فرق کامپوزیت و لمینت به زبان ساده

واقعیت هایی از لمینت دندان و کامپوزیت دندان که شاید نشنیده‌ باشید

ما در این مقاله سعی کردیم نکاتی که شاید دندانپزشکان به شما نگویند را به صورت خلاصه توضیح دهیم.

لمینت دندان و کامپوزیت دندان هر دو روشی هستند که برای رفع ناهمواری‌ها و نواقص دندانی و همچنین بهبود ظاهر و زیبایی آن‌ها استفاده می‌شوند. در لمینت دندان، یک لایه سرامیکی روی سطح دندان قرار می‌گیرد و در کامپوزیت دندان یا همان (ونیر پرسلین)، ماده‌ای شبیه به پلاستیک بر روی سطح دندان قرار می‌گیرد.

هردورش یک هدف را دنبال می کنند: اصلاح طرح لبخند شما چه ازنظر زیبایی و چه از لحاظ درمانی هردو برای رفع نواقص سطحی، عمقی، تغییر رنگ، بستن فواصل دندانی(دیاستم)، شکستگی، پوشش دهی، ترمیم، اصلاح طرح لبخند و گاهی پوسیدگی قابل استفاده هستند.

قبل و بعد از کامپوزیت

نظرات کامپوزیت دندان

طرفداران کامپوزیت دندان بر این نظرند که برای انجام این کار دندان تراش نمیخورد و مینای دندان آسیبی نمیبیند، و یا قابل ترمیم بودن کامپوزیت نسبت به لمینت دندان را از برتری های آن می دانند. همچنین هزینه های ونیرپرسلین مقرون به صرفه تر است، پس در نتیجه کامپوزیت بهتر از لمینت است.

نظرات لمینت دندان

از سوی دیگر طرفداران لمینت دندان بر این نظرند که لمینت دندان به علت طول عمر و استحکام بیشتر و همچنین جنس و تغییر رنگ آن نسبت به کامپوزیت برتری دارد و ظاهر هالیودی تری نسبت به کامپوزیت دارد. این طرفداران بعضا به شکل و شمایل آدامسی بودن کامپوزیت اشاره می کنند.(ظاهر آدامسی کامپوزیت: مواد بی کیفیت، ارزان و تقلبی برای ارزان شدن هزینه کامپوزیت که در نهایت پس از مدتی شبیه به یک آدامس چسبیده به دندان در می‌آید)

پاسخ دکتر قاسم نژاد دندانپزشک متخصص زیبایی و درمانی:

کامپوزیت دندان و لمینت دندان ۲ روش نوین در دندانپزشکی زیبایی و درمانی به حساب می آیند؛ و هردو یک هدف را دنبال می‌کنند در مورد اینکه کدامیک برتر هستند اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما یقینا فاکتورهایی مهم برای انتخاب روش مناسب برای دندان شما وجود دارد.

کامپوزیت دندان می تواند به شکل معجزه آسایی طرح لبخند شما را دگرگون کند به شکلی که تشخیص کامپوزیت و لمینت برای اطرفیان سخت خواهد بود؛ اما به شرطی که نزد دندانپزشک متخصص و ماهر و با بهترین برند صورت پذیرد، در غیر اینصورت همان اصطلاح آدامسی بودن کامپوزیت صادق است. صادقانه به شما بگویم در کامپوزیت دندان دستان ماهر و هنرمند دندانپزشک حرف اول را میزند. از مزایای دیگر نیز می توان به قیمت کامپوزیت دندان نسبت به لمینت دندان را نام برد که طبیعتا مناسب‌تر است. کامپوزیت دندان بیشتر مناسب افرادی است که عیوب و نواقص کمتری در دهان و دندان خود دارند.

لمینت دندان مناسب افرادی است که با عیوب و نواقص شدید تری مواجه هستند و نواقص شدید دندان شما را  بهتر پوشش می دهد. در این فرایند کیفیت و دقت حرف اول را می زند. دندانپزشک پس از معاینات اولیه دندان ها را به مقداری که برای نصب لامینت ها لازم باشد تراش کمی می دهد. قسمت مهم این پروسه قالب گیری، ارسال به لابراتور و سپس نصب آن است، نکته حائز اهمیت این است که هرچه دندانپزشک شما متخصص تر باشد طبیعتا با لابراتورهای با کیفیت‌تر و با برند های معتبرتر همکاری خواهد داشت که اگر این مهم صورت پذیرد نتیجه نهایی بینظیر خواهد بود. به صورت کلی به دلیل ساختار و جنس و همچنین مارک و برند، قیمت لمینت دندان نسبت به کامپوزیت بالاتر است.

پیشنهاد دکتر قاسم نژاد

به هرحال پس از کش و قوس فراوان و مشورت با دندانپزشک متخصص به یکی از این ۲ روش که برای شما مناسب است خواهید رسید، اما این نکته را فراموش نکنید که برای انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر و یا لمینت دندان هیجانی تصیمیم نگیرید، تحقیقات و مطالعات نشان داده لبخندی طبیعی بسیار جذاب تر و تاثیرگذارتر از لبخندی مصنوعی و ساختگی است. در ادامه ما به شما برای هرچه طبیعی تر و جذاب تر شدن لبخندتان سبک جدیدی را معرفی خواهیم کرد.

سبک جدید کامپوزیت و لمینت لبه شیشه ای

سبک جدید کامپوزیت لبه شیشه ای که عناوین دیگری مانند کامپوزیت لبه شفاف، لمینت لبه براق، لیرینگ لبه شیشه ای و یا لبه شیاردار نیزدارد.

قیمت کامپوزیت

به طور کلی، در دندان‌های طبیعی شما، بخش هایی وجود دارد که تناژ و طیف رنگی متفاوتی دارد در واقع رنگ و سایه ها در دندان های شما یک دست نیست به طور مثال اگر در آینه نگاهی به دندان های خود بیاندازید متوجه این موضوع خواهید شد که لبه های دندان شما حالت شفاف و شیشه ای مانند دارد.

با پیشرفت متد ها در علم دندانپزشکی و روش های جدید زیبایی و اصلاح طرح لبخند، متخصصان دندانپزشکی قادر به این هستند که این عدم یکدست بودن دندان ها را برطرف کرده و به آنها جلوه ای زیبا و جذاب و در عین حال طبیعی ایجاد کنند، به این منظور دندانپزشک از کامپوزیت هایی متفاوت درلبه های دندان استفاده می‌کند که همانند ماده رزین دارای شفافیت و رنگ‌های متنوع هستند.

قیمت لمینت

 در واقع کامپوزیت و لمینت لبه شیشه ای، هم برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم به صورت سلیقه ای برای زیباتر شدن و طبیعی تر جلوه دادن دندان ها از این روش می توان استفاده کرد. شایان ذکر است انتخاب این سبک به عهده زیباجوی گرامی می‌باشد و کاملا سلیقه ای است.

دندانپزشکی دکتر قاسم نژاد در زمره اولین کلینیک هایی است که کامپوزیت و لمینت لبه شیشه ای یا لبه شفاف را به مراجعه کنندگان خود معرفی نمود و با استقبال فراوانی مواجه شد.

سخن پایانی

هرچند قیمت و هزینه های کامپوزیت ونیر بسیار کمتر از ونیر‌های سرامیکی (لمینت دندان) یا تاج دندان است اما به علت نیاز به ترمیم ها و بازبینی زودهنگام امکان دارد فرد متحمل هزینه‌های اضافی شود که او را از نصب کامپوزیت دندان پشیمان کند. هزینه نصب ونیرهای پرسلین در مرحله اول تقریباً ۴ برابر کامپوزیت ونیر‌ها است اما با توجه به عمر طولانی و استحکام بیشتر لمینت ها ممکن است در طولانی مدت برای بیمار مقرون به صرفه تر باشند.

برخلاف لمینت دندان، در کامپوزیت دندان نیاز به تراش خوردن سطح دندان نبوده و همچنین هزینه آن کمتر از لمینت دندان است. با این حال، هر چند کامپوزیت دندان از لحاظ هزینه اقتصادی مناسب‌تر است، اما ماندگاری و طول عمر لمینت بین ۱۰ تا ۱۲ سال بوده و در کامپوزیت بین ۴ تا ۶ سال می باشد.

اگر بین لمینت و کامپوزیت دندان مردد هستید بهترین گزینه برای شما مشاوره با دندانپزشک دلسوز و متخصص است، کلینیک دندانپزشکی دکتر قاسم نژاد پذیرای شما هموطنان گرامی برای مشاوره رایگان، آنلاین و حضوری می‌باشد و صادقانه در همه حوزه های دندانپزشکی شما را راهنمایی خواهند کرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها