۵ بنای با شکوه روم باستان!

معماری روم باستان تحت تاثیر معماران یونانی درست بعد از فروپاشی تمدن یونان شکل گرفت. اما معماران در تاریخ روم بر خلاف پیشینیان خود، اولویت را به عملی بودن طرح های معماری خود می دادند. درحالی که یونانیان تمرکزشان بر نمای بیرونی ساختمان و جنبیه زیبایی شناسی بود. یونانیان، ایرانیان و مصری ها قبل از رومی ها بناهای زیادی ساختند که شکوه آنها محدود به نمای خارجی آن می شد. معماران رومی با کشف بتن، آرک و دیگر ملات مهندسی، توانستند فضای داخلی بناهای معماری خود را به طرز باشکوهی بسازند. در اینجا به معرفی ۵ تا از با شکوه ترین بناهای تاریخی روم باستان! می پردازیم که نوآوری مهندسان رومی را نشان می دهد..

 

۵.میسون کری

بنای میسون کری
Maison Carrée

میسون کری تنها معبد ساخته شده در دوران روم باستان می باشد که تا امروز به طور کامل حفظ شده است. این معجزه مهندسی روم باستان در  ۱۶سال قبل از میلاد در شهر نیمس بنا شد. میسون کاری یک گوهر معماری ست که ۱۵ متر ارتفاع و ۲۶ متر طول دارد که توسط ژنرال رومی مارکوس ویپانیوس آگریپا به منظور بزرگداشت دو پسر جوانش ساخته شد. بعد از فروپاشی سلطنت روم، میسون کری در قرن چهارم به کلیسای مسیحیان تبدیل شد.

این تصمیم باعث شد از تخریب این بنا مثل سایر بناهای تاریخی روم منصرف شوند. از آن پس ، این مکان به  منظورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت: سالن شهر، اصطبل، انباری و در حال حاضر به عنوان موزه..


۴.کاخ دیوکلتیان

کاخ دیوکلتیان
Diocletian’s Palace

این ساختمان شگفت انگیز توسط امپراطور رومی معروف ،دیوکلتیان ، به عنوان استراحتگاهی برای بازنشستگی اش ساخته شد. او اولین امپراطور رومی بود که با خواست خودش از موضعش بازنشسته شد. در اول ماه می ۳۰۵ بعد از بازنشستگی ، به این کاخ دوست داشتنی رفت و در آرامش زندگی کرد.

این کاخ حدود ۲۱۵ متر از شرق تا غرب امتداد دارد و ارتفاع دیوارهایش به ۲۶ متر می رسد. در قرون وسطی مسیحیان از این بنا به عنوان کلیسا استفاده می کردند. در حال حاضر این بنا یکی از محبوب ترین جاذبه های تاریخی کرواسی و میراث جهانی یونسکو به شمار می رود.


۳.پونت دو گارد

پونت دو گارد روم باستان
Pont du Gard

پونت دو گارد یا پل گارد یکی از جاذبه های تاریخی روم و یک پل ۵۰ متری ست که در دوران امپراطوری رومی ها ساخته شد. این پل واقع در بخش جنوبی فرانسه در اواسط قرن اول بعد از میلاد بنا شد. مهندسان رومی این شاهکار سه طبقه را بدون استفاده از ملات مدرن، تنها با کنار هم قرار دادن بلوک های بزرگ و برش دقیق سنگ ها ایجاد کرده اند.


۲.پانتئون

پانتئون روم باستان
Pantheon

پانتئون مسلما زیباترین معماری از دوران روم باستان می باشد. برخلاف سایر معابد رومی معاصر  که به برخی خدایان رومی اختصاص داده می شد، پانتئون معبد تمام خدایان رومی بود.


۱.قلعه رومی

قلعه رومی
Roman Colosseum

وقتی آمفی تئاتر به نام کلسیوم در روم باستان ساخته شد، بزرگترین آمفی تئاتر در زمان خودش بود. ساخت و ساز بزرگترین و معروف ترین بنای باستانی روم در طول امپراطوری وسپاسیان در ۷۲ بعد از میلاد شروع شد. بالخره ساخت و ساز این بنا توسط پسرش تیتوس در ۸۰ بعد از میلاد به پایان رسید. تا قبل از آن هیچ آمفی تئاتری با ظریفیت ۵۰۰۰۰ نفری ساخته نشده بود.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها