فرهنگ مشرق زمين باستان - جلد نخست مجموعه تاريخ و تمدن ويل دورانت

گلدوزي شده مي‌پوشانند يا با مركب نقشهايي بر ديوارها مي‌كشند. لوازم اطاقها را از چوب مي‌سازند و كنده‌كاري مي‌كنند و بر آنها رنگ آبنوسي مي‌زنند. براي ساختن خانه افزارهاي ظريف، گاهي از لاك بهره مي‌جويند. مردم چين تنها ملت شرقي هستند كه بر صندلي مي‌نشينند. با اين وصف، لميدن يا چمباته زدن را خوش دارند. ظرفهاي خاص قرباني و نذر را، كه براي آمرزش نياكان به كار مي‌رود، روي ميز يا طاقچه‌اي مي‌نهند. حجره‌هاي زنان در عقب ساختمانها قرار دارد. گاهي اطاق يا ساختماني را به كتابخانه يا درسگاه اختصاص مي‌دهند.

بيگانگان، يا كساني كه از ديدگاه تخصصي به معماري چيني نمي‌نگرند، آن را واجد جذابيتي كم‌مايه مي‌بينند،‌ رنگ بر شكل غالب است،‌ و زيبايي عاري از شكوه است. معبد يا قصر بر طبيعت سلطه نمي‌ورزد، بلكه با طبيعت همنوايي مي‌كند. عنصر استحكام و امنيت و دوام در ساختمانها ديده نمي‌شود، توگويي معماران انتظار مي‌برند كه دسترنجشان با زلزله‌اي از ميان برود. ساختمانهاي چيني همپاية ساختمانهاي مصري كرنك يا ساختمانهاي تخت جمشيد در ايران يا ساختمانهاي آكروپوليس در يونان يا معماري غربي نيست، ‌بلكه مجموعه‌اي است از چوبهاي كنده‌كاري شده و آجرهاي كاشي و مجسمه‌هاي سنگي. مي‌توان آن را در شمار چيني‌سازي و يشم تراشي آورد، و نه در رديف بناهاي معظمي كه، به بركت آميختن مهندسي و معماري، در هند و بين‌النهرين و روم سر برافراشتند. مي‌توانيم بگوييم كه معماري چين يكي از وجوه طبيعي هنر چيني و از جذابترين جلوه‌هاي هنر انساني است، مشروط بر آنكه چشمداشت عظمت و استحكام از آن نداشته باشيم و آن را صرفاً انعكاس لطيفترين قريحه‌ها در شكننده‌ترين صور ساختماني بدانيم.

iv- پيكر نگاري

  1. استادان نقاشي چيني

كوكاي‌چي، فريد زمان در نقاشي و ظريف طبعي و ابله‌نمايي – مينياتورهاي هان‌يو – شيوه‌هاي كلاسيك و رمانتيك – وو تائوتزه – هوي تسونگ، فغفور هنرمند – استادان عصر سونگ

آشنايي مغرب زمين با نقاشي چيني بكندي و به طرزي ناقص صورت گرفته است، و اين هم در خور بخشايش است، زيرا هنر شرقي از هر جهت با هنر غربي تفاوت دارد. از يك طرف بايد در نظر گرفت كه نقاشان خاور دور هيچ‌گاه بر تابلو نقاشي نمي‌كردند، بلكه، در دوره‌هايي مانند دورة نفوذ آيين و هنر بودايي، ديوارنگاري مي‌كردند (فرسكو)، و در برخي از دوره‌ها مانند دوره‌هاي اخير، بر كاغذ نقش مي‌كشيدند. براي اين كار قماش ابريشمين به كار مي‌رفت، و چون اين قماش لطيف و كم‌ دوام بود، از بيشتر نقاشيهاي چيني جز نام در تاريخ هنر به جاي نمانده است. از طرف ديگر، تصويرهاي چيني كه بيشتر با آبرنگ پرداخته مي‌شد، سبكباري و رقتي خاص داشتند و از رنگ‌آميزيهاي نقش‌پرور و سنگين ماية تصويرهاي روغني اروپا بي‌نصيب بودند. البته چينيان نيز به نوبة خود چربرنگ (رنگ روغني) را در نقاشي

 

 

 

 

 

ساير بخش ها : | تاريخ تمدن باستان | دانلود کتاب هاي تاريخيpdf | چهره هاي ماندگار مشاهير جهان | تاريخ العصر القديم للحضارة العالم و الثقافات | ثبت لينک رايگان | دايرکتوري سايت ايراني | لينکدوني | اساطير افسانه باستان | انجمن تاريخ ما | Eski antic calture uygl?k | ancient history civilization | دکتر علي شريعتي | ايران باستان | مصر باستان | تاريخ يونان باستان | اهرام مصر باستان | ancient Egypt History | ancient Egypt photo | ancient pyramids | ancient mesopotamia | ancient تاريخ | ancient Egypt pyramids