تاریخچه کیک ها و دلیل گرد بودن آن ها

برای آن دسته از ما که تمایل زیادی به شیرینی‌ها داریم، احتمالاً کیک را به عنوان دسر مورد علاقه خود میشناسیم. این همان چیزی است که معمولاً با جشن های مهم همراه شده است و حتی می تواند نوستالژی را برانگیزد. ناگفته نماند، عملا یک نمایه طعمی برای هر سلیقه ای وجود دارد، حتی آنهایی که شکلات دوست ندارند. اما، چیزی که ممکن است ندانید این است که کیک تاریخچه ای دارد که به اندازه کیک های نفیسی که در تلویزیون و خانه های خود می بینیم غنی و مفصل است.  پس بیایید چیزهای بی اهمیت کیک خود را کنار بگذاریم و در تاریخچه تولید کیک غرق شویم.

اولین کیک

کلمه کیک ریشه وایکینگ دارد و از کلمه کاکا (kaka) گرفته شده است. اولین کیک هایی که تا به حال ساخته شده اند در واقع کاملاً با کیک هایی که امروز می خوریم متفاوت هستند. 

جالب اینجاست که مصریـان باستان اولین فرهنگی بودند که مهارت های پخت کیک را به نمایش گذاشتند و در دوران باستان کیک ها بیشتر شبیه نان بودند و با عسل شیرین می شدند. 

یونـانی ها نیز شکل اولیه چیزکیک داشتند، در حالی که رومی ها نسخه هایی از کیک میوه ای را با کشمش، آجیل و سایر میوه ها تولید می کردند.

در همین حال، در اروپای اواسط قرن هفدهم، کیک اغلب در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به مواد تشکیل دهنده ، پخته می شد. 

اروپا به خاطر اختراع کیک‌های مدرن که گرد و روی آن‌ها خامه بودند، اعتبار دارد. 

اتفاقاً اولین آیسینگ کیک معمولاً مخلوطی از شکر، سفیده تخم مرغ و مقداری طعم دهنده بود.  در طول این مدت، بسیاری از کیک‌ها همچنان حاوی میوه‌های خشک مانند توت و مرکبات بودند.

سپس، در قرن نوزدهم، کیک، همانطور که امروزه آن را می شناسیم، محبوبیت بیشتری پیدا کرد. با این حال، این خوراکی لوکس به حساب می آمد زیرا مواد شیرینی مانند شکر و شکلات بسیار گران بودند. 

در این مدت، کیک ها با آرد سفید تصفیه شده و بکینگ پودر به جای مخمر پخته می شدند. 

فراستینگ باترکریم نیز جایگزین آیسینگ های پخته شده سنتی شد. 

همچنین، به لطف پیشرفت‌ها در کوره‌های کنترل‌شده دما، زندگی یک نانوا برای تهیه خمیر کیک بسیار آسان‌تر شد. 

دیگر نانواها مجبور نبودند به طور مداوم نظاره گر و منتظر بمانند تا کیک تماما پخته شود. 

حتی بیشتر از آن ، بعد ها انقلاب صنعتی مواد اولیه را راحت‌تر در دسترس مردم قرار داد، که آنها را ارزان‌تر کرد، بنابراین افراد بیشتری می‌توانستند آنها را بپزند یا حتی از فروشگاه بخرند.

تاریخچه کیک تولد

حالا بدون ذکر کیک تولد نمی توان از تاریخچه کیک ها صحبت کرد! 

امروزه بدیهی است که از کیک و چیز کیک برای جشن گرفتن مناسبت هایی مانند عروسی، نامزدی، سالگرد، تعطیلات و البته تولد استفاده می شود. اما، چه زمانی جشن تولد را با کیک شروع کردیم و چرا؟ 

قابل ذکر است، در یـونان باستان، جشن تولد خدایان خود را جشن می گرفتند و برای جشن تولد الهه آرتمیس، مردم به افتخار او یک کیک گرد می پختند که نماد ماه بود. 

تئوری ها نشان می دهد که کیک با شمع های روشن تزئین شده است تا مانند ماه بدرخشد.

سپس، در قرن سیزدهم، کودکان آلمانی شروع به جشن گرفتن تولد خود به نام (Kinderfest) کردند، کیک هایی که با شمع نیز روشن می شد. شمع ها برای روشنایی زندگی ایستاده بودند، با یک شمع برای هر سال و یک شمع اضافی برای ادامه زندگی.

با این حال، برخلاف امروز، شمع ها تمام روز می سوختند و اغلب با خاموش شدن شعله جایگزین می شدند. بالاخره قبل از خوردن کیک، شمع ها را خاموش می کردند و کودک آرزویی می کرد. اعتقاد بر این بود که دود آرزو را به بهشت ​​می برد  و مانند سنت مدرن، دختر یا پسر تولد آرزوی خود را به کسی نمی‌گوید تا محقق شود.

اما چرا کیک ها گرد هستند؟

اگرچه کیک ها را می توان تقریباً به هر شکلی که بتوان تصور کرد پخت، تئوری های مختلفی در مورد اینکه چرا اکثر کیک ها به طور سنتی شکل گرد هستند وجود دارد. 

به طور کلی کیک های گردی که امروز از آن لذت می بریم با دست درست می شوند و به شکل توپ های گرد در می آیند. 

در حین پخت نان به طور طبیعی به شکل های گرد در می آمد. در حال حاضر، ما اغلب از حلقه ها و تابه ها برای ایجاد شکل دایره ای متمایز یک کیک استفاده می کنیم.

اگرچه نظریه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که خدایان کیک های گرد را ترجیح می دهند. 

در دوران باستان، برخی از تمدن ها کیک می پختند تا به عنوان یک حرکت محبت آمیز برای خدایان و ارواح خود استفاده کنند. یک کیک گرد برای نماد طبیعت چرخه ای زندگی و همچنین خورشید و ماه بود. 

اتفاقاً، این نظریه می تواند توضیح دهد که چرا ما در مناسبت های خاص مانند تولد کیک سرو می کنیم تا نماد چرخه زندگی باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها