آهنگ های محلی بومی ایران را بشناسید

موسیقی محلی یا بومیموسیقی فولک نوعی از ترانه می‌باشد که فرهنگ، زبان، ترانه ها و آداب و رسوم یک ناحیه یا قوم خاصی را به سمع می‌رساند. ترانه های محلی اکثراٌ ترانه هایی با آوای دلنشین و جاودان‌اند که به راحتی سنت منطقه خود را سینه‌ به‌ سینه به نسل‌‌‌های بعد منتقل می‌کنند، همچین این ترانه های ابزاری برای انتقال فرهننگ، تمدن و تاریخ یک ملت می‌باشد، می‌توان از این ترانه ها برای آشنایی و شناخت بیشتر قوم های مختلف استفاده کرد.

از آن رو که این موسیقی ها راهی برای جلوگیری از نابودی و نجات یک زبان، فرهنگ و رسوم اصیل یک قوم است، بسیار ارزشمند می‌باشد و باعث ماندگاری هویت یک فرهنگ خواهد شد، بر همین عنوان موسیقی اصیل محلی که یکی از میراث شفاهی هر منطقه یا استان‌ها شناخته می‌شود، مورد توجه بسیاری از علاقمندان قرار گرفته است. بطوری  که اکثر ما ایرانی‌ها حداقل یک ترانه از ترانه های معروف محلی، با یکی از صد گویش محلی مختلف موجود در کشور را شنیده‌ایم اگر تا الان ازین این نوع موسیقی قافل شده اید این مقاله ویژه شما برای معرفی سایت پارسیانه است تا با ترانه های گویش های مختلف آشنا شوید.

در کشور ما ایران موسیقی بومی چندی از استان ها مانند کردستان، مازندران، خراسان و آذربایجان و با گویش های مختلفی مانند کردی، مازنی، کرمانجی، آذری، بختیاری و بلوچ بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و طرفداران بیشتری دارند، این آهنگهای محلی نه تنها در گویش متفاوت هستند، بلکه هر کدام با ملودی متفاوت ترانه، متن و حتی در سازها و آلات موسیقی ای برای نواختن ملودی ترانه از آنها استفاده شده تفاوت چشمگیری دارند، که همین موضوع باعث شده تا مردم برای شنیدن این ترانه ها علاقه بیشتری نشان دهند. 

موسیقی محلی استان کردستان –  آهنگ کردی

ترانه های محلی کردستان که از آوازها، ترانه‌ها، آهنگ‌ها و نغمه‌های کردی سروده شده‌اند، از جمله موسیقی های محلی ای است که طرفدار بسیاری در بین مردم دارد. به دلیل پراکندگی این مردم در مناطق کرد نشین، خاورمیانه و غرب آسیا این گویش یکی از شناخته شده ترین گویش های محلی می‌باشد. در زبان کردی «گورانی» یا «حیران» به معنای آهنگ – ترانه اند، که این حیران دارای دو سبک کلاسیک و مدرن میباشد. اگر تا الان از موسیقی کردی چیزی نشنیده باشید مطمئنن از رقص کردی در مراسمات عروسی سنتی مردم تمام ایران شنیده اید، این رقص به صورت گروهی یا آهنگ کردی کلاسیک انجام میشود و یکی از رقص های محبوب و معروف بین ایرانیان است.

پیدایش موسیقی کردی مثل اکثر ملت‌های دیگر از افسانه‌های کردی شروع شد اما هم اکنون این موسیقی هم دارای سبک مدرن هست که علاقمندان به این زبان جتما چیزی از آن شنیده‌اند. این سبک بیشتر دارای ملودی مدرن امروزی میباشد که با گویش و متن کردی ترکیب شده و این سبک از ترانه کردی را میسازد برای شنیدن این دو سبک به سایت https://parsiane.ir بروید تا با ترانه های معروف این گویش بیشتر آشنا شوید.

موسیقی محلی استان مازندران – آهنگ مازنی

این نوع از موسیقی دارای دو دسته و نوع است بی کلام و آوازی که در بی کلام فقط از ساز استفاده شده و در آوازی فقط از کلام و متن استفاده می‌شود. بخش بزرگی از موسیقی این استان را نوع آوازی یا کلامی تشکیل میدهد که متشکل از آواز های معروفی است که آنها را به سه گروه تغزلی، حماسی و آیینی می‌نامند که حماسی معروف ترین آنهاست. این گروه از موسیقی مازنی بدون ساز هستند اما گاهی در آن از لَـله‌وا هم استفاده می‌شود. این استان دارای چند ساز ویژه می‌باشد که آنها را لَـله‌وا، دسرکوتن، دایره، سرنا، کمانچه، غرنه و در شرق دوتار نامیده و استفاده می‌کنند. فرهنگ غربی و شرقی مازندران تقریبا آن را به دو نیم فرهنگی تقسیم کرده است، که این موضوع بر روی موسیقی این استان هم نیز تاثیر گذار بوده.

هم اکنون سبک مدرن این موسیقی یکی از محبوب ترین سبک موسیقی های گویش محلی محسوب میشود، ترانه هایی که اصولا ترانه های لاتی نامیده میشوند از پرطرفداران این گویش هستند که میتوانید در سایت پارسیانه دنبال آنها باشید.

موسیقی محلی استان آذربایجان – آهنگ آذریترکی

حتما تا الان حداقل یکبار راجب آهنگ های آذری و رقص معروفشان شنیده اید، یکی دیگر از گویش های محبوب کشور ایران گویش آذری است. در آذربایجان آهنگ آذری برای مردم خود این استان مفهوم ویژه و ارزشمندی دارد زیرا این موسیقی با فرهنگ آنها ترکیب شده، و در ایران و جهان شنیده میشود. این موسیقی محلی هم دارای سبک های مختلفی است از جمله معروف ترین و سبک یعنی موسیقی بومی آذری سبک سنتی محلی عاشیق‌لَر می‌باشد که نوازنده آن را عاشیق به معنای عاشق می‌نامند. عاشیق ها به صورت گروهی میخوانند که دارای خواننده، نوازنده و شاعر است که ترکیب کاملی از گروه موسیقی را به نمایش می‌گذارد. در این سبک یک ساز بخصوصی استفاده میشود که در تمامی آهنگ های این سبک بکار رفته است. این ساز شباهت بالایی به تار دارد و دارای ۹ سیم است.

ترانه های آذری نه تنها سبک بومی و سنتی دارند بلکه دارای سبک مدرن نیز هستند که امروزه بین جوانان دارای محبوبیت زیادی است.

موسیقی محلی استان لرستانآهنگ لری

از سازهای مهمی که در این موسیقی استفاده میشوند میتوان به سرنا – دوزله – بلور کمانچه – تنبور – تنبک و دُهُل اشاره نمود که چندی از آنها سازهایی هستند که در اکثر ترانه های محلی لری از آنها استفاده شده. یکی از علت های قابل توجه بودن زیبایی موسیقی بومی و محلی استان لرستان قرارگیری این استان در دامنه کوهستان است، زندگی ایلی و شرایط قومی فرهنگی این استان درکنار سرگذشت تاریخی ایلات لرستان باعث شده تا ترانه های  این ناحیه رنگ وجلوه‌ایی خاص داشته و تنوع سروده هایشان درموسیقی لری اصالت مردم این منطقه را آشکار سازد. از مشهور ترین سبک های موسیقی این استان میتوان به سبک “دایه دایه” اشاره داشت که توسط استاد سقائی ساخته و بنیان گذاری شده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها