تاریخچه سئو چیست

آشنایی با تاریخچه سئو به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از روند تکامل آن در گذر زمان پیدا کنیم. از آغاز دهه ۹۰ میلادی و با به‌وجودآمدن اولین موتورهای جستجو، سئو همواره در حال تکامل بوده و در حال حاضر به یکی از اصلی‌ترین روش‌های تبلیغات و بازاریابی تبدیل شده‌است. در این مقاله قصد داریم تاریخچه SEO، تحولات آن در دهه‌های بعد و تأثیر آن بر کسب‌وکارها را بررسی کنیم.

بررسی تاریخچه سئو

قبل از ۱۹۹۶

تا قبل از سال ۱۹۹۶، موتورهای جستجوی زیادی فعالیت می‌کردند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کـرد:

  • Yahoo

  • Excite

  • Alta vista

  • Infoseek

  • Jumpstation

  • Yandex

از بین موتورهای گفته شده، در حال حاضر فقط یاهو و یاندکس به فعالیت خود ادامه می‌دهند. سایر آن‌ها توسط شرکت‌های دیگر خریداری شده‌اند یا دیگر فعالیت نمی‌کنند. در موتور‌های جستجوی اولیه، فاکتورهایی مانند تعداد استفاده از کلمه کلیدی، واژه‌های به‌کار رفته در صفحه و نام دامنه اهمیت داشت. همان‌طورکه می‌دانید همه این فاکتورها مربوط به سئو داخلی یک وب‌سایت می‌شود و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی دست‌کاری و موتورهای جستجو را فریب داد.

بعد از سال ۱۹۹۶

با بررسی تاریخچه سئو متوجه می‌شوید که بسیاری از افراد در این سال‌ها تلاش کردند تا موتور جستجوی کامل‌تری طراحی کنند، تا این نواقص را برطرف کند؛ اما در سال ۱۹۹۶ سرگی برین و لری بینچ بودند که موفق به انجام این کار شدند. آن‌ها از پروژه بک روب رونمایی کردند که تمرکز زیادی روی تجزیه‌وتحلیل بک‌لینک‌های سایت داشت؛ این پروژه، موجب تحولی عظیم در موتورهای جستجو شد.

در اواسط سپتامبر ۱۹۹۷ برین و بینچ، دامنه جدیدی با نام Google.com را برای شرکت خود ثبت کردند و یک سال بعد شرکت گوگل را به ثبت رساندند؛ اما تا سال ۲۰۰۰ تعداد افرادی که از این موتور جستجو استفاده می‌کردند بسیار محدود بود.معروف شدن گوگل به دلیل اشتباهی بود که یاهو انجام داد. آن‌ها به Google اجازه دادند تا اینکتومی داده‌ها در نتایج ارگانیک یاهو نمایش داده شود. به همین دلیل در پایین تمام جستجوها عبارت Power By Google مشاهده می‌شد. این رویه موجب شد تا بسیاری از کاربران با گوگل آشنا شوند و این شرکت به یکی از غول‌های فناوری تبدیل شود.

در سال ۲۰۰۹ مایکروسافت، موتور جستجوی بینگ را معرفی کـرد. به‌این‌ترتیب رقیب گوگل و دومین موتور جستجوی قدرتمند و بزرگ دنیا متولد شد. Microsoft برای اینکه بتواند سهم بازار بیشتری را به دست آورد، یک همکاری استراتژیک را با یاهو آغاز کـرد؛ اما موفقیت چندانی کسب نکرد.

بررسی نام‌های مختلف سئو در طول تاریخ

بررسی تاریخچه سئو نشان می‌دهد که در طول تاریخ، نام‌های پرشماری برای این خدمت انتخاب شده‌است. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • رتبه‌گیری در موتورهای جستجو

  • ثبت‌نام در موتور جستجو

  • قرارگیری در موتور جستجو

  • جایگاه‌گیری در موتور جستجو

  • ترویج وب‌سایت در موتورهای جستجو

در نهایت عبارت بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان Search Engine Optimization برای این ابزار انتخاب شد و تا به امروز از آن استفاده می‌شود. البته در سال ۲۰۰۱ عبارت بازاریابی موتورهای جستجو برای این ابزار در نظر گرفته شد که فعالین این حوزه از آن استقبال نکردند.

تاریخچه سئو و سیر تکامل آن

سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱

شرکت‌های بسیار زیادی در این صنعت فعالیت می‌کردند؛ اما این گوگل بود که توانست با بررسی سابقه سئو موتورهای مختلف، ایجاد تغییرات لازم در الگوریتم آن‌ها و توجه به فاکتورهای خارج از سایت، نتایج باکیفیت‌تری در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تا قبل از اعمال این تغییرات، مدیران سایت‌ها با استفاده از کیورد استافیگ در موتورهای جستجو رتبه‌گیری می‌کردند. پس از اینکه با این کار کیفیت نتایج افزایش یافت، Google از الگوریتم پیج رنک رونمایی کـرد که کیفیت و متن لینک را مورد بررسی قرار می‌داد؛ اما این پایان کار نبود و گوگل هر روز برای بهترشدن، نتایج جستجو الگوریتم خود را به‌روزرسانی می‌کـرد. در ابتدای قرن جدید میلادی، گوگل اهمیت خاصی برای تجربه کاربری قائل شد و به همین دلیل جستجوی مرتبط، گوگل اتوکامپلت و گوگل ساجست را به صفحه نتایج جستجو اضافه کـرد.

تاریخچه سئو از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵

سال ۲۰۱۲ را می‌توان یکی از نقاط عطف در به‌روزرسانی موتورهای جستجو دانست. جایی که گوگل از گراف دانش رونمایی کـرد. با این الگوریتم، Google موفق شد با بررسی اطلاعات موجود در سطح اینترنت، ویژگی‌ها و اطلاعات مربوط به یک موضوع را نیز شناسایی و در اختیار کاربران قرار دهد. به طور مثال زمانی که شما کلمه تاریخچه سئو را جستجو می‌کنید کلماتی در سطح نت وجود دارد که این کلمه در آن به کار نرفته؛ اما از نظر معنایی با آن ارتباط دارند مثل موتورهای جستجو، تولید محتوا و … . در نتیجه کیفیت نتایج بسیار بهتر از قبل شد. کاربران توانستند در پنل دانش، تصاویر مربوط به کلمه موردنظر خود را مشاهده کنند و اطلاعات بیشتری به آن‌ها نمایش داده می‌شد.

سابقه سئو از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۵ طبق بررسی‌های انجام شده، میزان جستجوهای موبایلی از دسکتاپ پیشی گرفت؛ اما یک مشکل بزرگ وجود داشت. ضعیف‌بودن سخت‌افزارهای موبایلی، کار با موبایل را سخت می‌کـرد. به همین دلیل گوگل از الگوریتمی به نام گوگل فرندلی رونمایی کـرد که مربوط به بهینه‌سازی سایت‌ها برای تلفن همراه بود. در این الگوریتم سه پارامتر موقعیت مکانی، ارتباط دقیق محتوا و سرعت تحویل محتوا، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. در نتیجه سایت‌ها مجبور بودند توجه ویژه‌ای به این موارد داشته باشند. اگر قصد طراحی سایت ریسپانسیو را دارید می‌توانید از خدمات سئو یزد استفاده کنید.

سال ۲۰۱۵ از الگوریتم دیگری به نام رنک برین نیز رونمایی شد که قسمتی از پروژه هوش مصنوعی گوگل بود و در همان آغاز فعالیت خود ۱۵% کیفیت نتایج جستجو را بهبود بخشید. این الگوریتم رفتار کاربران را هنگام کلیک روی یک لینک مورد بررسی قرار می‌دهد و به این وسیله رتبه‌بندی سایت‌ها را تغییر می‌دهد. برخی از رفتار‌های مهم عبارت است از:

  • کلیک سریع

  • جستجوی بعدی کاربر

  • متوقف‌شدن جستجو پس از ورود به یک سایت

  • میزان کلیک روی یک نتیجه

تاریخچه سئو از سال ۲۰۱۸ تاکنون

آخرین بخش از بررسی تاریخچه سئو مربوط به سال ۲۰۱۸ است، که گوگل از فرست ایندکس رونمایی کرد. در این الگوریتم ابتدا نسخه موبایلی سایت و سپس نسخه مربوط به دسکتاپ مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر سایت، طراحی مناسبی برای موبایل نداشته باشد در نتایج جستجوی موبایل با افت رتبه مواجه می‌شود. پس بهتر است از خدمات سئو یزد برای طراحی استفاده کنید تا در این زمینه با مشکل مواجه نشوید. این الگوریتم نشان می‌دهد سازگاری سایت با موبایل اهمیت ویژه‌ای برای گوگل دارد.

جمع‌بندی

بررسی تاریخچه سئو نشان می‌دهد الگوریتم‌های موجود در موتورهای جستجو برای بهبود نتایج، همواره در حال به‌روزرسانی هستند و در طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. به‌احتمال فراوان در آینده‌ای نزدیک، این موتورها به دلیل استفاده از هوش مصنوعی بسیار دقیق‌تر عمل خواهند کـرد تا کاربران بتوانند راحت‌تر به جواب سؤالات خود برسند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها