنامه پخت مورد نظر را انتخاب کند ، قطعا همه افراد در راهنمای طرز استفاده از پلوپز برقی با این دکمه آشنایی دارند .

  1. ۲. دکمه‌ ی start (شروع)

در نحوه استفاده از پلوپز دیجیتال پس از آن که برنامه پخت را انتخاب کنید باید دکمه استارت را بفشارید تا این برنامه مورد نظر فعال شود و شروع به پخت کند البته باید دقت کنید که این دکمه را باید زمانی بفشارید که مدت زمان برنامه پخت را هم تنظیم کرده باشید. زمانی که پخت آغاز شود اطلاعات پخت نیز بر روی صفحه نمایشگر دیجیتالی ظاهر می شود که قیمت پلوپز دیجیتالی به نسبت بالاتر است.

  1. ۳. دکمه‌ ی Temperature / Timer (تنظیم زمان)

برای تنظیم مدت زمان پخت خود باید بر روی این دکمه فشار دهید تا بتوانید مقدار دمای لازم برای پخت مواد غذایی شما طبق برنامه پختی که انتخاب کرده اید تنظیم شود. البته برنامه های پخت خود دارای مدت زمان مشخص شده ای هستند و در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید مدت زمان مورد نظر خود را تنظیم کنید .

  1. ۴. دکمه‌ ی keep warm (گرم کردن)

یکی از بهترین و پیشرفته ترین قابلیت ها در پلوپز چند کاره که در راهنمای طرز استفاده از پلوپز برقی هم اهمیت دارد قابلیت گرم نگه داشتن غذای پخته شده برای مدت زمان مشخصی می باشد. اگر بخواهید غذای خود را بعد از پخت بلافاصله سر سفره نیاورید و دیرتر این کار را انجام دهید نیاز است تا این دکمه را فعال کنید تا دمای پخت درون محفظه محبوس شود و باعث شود تا غذا گرم باقی بماند. با فعال کردن این دکمه تنهای برای یک ساعت غذا گرم می ماند.

۵ . دکمه ‌ی reheat (عملکرد گرم کردن مجدد)

یکی دیگر از قابلیت های پلوپزها دیجیتالی که در نحوه استفاده از پلوپز دیجیتال باید حتما بررسی شود قابلیت reheat است ، خوب همانطور که در بالا نیز بیان کردیم دکمه keep warm تنها برای یک ساعت می تواند غذا را گرم نکه دارد اما این برنامه reheat پلوپز به معنی گرم کردن مجدد می باشد که می توانید مدت زمانی که می خواهید غذای شما گرم نگه داشته شود را تنظیم کنید. برای فعال کردن این دکمه ابتدا باید دکمه منو را فشار دهید و سپس دکمه REHEAT انتخاب کنید.

فروشگاه اینترنتی انتخاب سنتر کلیه محصولات لوازم خانگی از جمله محصولات پخت و پز را با قیمت مناسب ارائه می دهد. برای مشاهده فیـلم درباره انواع محصولات آشپزخانه از قبیل زودپز، پلوپز ، مایکروویو و … می توانید کانال آپارات انتخاب سنتر را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که شما با خرید از فروشگاه اینترنتی انتخاب سنتر، علاوه بر بهره مندی از تخفیفات نقدی جشنواره انتخاب سنتر، از هدیه اولین خرید آنلاین نیز بهره مند می شوید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها